کد مطلب: ۵۷۸۲۴۸

سنوات و پایه سنوات به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

سنوات و پایه سنوات به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

یک مشاور روابط کار گفت: در صورت تسویه حساب قطعی پایان سال، پایه سنوات سال قبل و همینطور سال جدید باید به مزد کارگر اضافه شود. بنابراین به هیچ عنوان پایه سنوات با تسویه از بین نمی‌‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وحید حاجی زاده مشاور روابط کار، اینکه برخی اعلام می‌کنند سنوات خدمت فقط به کارگرانی تعلق می‌گیرد که بالای یک سال فعالیت داشته باشند. باید گفت که خیر، همچین چیزی وجود ندارد، با توجه به تغییری که در خصوص سنوات خدمت کارگران بوده، حتی کسانی که زیر یک سال و در واقع یک ماه هم کار کرده باشند به نسبت ماه و روزهای فعالیت باید سنوات خدمت دریافت کنند. البته کسانی که یک سال فعالیت داشته‌اند، کارفرما باید به معادل یک پایه حقوق در نظر بگیرد. ضمن اینکه پرداخت آن می تواند به صورت ماهیانه یا سالیانه انجام شود.

او اظهار کرد: اشتباه دوم در خصوص پایه سنوات هست که اعلام می‌کنند پایه سنوات تنها به حداقل بگیران تعلق می‌گیرد، این موضوع نیز اشتباه است؛ کلیه کارگران مشمول قانون کار که سال اول خود را به پایان رسانده‌اند، از سال دوم مشمول پایه سنوات می‌شوند و بنابراین ارتباطی به حداقل‌بگیر و سایر سطوح مزدی ندارد.

این مشاور روابط کار گفت: اشتباه سوم در خصوص محاسبه پایه سنوات هست که اعلام می‌شود کارفرما می‌تواند پایه سنوات را هر ماه، پایان قرارداد یا در پایان سال یکجا پرداخت کند، این روش نیز اشتباه است، پایه سنوات می‌بایست هر ماه توسط کارفرما به پایه حقوق اضافه و پرداخت شود چون که پایه سنوات جزئی از حقوق پایه محسوب می‌شود پس بنابراین باید به صورت ماهیانه و منظم پرداخت شود.

او افزود: اشتباه چهارم بار دیگر در خصوص پایه سنوات است، برخی اعلام می‌کنند اگر کارفرما پایان سال تسویه قطعی انجام دهد، از سال جدید فقط پایه سنوات همان سال تعلق می‌گیرد، این مورد هم اشتباه هست چونکه از سال ۹۲ دستورالعمل وزارت کار در این خصوص صادر شده که حتی در صورت تسویه حساب قطعی پایان سال، پایه سنوات سال قبل و همینطور سال جدید باید به مزد کارگر اضافه شود. پس بنابراین به هیچ عنوان پایه سنوات با تسویه از بین نمی‌رود.

منبع: عصر ایران

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصادکلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علي

    با توجه به نظر کارشناس در خصوص پرداخت ماهیانه پایه سنوات لازمه که گفته شود کارفرمایان تا زمان تسویه و قطع ارتباط کاری پایه سنوات کار کنان را پرداخت نمیکنند که با توجه به تورم موجود سالی 45% این به زیان کارکنان است و ارزش مبلغ سنوات انها کاسته میشود

  • جانباز چندین سال خط مقدم

    بسمه تعالی
    با سلام و احترامات
    بنده جانباز چندین سال جنگ تحمیلی با وضعیت اسفناک و بدون حقوق و حتی هیچ‌مزایایی.از مادر بسیار پیرم نزدیک به صد سال نگهداری و پرستاری میکنم که حقوق والده حتی به نون پنیر هم کفاف نمیکنه و فکر نکنم عدالت درستی برای ما بی پناهان و جان باختگان بوده باشه و فکر نکنم هم کسی باشه برای رسیدگی.پایدار باشید

  • محسنم

    ما که کارگر نونواهستیم ن سنواتی ن پاداشی ن حق اولادی ن هیچی هیچی
    آخرشم واسه سنوات باید شکایت کنیم این رسمش هست؟

  • ناشناس

    ای کاش یکی باشه به این پیمانکارای پخت غذا در شرکتها هم بگه که کارگر آشپزخونه که تو اشپزخونه با گرمای بالای ۵۰ درجه با ان همه سنگینی کاربدونه یک لحظه استراحت جلو آتیش باید پایه سنوات بگیره .

  • علی

    با سلام
    بنده در یکی از شهرک های صنعتی در استان گلستان کار میکنم
    ۱۴ سال سابقه بیمه دارم اما متاسفانه تا این سال هیچ گونه حق فرزند حق مسکن بن کارگری دریافت نکرم کارفرما هم میگه هرموقه خواستی بری سنوات میدم اون هم باید شکایت کنی تازه من موندم اداره کار هم پشتیبان کارفرما هست ای کاش به جای زدن این همه حرف قشنگ که باید یه پیگیری کنن که کارگر چقدر حقوق میگیری میری اداره کار صحبت کنی هنوز نرسیدی کارخونه مدیر عامل خبر داره که شما رفتی اداره کار جالب اینجاس میگن همین که هست میخوای بمون میخوای برو تمام کسی پشتیبان کارگر نیست با ۱۴ سال سابقه ومسئول تاسیسات بودن ۳۳۰۰ پایه حقوق منه

  • حسین

    سلام بنده 18سال برای شرکت اتوبوسرانی زحمت کشیدم بخاطر یک پرونده چندین ساله منو معطل کردن .هیچ عدالتی برای ما قشر کارگر نیست با سه تا فرزند تو امورات زندگی و کرایه خانه موندیم هیچ کس بدادمان نمیرسد