خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۷۵۱۸

تجارت‌نیوز در گفتگو با کارشناسان بازار سرمایه بررسی کرد:

شنیده‌های بورسی در روز سقوط آزاد شاخص/نقش آماتورها در ریزش تاریخی بورس

شنیده‌های بورسی در روز سقوط آزاد شاخص/نقش آماتورها در ریزش تاریخی بورس

شاخص با کاهش 7220 واحد در رقم 188259 جای گرفت. دلیل ریزش تاریخی امروز بازار سرمایه چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از رکورد تاریخی شاخص طی سه روز ابتدایی هفته دوم مهرماه و رسیدن به قله 195480، امروز سه‌شنبه ( دهم مهر ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 14577 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 7220 واحد در رقم 188259 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 7132 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 75 واحد در رقم 2165 جای گرفت.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وبملت، وامید، وتجارت، ونوین، شنفت» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، تاپیکو، شبندر، کگل، فملی » بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «فولاد، ومعادن، شتران، کگل، پارسان » بود و نمادهای «وتجارت، وسینا، وبصادر، وبملت، وامید » بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

ترس؛ عامل بازدارنده برای کاهش هیجانات مثبت

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل کاهش هفت هزار و 220 واحدی شاخص کل بورس در چهارمین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، گفت: از روز گذشته بازار رخی از روزهای منفی خود را به سهامداران به خصوص تازه واردها نشان داد و امروز نیز همزمان با التهابات قیمت ارز، بازار سهام با ثبت کاهش تاریخی 7220 واحدی معادل 3.69 درصد به سطح 188259 واحد بازگشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عواملی از جمله کاهش 30 تا 40 درصدی نرخ ارز طی دو روز اخیر و انتشار خبر افزایش نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی موجی از هیجان منفی را به بازار سهام منتقل کرد.

نصیرزاده افزود: در هر حال منطق حکم می‌کند که بازار سهام در پس رشدهای درصدی روزانه و رکوردهای قیمتی با افت‌های هیجانی نیز مواجه شود و این امر نیز بهانه می‌خواهد. به عبارتی تنها عامل بازدارنده برای کاهش هیجانات مثبت، ترس است.

وی ادامه داد: شوک‌های خبری می‌تواند عامل کاهنده این هیجانات مثبت باشد. یک نکته را باید دقت داشت همانطور که در بازار ارز شاهد ورود معامله‌گران ناآشنا و غیرحرفه‌ای هستیم، طی مدت زمان اخیر هم سهامداران جدید که کمترین تجربه را از بازار سهام داشتند جذب این بازار شده‌اند که این موضوع خود بر هیجانات می‌افزاید از این رو این دسته از رفتارها می‌تواند منطقی جلوه کند.

500 میلیارد تومان؛ ارزش صفوف فروش سهام

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما روی دیگر بازار را می‌توان به بررسی ارزش صفوف فروش پرداخت. امروز رقمی بالغ بر 400 تا 500 میلیارد تومان در صفوف فروش سهام قرار داشتند که انتظار می‌رود این میزان طی روزهای آتی به حداقل خود کاهش یابد.معتقدم از هفته آینده شاهد تعادل در بازار ارز و سایر بازارهای موازی خواهیم بود، از این رو هفته آتی می‌تواند برای تصمیم گیری و بررسی جریان نقدینگی وارد یا خارج شده به خصوص در بازار سهام اظهار نظر دقیق‌تری کرد.

نصیرزاده افزود: لازم به یادآوری است که عمده نمادهای ارزی تا امروز بر پایه نرخ هشت هزار تومان ارزش گذاری شده‌اند که از پی بر ای تحلیلی حدود 5 واحد برخوردار هستند، در عین حال فعالان بازار معتقدند قیمت منطقی ارز عددی در محدوده 10 تا 12 هزار تومان است و این پتانسیل میان مدتی است که پس از تخلیه هیجانات، بازار سرمایه بر اساس آن اقدام به ارزش‌گذاری خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ذات بازار نوسان است و اصلاح‌های قیمتی می‌تواند از یک بعد به جذاب شدن قیمت‌ها و توجیه پذیر نمودن ورود جریان نقدینگی جدید منجر شود. از این رو این روزها هر سهمی را به هر قیمتی نباید خرید و هر سهمی را به هر قیمتی و هیجانی هم نباید فروخت مگر اینکه استراتژی سهامدار حکم بر فروش کند نه هیجان.

وتجارت دو میلیارد سهم فروخت

وی ادامه داد: اما در معاملات امروز تک گروهی که شرایط مطلوب تری را سپری کرد، گروه بانک بود. امروز بانک تجارت بیش از دو میلیارد سهم به ارزش 268 میلیارد تومان در سقف قیمت روزانه معامله کرد، در این نماد برای روزهای آتی تقابل قدرت عرضه کننده‌ها و خریداران می‌تواند روند سهم را تعیین کند.

نصیرزاده افزود: لازم به ذکر است که بانک تجارت با دو رویداد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی و بهبود عملکرد عملیاتی بانک مواجه است. طی دوره 6 ماه کاهش نرخ هزینه پول و مثبت شدن تراز بانک به 3328 میلیارد ریال نشان می‌دهد که تجارت در سال جاری شرایط مطلوب تری را سپری خواهد کرد. تجارت در دوره شش ماهه منتهی به شهریور سال گذشته تراز منفی 43 هزار میلیارد ریال را ثبت کرد که در مجموع دو عامل یاد شده توجه بازار را به این نماد جلب کرده است.

وی ادامه داد: همچنین بانک ملت نیز اقدام به شفاف‌سازی مهمی کرد. بر این اساس اعلام حساب باز ارزی 7.1 میلیارد دلاری و محاسبه برحسب نرخ تسعیر چهار هزار و 200 تومان خبری مهم برای این نماد و کل گروه بود. اگر نرخ به هشت هزار تومان تسعیر شود بیش از 500 تومان به ازای هر سهم اثر مثبت بر صورت‌های مالی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته نمی‌توان این عدد را به عنوان سود خالص پذیرفت زیرا همان طور که خود بانک ملت نیز اشاره کرده است به دلیل عوامل مختلفی از جمله میزان وضعیت باز ارزی، میزان مطالبات معوق و مشکوک الوصول و عدم اعلام نرخ سود از سوی بانک مرکزی نمی‌توان سود دقیقی را اعلام کرد، اما در مجموع این میزان حساب باز ارزی مطمئنا تاثیرات مثبتی بر صورت‌های مالی بانک خواهد داشت.

نصیرزاده افزود: در این گروه بانک خاورمیانه نیز بازگشایی شد که با توجه به شرایط مطلوب بانک از جمله افزایش سطح درآمد، کاهش نرخ هزینه پول، توان رشد سودآوری، دراختیار داشتن منابع ارزی، راه اندازی شعبه مونیخ آلمان مورد اقبال معامله گران واقع شد.

ورود نقدینگی از بازار دلار به بورس

همچنین، مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل کاهش هفت هزار و 220 واحدی شاخص کل بورس در چهارمین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، گفت: بعد از هر رشد سنگین، قطعا اصلاح هم خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به اینکه شاخص روزهای متوالی در حال رشد بود وجود این گونه اصلاحات طبیعی است. خبر منفی مربوط به افزایش نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی‌ها عاملی شد برای اینکه بازار از دیروز تغییر جهت دهد و امروز نیز به صورت تمام و کمال شاهد تقاضای سنگین برای فروش بودیم.

ملکی افزود: احتمالا با کمی اصلاح زمانی و قیمتی، رشد بورس همچنان در برخی گروه‌های دارای پتانسیل بیشتر دوباره آغاز شود. ضمن اینکه ورود نقدینگی جدید به بورس پس از ریزش در بازار طلا و ارز هم عامل مثبت دیگری خواهد بود که بازار را در روزهای آینده مثبت خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.