کد مطلب: ۶۳۷۹۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آرژانتین صادرات سویا را متوقف کرد/ جهان یک قدم نزدیک‌تر به بحران غذا

آرژانتین صادرات سویا را متوقف کرد/ جهان یک قدم نزدیک‌تر به بحران غذا

جنگ اخیر روسیه و اوکراین امنیت غذایی جهان را به تهدید انداخت. گذشته از نقش دو کشور در تامین گندم، ذرت و دانه‌های روغنی، حالا کشورهای دیگر هم درصدد حفظ نهاده‌های خود هستند. بنا به اعلام رئیس مجمع فعالان اقتصادی ایران آرژانتین نیز صادرات سویا و فرآورده‌های آن را متوقف کرده است تا جهان یک قدم دیگر به بحران غذا نزدیک شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جنگ اخیر روسیه و اوکراین قیمت مواد غذایی در جهان را افزایش داد. اخیرا چین هم در اتفاقی عجیب از هند برای خوراک دام کشور خود برنج هندی خریده است. شنیده‌ها نیز از توقف صادرات سویا و فرآورده‌های آن در آرژانتین حکایت دارد. گویا جهان هر روز به بحران غذا یک قدم نزدیک‌تر می‌شود.

رئیس مجمع فعالان اقتصادی ایران با تائید این خبر گفت: به دلیل بحران ایجادشده در تامین نهاده‌ها، دولت آرژانتین سیزدهم مارس صادرات سویا و فرآورده‌های آن را ممنوع اعلام کرد. این در حالی است که این کشور ۴۱ درصد نیاز جهانی کنجاله سویا و ۴۸ درصد نیاز بازار جهانی روغن سویا را تامین می‌کند.

محمدرضا حسینا به تجارت‌نیوز توضیح داد: اخیرا وزیر کشاورزی روسیه هم اعلام کرد احتمال دارد که این کشور صادرات گندم، جو، ذرت و چاودار را ممنوع کند.

کمبود روغن جدی است؟

اما تهدید مواد غذایی صرفا محدود به کمبود ذرت، گندم و سویا نمی‌شود. صنعت روغن نیز با تهدیدی جدی مواجه است.

در همین زمینه یک عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان روغن نباتی به تجارت‌نیوز گفت: جنگ روسیه و اوکراین در بلندمدت در صنعت روغن ایران تاثیرگذار است. زیرا بخش عمده‌ای از دانه‌های روغنی ایران از این کشور تامین می‌شد. اکنون آرژانتین صادرات سویا را ممنوع کرد، احتمالا در روزهای آینده کشورهای دیگر هم در این مسیر قرار گیرند.

علی فاضلی توضیح داد: اکنون ذخایر روغن خام ایران برای سه ماه گذشته است که این روغن در انبارها بود. چنانچه ثبت سفارش جدیدی در روغن خام صورت نگیرد، احتمال دارد بعد از ماه رمضان بازار با کمبود روغن رو به رو شود.

توقف صادرات خوراک دام از سوی روسیه

رئیس شورای تامین دام کشور نیز به تجارت‌نیوز گفت: بعضی از کشورها به دلیل دفاع از اوکراین، روسیه را تحریم کردند. این کشور نیز در اقدام متقابل صادرات خوراک دام و طیور را برای این کشورها ممنوع کرد. حالا نیز نوبت به آرژانتین رسید که صادرات سویا را متوقف کند.

او توضیح داد: با ممنوعیت صادرات خوراک دام و طیور از جانب روسیه احتمال دارد این خوراک نیز در بازارهای جهانی گران شود. در نهایت باید منتظر تخلیه هزینه‌ها در قیمت محصول نهایی، یعنی گوشت باشیم.

پیش‌تر محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون غذایی ایران تاکید کرد: دولت باید به دنبال واردات گندم و دیگر غلات باشد. اگر چاره‌اندیشی نشود، احتمالا تا سه ماه آینده بحران غذا به ایران هم برسد.

برای مطالعه بیشتر خبر بحران غذا به ایران می‌رسد؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فعلا کارهای واجب ما نظیر گرفتن ساحل و تخریب بیت المال و تقدیم کردن ساحل به هرج و مرج قاچاق و قایق‌های قاچاق در سواحل هرمزگان تمام شود ایشالا بعداً یک فکری میشود

  • ناشناس

    شما روزنامه نگاران یاس ونوامیدی واسه مردم به ارمغان میارید فقط جهت تیراژ بالای روزنامه ژان باستیه میگه هرآنکس که دندان دهد نان دهد بیش از نیمی از ایران وضعیت اقتصادی خوبی دارند که نشان نمیدهند موفق باشید

    • ناشناس

      احسنت

    • ناشناس

      شکمت سیر است. چشمهایت را باز کن و نگاهی به دور و برت بینداز…

    • ناشناس

      اول یه خبری اومده و نشر داده شده حالا شما نترس وضعت خوبه شما به مشکل برنمیخوری دوم حتمن ازرسر تفنن و کردش سری به جنوب شهر تهران و اطراف تهراان بزن اگه تونستی به سیستان بلوچستان کردستاان و بستک و خراسان جنوبی ….هم بزن البته چون وضعت خوبه توریستی رفتی یکم از هتل پنج ستاره ات بیرون بیا …..بد نیست

    • جانسون

      دقیقا درست میگی.به خاطر اینکه بازدید سایتشون بره بالا از هر دروغ دریغ نمیکنند.آخه مرد حسابی ما اندازه ۲۰۰ متر زمین داشته باشیم واسه یک سال برامون کافیه همین که گندم خالی هم بخوریم.حالا تو چی میگی؟بهران غذا؟؟؟مگه کشورای دیگه کشاورزی ندارن آخه؟

    • ناشناس

      مرد حسابی این هشدار جهانیه،تو معلومه جای گرم نشستی ،باکت نیست …بیشتر مردم دنیا در مقابل بحران غذایی ناتوان و بی دفاع هستند.دولتها باید آینده نگری داشته باشند تا مردم دچار مشکل نشوند.

  • ناشناس

    خدا‌فراموش‌شده‌در‌نتیجه‌به‌غضبش‌دچار‌شده‌ایم‌‌پس‌بیایید‌تا‌بسوی‌او‌تضرع‌وزاری‌کنیم‌شاید‌مورد‌رحمت‌واقع‌شویم

  • ناشناس

    با سلام حال به جای افزایش تولیدات مواد غذایی و حمایت از کشاورزان بگذارید اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بدون بررسی دقیق کارشناسی اقدام به تهیه نقشه نموده زمینهای زراعی را چند ده است زراعت می شد مرتع اعلام کرده و کشاورزان را مجرم واز زراعت باز داشته تا کشور بیشتر محتاج واردات مواد غذایی با چندین برابر تولید داخل شود.

  • ناشناس

    دولت آقای روحانی با سرکوب قیمت گندم روزی که کشور تقریبا به خودکفایی رسیده بود سبب شد ایران از بزرگترین واردکنندگان این محصول در دنیا شود.

  • ناشناس

    فعلا به فضای مجازی برسیم مهم تره