کد مطلب: ۵۰۹۵۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بدهی‌های بانک دی بیشتر از دارایی‌هایش شد / زیان یک بانک به اندازه سرمایه تاسیس ۲ بانک!

بدهی‌های بانک دی بیشتر از دارایی‌هایش شد / زیان یک بانک به اندازه سرمایه تاسیس ۲ بانک!

در ۹ ماهه ابتدایی امسال بانک دی بیش از ۷٫۸ هزار میلیارد تومان میزان زیان انباشته داشته است. این رقم به اندازه میزان سرمایه تاسیس دو بانک است. همچنین میزان بدهی بانک دی ۲۰ درصد بیشتر از دارایی‌های آن شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنطور که صورت‌های مالی ۹ ماهه بانک دی در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) نشان می‌دهد، وضعیت سود و زیان این بانک همچنان ناموزون به نظر می‌رسد و کار تا جایی پیش رفته که زیان انباشته آن، آنقدر زیاد است که با این مبلغ می‌توان دو بانک به بزرگی بانک کارآفرین تاسیس کرد.

زیانی به بزرگی سرمایه دو بانک

بررسی اطلاعات بانک دی در سایت کدال نشان می‌دهد مجموع بدهی این بانک تا پایان آذر ماه سال جاری به ۴۱ هزار میلیارد تومان رسیده و در مقابل جمع دارایی آن ۳۴ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. در واقع میزان بدهی این بانک به ۲۰ درصد بیشتر از دارایی آن رسیده است.

همچنین در دوره ۹ ماه ابتدای امسال، این بانک ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته است و در طول فروردین تا پایان آذر ماه موفق شده با کسب حدود سه هزار میلیارد تومان سود ، بخش کوچکی از زیان انباشته خود را جبران کند.

با این حساب در پایان آذر ماه امسال زیان انباشته بانک دی به ۷٫۸ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

برای درک بهتر این میزان زیان انباشته، خوب است بدانید این حجم زیان برای تاسیس دوبانک به بزرگی بانک کارآفرین کافی است.

معاون مالی و امور مجامع بانک کارآفرین شهریور ماه امسال اعلام کرده بود که به تازگی و پس از افزایش سرمایه، میزان سرمایه این بانک به چهار هزار میلیارد تومان رسیده است.

نسبت کفایت سرمایه ۳۷ درصد منفی شد!

در بخش پیوست‌های صورت مالی منتشر شده بانک (گزارش تفسیری مدیریت) برای ۹ ماهه ابتدایی امسال، نسبت کفایت سرمایه بانک دی منفی ۳۷ درصد اعلام شده است. همچنین این نسبت در پایان سال ۹۸، منفی ۵۷٫۵ درصد بوده است.

نسبت کفایت سرمایه عبارت است از نسبت سرمایه نظارتی به کل دارایی‌های موزون به ریسک بانک که یکی از نسبت‌های سنجش سلامت عملکرد و ثبات مالی مؤسسه مالی و بانک‌ها است.

در واقع بانک‌ها باید سرمایه کافی برای پوشش دادن ریسک ناشی از فعالیت‌های خود را داشته و مراقب باشند که آسیب‌های وارده به سپرده‌گذاران منتقل نشود. بنابراین باید حداقل میزان سرمایه مطلوب برای پوشش ریسک‌های عملیاتی خود را داشته باشند.

برای پوشش این ریسک لازم است (طبق ماده ۳ آیین‌نامه کفایت سرمایه سال ۱۳۸۲)، حداقل نسبت کفایت سرمایه برای کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری (اعم از دولتی و غیردولتی) هشت درصد باشد.

البته این هشت درصد مطابق با مقررات کمیته بال ۱ تدوین شده، در حالی که در بسیاری از کشورها قوانین بال ۳ اجرا می‌شود که بر اساس آن نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری باید حدود ۱۲٫۵ درصد باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی میلانی

    خوب این که کاری نداره .میران ومعاونان وکسانیکه خودتان میدانید در بانک دی دزدی کردن ازشون بگیرین به حساب بانک واریز کنید .به ای راحتی .وبعد خاهید دید که بانک دی سوده هم بوده

  • سهامدار

    مشخصا” مطلب سطحی هست .میتونست حرفه ای تر باشه .یک سری اطلاعات داده شده که نمیشه گفت غلط هست ولی تمام واقعیت نیست .بانک دی در یکسال اخیر بشدت کاهش زیان داشته .epsرو به ۷۱۷ تومان رسانده ! .بدنبال افزایش سرمایه سنگین هست و…. که با نادیده گرفته شدن این مسائل فنی فقط یک سری اطلاعات عامه پسند و سبک نوشته شده .

  • حسین

    باگذاشتن دربورس زیانش را جبران کنید

  • ناشناس

    از کجا سوختی؟
    چه ته دیگی داری
    با کدوم درخواست وام ات مخالفت شده؟بی وجدان

  • جواد

    مسئول محترم تجارت نیوز!
    این بانوی نسبتا محترم یا عمدا چنین تحلیلی را ارائه کرده است که بدا به حال شما ایشان که برای گمراه کردن و خالی کردن دل دیگران چنین عملی را مرتکب شده اند و اگر از سر جهل بوده که بازهم میدان دادن به یک بی سواد در این امر مهم جای بسی تعجب داشته و اعتماد نسبت به مجموعه ی شما را زیر سوال می برد. پس لطفا برای حفظ اعتبار خود دور جاهلان را خط بکشید!

  • علی

    زیان 13 هزار بود شد 7 هزار نه 10 هزار،بعدشم از یک سال پیش تا الان سود سازی کرده کضررش کمتر شده،به ذوب و فولاد هم داره قرارداد میبنده اینم یه کاهش دیگه،روندش روند سودسازی هست افزایش سرمایه سنگین هم داره اینم از ضرر انباشته،داراییاشم خیلی بیشتر زیانشه،این همه اطلاعات دروغ رو چطور راحت میگین،سایت معتبر هستیا،من به شخصه با چند نفر با مدیران و روسای بورس حتی اوحدی حرف زدیم،مجمع هم که چند ماه پیش گذاشت هم همینا رو گفتن،لااقل از مجمع انلاینشون اطلاعات رو جمع میکردی

  • ناشناس

    بانک دی در گزارش صورت‌وضعیت مالی میاندوره‌ای منتهی به آذرماه ۹۹، مجموع دارایی‌ها را برابر با ۳۴ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان گزارش‌ کرده که در مقایسه با پایان اسفندماه سال گذشته، ۳۰ درصد رشد داشته، همچنین میزان موجودی نقد “دی” در پایان آذرماه مبلغی بالغ‌بر یک هزار و ۷۸۹ میلیارد تومان به ثبت رسیده که نسبت به پایان اسفندماه ۹۸، با افزایش ۱۰۳ درصد مواجه شد.
    برو گزارش۹ماهه رو بخون حالشو ببر?

  • فرهاد

    الکی جو سازی نکنید بانک دی ۴۵ واحد باجه در شهرهای ایران افتتاح کرد و مجوزافزایش ۱۱ شعبه در ایران را دریافت کرده است

    • ناشناس

      بله کاهش زیان به دلیل از دست رفتن ارزش سهام و پول سهامداران است و این ماموریت حقوقی ها انجام دادن

  • ناشناس

    بدترین بانکی که دیدم…تو جت دی افتتاح حساب کردم..سی هزار توما ن بابت افتتاح حساب کم کرد..نه کارتی ارسال میشه…نه معلوم پولت کجا رفته.هبچ چیز مشخص نیست

  • ناشناس

    ای کاش به علت زیان انباشته هم اشاره ای میشد.