کد مطلب: ۲۵۹۳۴۴

نماینده سابق ایران در اوپک پاسخ می‌دهد:

شیطنت نفتی عربستان با درآمدهای ایران چه می‌کند؟

شیطنت نفتی عربستان با درآمدهای ایران چه می‌کند؟

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: عربستان تا حدودی دارای ظرفیت مازاد است و بازی‌های لازم را نیز از طریق همین ظرفیت مازاد انجام می‌دهد. بعید است این کشور بتواند در چارچوب اوپک چنین تصمیمی بگیرد. اما در خارج از چارچوب اوپک می‌تواند مقداری تولیدش را افزایش دهد که آن هم مدت محدودی خواهد بود و در درازمدت به نظر می‌رسد نمی‎‌توانند این سیاست را دنبال کنند.

مبلاد مرادی: طی روزهای گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از آن بود آمریکا یک روز قبل خروج از برجام برای افزایش تولید نفت با عربستان هماهنگ کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نماینده ایران در اوپک درخواست نفتی آمریکا از عربستان را احمقانه خواند. با این حال، در تحریم‌های گذشته نیز هماهنگی‌هایی بین عربستان و آمریکا برای افزایش تولید نفت توسط این کشور وجود داشت.

محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، در گفتگو با تجارت‌نیوز ، به این سوال پاسخ می‌دهد که عربستان تا چه اندازه می‌تواند تصمیم خود مبنی بر افزایش تولید را اجرایی کند و این اقدام چه تاثیری بر درآمدهای نفتی کشور خواهد داشت:

اخیرا خبری در رسانه‌ها منتشر شده که آمریکا با عربستان قبل از خروج از برجام، برای افزایش تولید نفت هماهنگ کرده است. به نظر شما عربستان می‌تواند با افزایش تولید نفت بر درآمدهای نفتی کشور تاثیر بگذارد؟

عربستان تا حدودی دارای ظرفیت مازاد است و بازی‌های لازم را نیز از طریق همین ظرفیت مازاد انجام می‌دهد. در تحریم‌های قبلی نیز بخش عمده‌ای از نفت ایران که به فروش نرفته بود را عربستان جبران می‌کرد. کشورهایی مانند عربستان که ظرفیت مازاد دارند، برای مدت یکی دو سال می‌توانند تولید خود را برای جبران کاهش تولید نفت ایران، افزایش دهند.

علاوه بر عربستان در داخل اوپک معمولا کشورهایی مانند کویت و امارات نیز معمولا دنباله‌رو سیاست‌های نفتی عربستان هستند. در خارج از اوپک نیز اکنون تنها روسیه را داریم که ظرفیت مازاد دارد و می‌تواند تولید خود را افزایش دهد. در حال حاضر روسیه در کاهش تولید با اوپک همکاری می‌کند. اما معمولا این کشورها نیز بیشتر از یکی دو سال نمی‌توانند چنین سیاستی را ادامه بدهند. چرا که ظرفیت مازاد آنها نیز مصرف می‌شود.

آیا سایر کشورهای عضو اوپک این اجازه را به عربستان خواهند داد که این کشور تولید خود را افزایش دهد؟ یعنی برای اجرایی کردن این تصمیم مشکلی برای عربستان ایجاد نخواهد شد؟ با توجه به اینکه احتمالا تنها کشور اوپک خواهد بود که به دنبال اجرای این تصمیم است.

معمولا اینگونه تصمیمات باید در اجلاس وزارتی اوپک صورت بگیرد. تصمیمات وزارتی نیز غالبا با اجماع صورت می‌گیرد. یعنی اگر یک کشور نیز با یک تصمیم مخالف باشد، آن تصمیم اجرایی نخواهد شد. بنابراین اگر تنها یک کشور با این تصمیم مخالفت کند، اجرایی نخواهد شد که قطعا حداقل ایران با این تصمیم مخالف خواهد بود. حتی کشورهای دیگر غیر از ایران نیز مخالفت خواهند کرد. کشورهایی که به دنبال افزایش قیمت نفت هستند، با این تصمیم عربستان مخالف خواهند بود. چرا که افزایش تولید باعث کاهش قیمت نفت خواهد شد.

در تحریم‌های قبلی حدود یک میلیون و نیم از صادرات نفت کشور ما کم شد.

بعید است عربستان بتواند در چارچوب اوپک چنین تصمیمی بگیرد. اما در خارج از چارچوب اوپک می‌تواند مقداری تولیدش را افزایش دهد که آن هم مدت محدودی خواهد بود و در درازمدت به نظر می‌رسد نمی‎‌تواند این سیاست را دنبال کنند. عربستان احتمالا در خارج از چارچوب اوپک این سیاست را دنبال خواهد کرد که این کار تخلف محسوب می‌شود چرا که باید از چارچوب تعیین شده اوپک فراتر رود.

اشاره کردید که عربستان در سال‌های گذشته برای تحریم‌های قبلی سابقه چنین اقدامی را داشته است. عربستان آن زمان دست به چه اقداماتی زد و تا چه حد موفق بود؟

در تحریم قبلی صادرات نفت ما به حدود یک میلیون بشکه در روز رسید و در واقع حدود یک میلیون و نیم از صادرات نفت کشور ما کم شد. این یک میلیون و نیم بشکه را یک سری کشورها مانند عربستان و چند کشور دیگر جبران کردند. در تحریم‌های قبلی نیز یک هماهنگی بین آمریکا و عربستان وجود داشت. به گونه‌ای که عربستان و چند کشور دیگر بتوانند کمبود نفت ایران را جبران کنند.

درآمدهای نفتی کشور تحت تاثیر دو عامل قیمت نفت و مقدار صادرات نفت است.

حتی خود آقای اوباما نیز به این قضیه اعتراف کرد. ایشان گفتند ما در ابتدا جایگزین‌های نفتی ایران را پیدا کرده و با آنها هماهنگ کردیم. سپس تحریم‌ها را شدت دادیم. اما خب همانطور که دیدیم این سیاست برای مدت کوتاهی ادامه پیدا کرد. چرا که بازار نیاز داشت و آنها در نهایت تحریم‌ها را لغو کردند و دوباره نفت ایران وارد بازار شد. به نظرم اکنون نیز برای مدت کوتاهی به اندازه یک سال تا یک سال و نیم می‌توانند این کار را انجام دهند اما بیشتر از این امکان ندارد.

به عنوان سوال آخر، به نظر شما خروج آمریکا از برجام چه تاثیری بر درآمدهای نفتی کشور خواهد داشت؟

درآمدهای نفتی هر کشور از دو طریق قابل تاثیر است. یکی از طریق مقدار صادرات نفت است که هر مقدار بتوانیم نفت بیشتری به فروش برسانیم، درآمد نفتی نیز افزایش خواهد داشت. روش دیگر افزایش درآمدهای نفتی نیز از طریق قیمت است. در تحریم‌های قبلی مشاهده کردیم که هم بر روی مقدا و هم بر روی قیمت‌ها مانور دادند و قیمت‌ها را پایین آوردند. به نحوی که تا 20 تا 30 دلار قیمت را کاهش دادند.

در حال حاضر نیز می‌توانند بر روی یکی از این دو یا هر دو آنها مانور بدهند تا به حساب خود بتوانند فشار بیاورند. این فشارها نباید منجر به این شود که ما امتیازی بدهیم. چرا که این کارها برای گرفتن امتیاز است. اگر مقاومت کنیم و امتیازی ندهیم این کشورها نیز به هدف خودشان نمی‌رسند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.