کد مطلب: ۵۸۵۸۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شرط جدید ترکیه برای ورود مسافران / مسافران افغانستانی وارد نشوند!

شرط جدید ترکیه برای ورود مسافران / مسافران افغانستانی وارد نشوند!

ترکیه اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی پذیرش مسافران با تابعیت افغانستانی برای انجام سفر به کشور ترکیه امکان‌پذیر نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سهم مهاجران افغانستانی از کل جمعیت این کشور تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۴ درصد بوده است. اما اخیرا با تسلط طالبان بر افغانستان، موج جدیدی از مهاجران از این کشور شکل گرفت.

پس از سقوط دولت اشرف غنی و تسلط طالبان بر افغانستان، بسیاری از افغانستانی‌ها تصمیم به خروج از این کشور گرفتند. برخی موفق شدند همان روزهای اول از افغانستان خارج شوند برخی نیز هنوز به دنبال راهی برای رفتن به کشورهای دیگر هستند.

ترکیه مانع ورود مسافران افغانستانی می‌شود

اما برخی از کشورها تمایلی برای جذب مهاجران افغانستانی نشان نداند. از جمله ترکیه، اتریش و… . پیش‌تر رجب طیب اردوغان در واکنش به ورود پناهجویان افعانستانی گفته بود که ترکیه هیچ گونه وظیفه، مسئولیت یا تعهدی برای اینکه انبار مهاجران اروپا باشد، ندارد.

ترکیه حالا با بروزرسانی مقررات سفر به این کشور اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی پذیرش مسافران با تابعیت افغانستانی برای انجام سفر به کشور ترکیه امکان‌پذیر نیست.

این تنها اقدام ترکیه برای مقابله ورود مهاجران به این کشور نیست. پیش از این ترکیه در مسافتی به طول ۸۱ کیلومتر در مرز مشترک خود با ایران دیوار بتنی به عرض ۲ متر و ارتفاع ۳ متر ساخت.

ترکیه هدف از این اقدام را مقابله با ورود افرادی که به دلیل جنگ داخلی و مشکلات اقتصادی در کشورهای خود هر از چند گاهی از طریق ایران به مرز ترکیه می‌آیند، اعلام کرده بود.

حالا هم از ورود مسافران افغانستانی جلوگیری کرده است. ترکیه پیش از این برای مقابله با ورود پناهجویان سوری نیز در مرز مشترک خود با سوریه دیوار کشید. پس از شروع جنگ داخلی در سوریه، ترکیه در مرز خود با این کشور دیوارکشی کرد.

گفتنی است به جز ترکیه، از کشورهای نزدیک به افغانستان، روسیه نیز با ورود پناهجویان افغانستانی مخالفت کرده بود. به گزارش دویچه وله، پوتین در نشست حزب حاکم «روسیه واحد»، که اواخر مردادماه برگزار شد، با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای اسکان موقت پناهجویان افغان در کشورهای آسیای مرکزی گفت که این اقدام امنیت روسیه را به مخاطره می‌اندازد.

به جز روسیه، پاکستان در روزهایی که مهاجران زیادی از افغانستان خارج می‌شدند، وجود کمپ پناهجویان در مرز مشترک این کشور با افغانستان را تکذیب کرد. همچنین رسید احمد، وزیر کشور پاکستان گفت: «ما به هر کسی که قصد دارد از افغانستان وارد پاکستان شود ۲۱ تا ۳۱ روز تسهیلات ترانزیت می‌دهیم که پس از آن به آن‌ها اجازه داده می‌شود به هر کجا که می‌خواهند سفر کنند.»

گفتنی است بر اساس گزارش رصدخانه مهاجرت ایران، در سال ۲۰۲۰ سهم پناهندگان از کل مهاجران افغانستانی بیش از ۴۴ درصد بوده است. حالا بعد از تسلط افغانستان جمعیت آنها بیشتر می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    منظورت همون مسافران “افغانی” هست که تو ایران گل و گلکاری کردند …

  • ناشناس

    اره همه رو بفرستید ایران سربار این مملکت بشن، تهشم طلبکار باشن.