کد مطلب: ۲۸۱۵۲۵

صادرات ۴۵۰ میلیون دلاری گیاهان دارویی

صادرات 450 میلیون دلاری گیاهان دارویی

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی سال گذشته حدود 450 میلیون دلار گیاهان دارویی به خارج از کشور صادرشده که بخشی زیادی از میزان صادرات در خراسان رضوی است.

حسین زینلی عصر امروز در حاشیه بازدید از کارخانه تولید عصاره گیاهان دارویی گفت: کشور ما طی چند سال اخیر دچار خشکسالی‌های متعددی شده و رویکرد وزارت جهاد کشاورزی کشت گیاهان کم آب طلب همانند زیره سبز، زعفران، زیره‌سیاه، تخم شربتی و خاکشیر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: این وزارتخانه از کشت گیاهان دارویی در سطح استان‌ها حمایت جدی می‌کند و در حال حاضر خراسان رضوی یکی از قطب‌های کشت گیاهان دارویی است که بخش عظیمی گیاهان دارویی کشور در این استان به تولید می‌رسد.

وی بیان کرد: برای کشت و توسعه گیاهان کم آب طلب یارانه حمایتی از سوی دولت به کشاورزان اختصاص‌یافته و به‌طور متوسط به ازای هر هکتار حدود دو میلیون تومان یارانه اختصاص می‌یابد.

زینلی با تأکید ضرورت فرآوری گیاهان دارویی در داخل کشور، تصریح کرد: برای اجرای موضوع فرآوری برنامه‌های مدونی در وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد و با توسعه کشت گیاهان دارویی بدون توجه به فرآوری در صادرات به کشورهای خارجی دچار مشکل می‌شویم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: شرکت‌هایی که در زمینهٔ فرآوری گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند، مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند.

وی بابیان اینکه اگر پس از فرآوری گیاهان دارویی در کشور به بازارهای جهانی عرضه شود بنابراین ارزش‌افزوده چندین برابری پیدا می‌کند، گفت: هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های مربوطه توسعه فرآوری گیاهان دارویی است.

زینلی افزود: طی سال گذشته حدود 700 میلیارد تومان برای توسعه گیاهان دارویی و فرآوری آن‌ها در قالب طرح اشتغال روستایی و فراگیر اختصاص‌یافته است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین در سال جاری نیز حدود 180 میلیارد تومان از سوی وزارت جهاد کشاورزی به موضوع توسعه گیاهان دارویی در کشور اختصاص یافت.

وی بیان کرد: امیدواریم نخبگان و متخصصان کشور ما در عرصه تولید گیاهان دارویی ورود یابند و از این تسهیلات ارزان‌قیمت دولت بهره‌مند شوند.

زینلی گفت: طی سال گذشته حدود 450 میلیون دلار گیاهان دارویی به خارج از کشور صادر شده که بخشی زیادی از میزان صادرات در خراسان رضوی است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: حدود 230 میلیون دلار صادرات زعفران و 20 میلیون دلار زیره سبز به خارج از کشور صادر شده است.

وی با اشاره به وضعیت سبزوار در زمینه کشت گیاهان دارویی، بیان کرد: این شهرستان از سال‌های گذشته در زمینه گیاهان دارویی و زیره‌سبز یکی از قطب‌های کشور بوده و سبزوار پتانسیل بالایی در زمینه صادرات زیره‌سبز به داخل و خارج از کشور دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.