کد مطلب: ۳۴۱۳۵۲

مروری بر روزنامه‌های یک‌شنبه ۱۶ دی ماه ۹۷

جدال مجازی شفافیت بودجه / روایتی از بمب‌های تک‌شعبه‌ای

جدال مجازی شفافیت بودجه / روایتی از بمب‌های تک‌شعبه‌ای

روزنامه خراسان از فعالیت موسسات مالی تک‌شعبه‌ای به‌عنوان بمب‌های تک‌شعبه‌ای یاد کرده و آفتاب یزد و جهان صنعت به شفافیت بودجه 98 و جدال برخی مسئولان بر سر آن اشاره کرده‌اند. در نهایت دنیای اقتصاد از فهرست طلبکاران بزرگ دولت رونمایی کرده است.

فضای رسانه‌های اجتماعی این رزوها پر از بحث‌های داغ بر سر لایحه بودجه 98 است. این بحث‌ها اکنون به برخی نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی نیز رسیده است. جدال حسام‌الدین آشنا و غلامرضا تاجگردون یک نمونه از این بحث‌ها است.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه آفتاب یزد در گزارش امروز خود با عنوان « دعوای مجازی بر سر یک مشت ریال » به جدال حسام‌الدین آشنا، غلامرضا تاجگردون، احمد امیرآبادی فراهانی و برخی مسئولان دیگر بر سر لایحه بودجه پرداخته است.

این روزنامه به نقل از زبان حسام‌الدین آشنا روایت می‌کند که پشت هر ردیف بودجه یک قبیله و یک پدر و مادر قرار دارد، شما فقط جامعه‌المصطفی را می‌شناسید، هزار نهاد دیگر وجود دارند که اصلا اسمشان را نشنیده‌اند. وقتی می‌خواهیم بودجه‌شان را قطع کنیم، کل بودجه کشور را گروگان می‌گیرند تا تکلیف آن یک ردیف مشخص شود.

آفتاب یزد به نقل از غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و‌ بودجه مجلس در واکنش به اظهارات آشنا اظهار می‌کند که هر رئیس‌جمهوری گویا باید یک مشائی داشته باشد. مشاور محترم رئیس‌جمهور بعد از گذشت شش سال از دوره رئیس‌جمهور با دادن آدرس غلط به جامعه فرار به جلو می‌کند. بودجه را دولت می‌دهد. شش سال هم آقای روحانی بودجه را به مجلس داد. هر آنچه که بخواهد می‌تواند در لایحه انجام دهد.

این روزنامه همچنین به نقل از احمد امیرآبادی فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و‌ بودجه در واکنش به حسام‌الدین آشنا می‌نویسد: جناب آشنا که طرفدار شفافیت بودجه هستند، بفرمایید چه مقدار بودجه گرفته‌اند و چگونه خرج کرده‌اند؟

در این بین روزنامه جهان صنعت نیز در راستای شفافیت بودجه با معاون سازمان برنامه و‌ بودجه گفتگو کرده و به نقل از وی اظهار می‌کند که « بودجه کاملا شفاف است. »

معاون سازمان برنامه و‌ بودجه اظهار می‌کند که هنگام تدوین بودجه 98 برخی خطوط مهم را در نظر گرفتیم که از جمله آنها می‌توان به معیشت، سلامت و عدالت اجتماعی، تولید و اشتغال، فرهنگ، علم و محیط زیست، شفافیت و انضباط بودجه‌ای و پایداری بودجه در مقابله فعالانه با تحریم‌ها اشاره کرد.

این مقام مسئول با اشاره به شفافیت بودجه می‌گوید: ما 40 ردیف را اساسا از بودجه حذف کردیم‌‌. بودجه بسیاری از دستگاه‌ها را کاهش دادیم‌‌. حتی پس از تصویب بودجه نظارت و کنترل شدیدی را بر هزینه‌ها اعمال می‌کنیم‌‌.

دنیای اقتصاد نیز در گزارشی بودجه‌ای به بررسی « فهرست طلبکاران بزرگ دولت » اشاره کرده و ریز تعهدات دولت به آنها را ۵۶۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

این روزنامه در این خصوص می‌نویسد: سازمان برنامه و‌ بودجه در گزارشی رقم کل بدهی‌های دولت در پایان سال گذشته را ۵۶۵٫۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. مطابق این گزارش، بدهی‌های درشت دولت در ۲۰ قلم عمده جای گرفته‌اند که بخش زیادی از رقم بدهی، به بانک مرکزی، نظام بانکی و سازمان تامین اجتماعی تعلق دارد. محاسبات انجام‌شده نشان می‌دهد که مجموع بدهی‌ها به این ۳ طلبکار بزرگ دولت ، بیش از ۳۳۳ هزار میلیارد تومان است.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: مطابق گزارش سازمان برنامه و‌ بودجه، نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی در سال گذشته با افت نسبت به سال ۹۵، به حدود ۳۶ درصد رسیده است. این در حالی است که کارشناسان سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی می‌کنند که با تداوم وضعیت موجود، نسبت‌ بدهی در اقتصاد ایران از حد مجاز ۴۰ درصد نیز عبور خواهد کرد؛ در حالی که این نسبت در کشور‌های همجوار کمتر از ۳۰ درصد بوده است.

این روزنامه می‌افزاید: از این جهت، سازمان برنامه و‌ بودجه تغییر پارادایم در بودجه را لازم می‌داند تا بحران بدهی‌های دولت به چالش‌های اقتصاد ایران افزوده نشود. در سناریوی اصلاحی ارائه‌شده، تعدیل مالی ۶۲ هزار میلیارد تومانی از مسیر ساماندهی معافیت‌های مالیاتی غیرضرور و توسعه پایه مالیاتی، واگذاری و مولدسازی دارایی‌های دولت و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی پیشنهاد شده است.

اما روزنامه خراسان در گزارش امروز خود به موضوع داغ موسسات مالی و اعتباری اشاره پرداخته و « سکوت بانک مرکزی در مقابل بمب‌های تک‌شعبه ای » را روایت کرده است.

داستان از این قرار است که روزنامه خراسان پیش‌تر در گزارشی به فعالیت برخی موسسات مالی تک‌شعبه‌ای در شهر مشهد و استان خراسان پرداخته بود. آن‌گونه که این روزنامه اشاره کرده، به دنبال این گزارش برخی از مسئولان این موسسات صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که جالب توجه است.

آن‌گونه که خراسان روایت کرده گویا تا سال 89 موسسات مالی می‌توانستند با گرفتن مجوز صرفا از پلیس نظارت بر اماکن عمومی، فعالیت خود را آغاز کنند و بانک مرکزی نظارتی بر آنها نداشته است. اما از 89 به بعد و براساس قانون جدید این موسسات باید از بانک مرکزی نیز مجوز می‌گرفتند.

یکی از مسئولان این صندوق‌ها می‌گوید: خیلی‌ها می‌گویند جمع کنید و بروید، خب مگر این کار به این سادگی‌ها انجام می‌شود؟ در بیشتر موسسات از قبیل همین صندوق، حدود 80 درصد منابع پولی یا حتی بیشتر، درگیر وام‌های اعطاشده است و در اختیار ما نیست و این‌طور نمی‌توان پول‌های مردم را به آن‌ها برگرداند و پس از آن موسسات را تعطیل کرد.

به روایت روزنامه خراسان و به نقل از مسئولان موسسات مذکور، گویا بانک مرکزی نیز هنوز مجوز خاصی را برای فعالیت آنها صادر نکرده و مسئولان این موسسات نیز به دنبال گرفتن مجوز هستند و هنوز پیگیری‌های آنان نتیجه‌بخش نبوده است.

خراسان در گزارش خود موضوع را از طریق بانک مرکزی پیگیری کرده اما گویا این نهاد پاسخی نداده است. همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص به خراسان می‌گوید: این موضوع را از بانک مرکزی پیگیری می‌کنیم و شما نتیجه آن را طی هفته‌های آینده جویا شوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فرشته رفیعی

    شفافیت بودجه را باید از بودجه شرکت های دولتی شروع کرد. ۷۵ درصد از کل بودجه کشوریعنی ۱۲۷۵ هزار میلیاردتومان سهم شرکتهای دولتی است