کد مطلب: ۶۹۳۴۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ارزش صادراتی دوغ و آب‌پنیر بیشتر از قطعات خودرو/ صادرات پنیر ۱۰ برابر قطعات

ارزش صادراتی دوغ و آب‌پنیر بیشتر از قطعات خودرو/ صادرات پنیر ۱۰ برابر قطعات

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته ارزش صادراتی آب‌پنیر از قطعات خودرو بیشتر و صادرات انواع پنیر ۱۰ برابر صادرات قطعات خودرو بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمار سازمان تجارت نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ در مجموع حدود ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار دلار قطعات خودرو در قالب SKD و CBU صادر شد. این در حالی است در همین سال صادرات آب‌پنیر حدود ۱۰ میلیون دلار بود.

در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۸ میلیون دلار از انواع پنیر صادر شد که این به معنای صادرات ۱۰ برابری این محصول در مقایسه با قطعات خودروست.

ارزش دوغ، کره، پنیر و خامه بیش از قطعات خودرو

البته صادرات ماست نیز از صادرات قطعات‌ خودرو جلو زد. سال گذشته حدود ۱۲٫۲ میلیون دلار ماست صادر شد که تقریباً بیش از ۱٫۵ برابر صادرات لوازم یدکی خودرو بود.

در این میان صادرکنندگان کشک رقابت تنگانگی با همکاران خود در بخش قطعات خودرو داشتند. چنانکه سال گذشته حدود ۹٫۷ میلیون دلار کشک صادر شد.

خامه نیز در بین گروه لبنی حجم صادرات بالایی را در سال ۱۴۰۰ به ثبت رساند. سال گذشته ارزش صادراتی این محصول لبنی حدود ۳۱ میلیون دلار بود. در این بین حتی ارزش صادراتی دوغ نیز از قطعات خودرو بییشتر بود. در بازه ۱۲ ماهه مورد بررسی حدود ۲۸ میلیون دلار خامه صادر شد. در این مقطع همچنین حدود ۱۵٫۹ میلیون دلار صادرات کره صورت گرفت.

گفتنی است که بر اساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت اکنون ۳۰ درصد قطعات لوازم یدکی خودرو در بازار تقلبی و یا قاچاق است.

چندی پیش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور از پیشنهاد واردات خودرو در مقابل صادرات قطعات خودرو خبر داد. او گفت: در صورت محقق شدن این پیشنهاد، سالانه می‌توان یک میلیارد دلار فروش لوازم یدکی به مشتریان خارجی داشت.

مطلب واردات قطعات خودرو توسط تاجر فرش! را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این مال پارساله که قیمتا با ارز ترجیحی بود.امسال هیچ کشوری از ایران لبنیات نمیخره چون از همه جا گرونتره

    • ناشناس

      قطعات خودرو رو که کلا” نمی خرن از پس تکنولوژیمون بالاست.