کد مطلب: ۴۵۳۳۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ضربه سنگین کرونا بر صنعت گردشگری / ۳ سناریو از گردشگری در سال ۲۰۲۰

ضربه سنگین کرونا بر صنعت گردشگری / ۳ سناریو از گردشگری در سال ۲۰۲۰

صنعت گردشگری از جمله صنایعی است که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، دچار خسارت‌های فراوانی شده است. سازمان جهانی گردشگری در سه سناریوی مختلف، چگونگی و میزان تاثیر این بیماری را بر تعداد گردشگران جهان در سال ۲۰۲۰ برآورد کرده است.

از زمان همه‌گیری ویروس کرونا از ابتدای سال ۲۰۲۰، تنها تعداد انگشت‌شماری از صنایع از پیامدهای آن در امان مانده‌اند. در عین حال، برخی صنایع از جمله گردشگری دچار آسیب‌های اقتصادی قابل توجهی شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود آنکه نمی‌توان میزان اختلالات ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹ را ارزیابی کرد، اما سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سه سناریوی مختلف، چگونگی تاثیر این بیماری بر ورود گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ را برآورد کرده است.

آنچه انتظار می‌رود، این است که تاثیر این ویروس بر صنعت گردشگری حتی در خوش‌بینانه‌ترین سناریو هم بسیار ویرانگر است.

اگر فرض را بر این بگیریم که باز شدن مرزها و برداشته شدن تدریجی محدودیت‌های مسافرتی از اوایل ماه جولای صورت بگیرد، بر اساس برآورد سازمان جهانی گردشگری، ورود مسافران بین‌المللی با ۵۸ درصد کاهش به ۶۱۰ میلیون نفر می‌رسد. در این سناریو، وضعیت صنعت گردشگری مشابه سال ۱۹۹۸ خواهد بود.

اما شرایط به‌مراتب بدتر می‌شود اگر محدودیت‌های مسافرتی تا چند ماه دیگر اجرا شوند. تحت این شرایط، تعداد مسافران بین‌المللی در سراسر جهان به ۳۲۰ میلیون نفر کاهش می‌یابد؛ یعنی وضعیتی مشابه دهه ۸۰ میلادی. در این سناریو کرونا بیش از یک تریلیون دلار برای گردشگری خسارت به‌بار خواهد آورد.

تا پیش از شیوع ویروس کرونا، صنعت جهانی گردشگری به‌مدت چندین دهه شاهد رشد بی‌وقفه بود. از سال ۱۹۸۰، تعداد مسافران بین‌المللی از ۲۷۷ میلیون نفر به ۱٫۵ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۹ رسید.

طی دو دهه گذشته تنها دو بار تعداد گردشگران کاهش یافته است. در سال ۲۰۰۳، شیوع سارس که افت ۰٫۴ درصدی تعداد مسافران را به‌همراه داشت. در سال ۲۰۰۹ هم در جریان وقوع بحران مالی، تعداد مسافران بین‌المللی چهار درصد کاهش یافت.

نمودار زیر تعداد گردشگران خارجی را از سال ۲۰۰۰ تاکنون نشان می‌دهد. بر اساس سه سناریوی مختلف برای برداشته شدن محدودیت‌های مسافرتی در ماه‌های جولای، سپتامبر و دسامبر، وضعیت صنعت گردشگری تا پایان سال جاری متفاوت خواهد بود.

تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری

درحالی‌که صنعت گردشگری طی چندین دهه شاهد رشد بی‌وقفه بود، در سال جاری و پس از همه‌گیری کرونا با آسیب‌های بسیاری مواجه شد.

منبع: Statista

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.