کد مطلب: ۵۳۱۶۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وزیر اقتصاد با سرمایه مردم چه کرد؟ / حقوق کارمندان با پول بورس پرداخت شد؟

وزیر اقتصاد با سرمایه مردم چه کرد؟ / حقوق کارمندان با پول بورس پرداخت شد؟

سخنان وزیر اقتصاد درباره تامین مالی دولت از بورس دارای تناقض‌هایی است، او ابتدا می‌گوید مبلغ تامین شده ناچیز است و دولت دست در جیب مردم نکرده اما همزمان می‌گوید که با این تامین مالی از بورس، جلوی افزایش تورم را گرفته و حقوق کارمندان را پرداخت کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افت بازار سرمایه از مرداد سال گذشته موجب متضرر شدن بسیاری از سرمایه‌گذاران در این بازار شده است. دولتمردان در چند ماه ابتدایی سال ۹۹ مردم را به حضور در بورس ترغیب کردند و حالا مردم دولت را در آب رفتن دارایی‌شان مسئول می‌دانند.

بسیاری از سهامداران و کارشناسان می‌گویند دولت کسری بودجه خود را از طریق بورس تامین کرد، در واقع دولت برای هزینه‌های خود دست در جیب مردم کرده است. اما وزیر اقتصاد که یکی از مشوقان مردم برای ورود به این بازار است و سعی در امن جلوه دادن بورس دارد، درباره این تامین مالی دچار تناقض‌گویی شده.

او در بهمن سال گذشته اعلام کرد که در ۱۰ ماه امسال ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی شده است. اما در اسفند این رقم را کوچک کرد و گفت: تامین مالی دولت از بازار سهام در سال جاری کمی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است که آن هم در ماه‌های ابتدایی سال که بازار رونق قابل توجه داشت، انجام شد.

دژپسند در اظهارات بعدی خود اصلاحاتی کرد و درباره این ۳۰ هزار میلیارد تومان گفت: درآمد خصوصی‌سازی ۳۴ هزار میلیارد تومان است که در آن اقساط هم وجود دارد. آنچه از محل واگذاری سهام بود حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

او سپس در فروردین امسال برای این که تامین مالی دولت از بورس را توجیه کند به موضوع تورم و استقراض از بانک مرکزی پرداخت و گفت که اگر این درآمدزایی از بورس نبود، دولت از کجا حقوق‌ها را پرداخت می‌کرد؛ پس اگر این تأمین مالی نبود در آن صورت مجبور به جبران به شیوه استقراض از بانک مرکزی بودیم.

او همچنین تاکید کرده است که سهم دولت از این میزان تأمین مالی، عددی نبوده است. در مورد فروش سهام نیز مردم، اشخاص حقوقی خریدار این اوراق بودند. این گونه نبوده که دولت از بازار سهام سوءاستفاده کند.

در واقع وزیر اقتصاد در اظهارات خودش درباره این موضوع هم می‌خواهد از عملکرد وزارتخانه‌اش دفاع کند و اینطور نشان دهد که دولت با تامین مالی از بورس به سمت استقراض از بانک مرکزی نرفته که موجب تورم شود، هم مبلغ ناچیز بوده و دولت دست در جیب مردم نکرده است.

البته این باور وزیر اقتصاد است ولی سهامدارانی که ضرر کرده‌اند اینطور فکر نمی‌کند، چرا که بازارسازی، تغییر قوانین بازار، نوسان‌گیری حقوقی‌های دولتی، عرضه اولیه‌های شرکت‌های دولتی و … از جمله مواردی است که کارشناسان و مردم معتقدند موجب درآمدزایی برای دولت شده است.

نکته دیگر نگاه وزیر به امسال و تامین مالی دولت از بورس است که اعتقاد دارد تامین مالی ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومانی از بورس برای امسال عدد درشتی نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این همه زیان‌های سهامداران به خاطر اینه که این د ولت با این کارهاش سعی داره با کارنامه قبولی با پستش خداحافظی کنه ولی غافل از اینه که نمی خواد باور کنه مردمی که بهش اعتماد کردن واونو بالا آوردن روزی هم خواهند توانست حقوقشونو از او مطا لبه کنند.

  • ناشناس

    ده میلیون کارمند کشوری و لشکری درست کردن که هیچ بازدهی برای مملکت ندارن
    پارسال چهل درصد به حقوقشون اضافه شد. امسال هم چهل درصد دیگه اضافه شد
    دولت برای پرداخت حقوق اینا، از جیب بقیه ملت برداشت.

    • ناشناس

      حالا که چهل درصد اضافه شده مگه چقدر میگیرن.اون موقع که بابات تو خواب ناز بود مدرای ما داشتن تو جبهه ها زحمت میکشیدن نه توخوبی

    • ناشناس

      چقدر میگیرن؟
      خیلی از دولتیها ماهانه بالای چهارصد میلیون تومن میگیرن

    • ناشناس

      40 درصد رو از کجا آوردی حالا که جو منفی میدی
      لااقل میکردی 100 درصد بچه.

    • ناشناس

      خیلی از مدیرها واسه خودشون ماهی دو سه میلیارد تومان پاداش رد میکنن و پول این ریخت و پاشها رو از مردم عادی میگیرن

  • ناشناس

    پول ما رو غارت کرده کار دیگری انجام نداده

  • حسن

    صد درصد دولت و خصوصاً رئیس جمهور و وزیر بی لیاقت اقتصاد مقصر است به چند دلیل زیر
    1- اولاً مردم را علنی دعوت به حضور در بورس کردند بعداً به حقوقی ها دستور دادند سهام را عرضه کنند و باعث ریزش بورس و بی اعتمادی سهامداران شدند.
    2-صندوق های etf دولتی تشکیل دادند و مردم را تشویق کردند از صندوق های درارایکم و پالایشی سهام بخرند که بدلیل دستکاری در بورس و از بین بردن اعتماد مردم همکنون زیر قیمت پذیره نویسی و حدود 30 درصد زیان معامله می شوند.

  • ناشناس

    سلام..میگن ارز دیجیتال خطرناک ..درسته..اما بنده دوجین کوین رو خریدم در زمان اصلاح سهم به امید اینکه برگرده ولی سهم به ریزش خودش ادامه داد. من هم فروختم امدم بیرون. حالا با ضرر…اما بورس خودمان ۸ماه تو ضرر هستیم سهم هم قابل فروش نیست..یعنی اگر ده ملیون هم داشته باشی یک ملیون هم بهت نمیده اصلا کلا بولکه..یعنی با ضرر هم نمی تونی بفروشی۰۰حالا قضاوت با خودتان

  • ناشناس

    آقای وزیر کاری رو که بر عهدش گذاشتن به نحو احسنت انجام داد و پاداش هم دریافت خواهد کرد مثل رییس بورس قبلی …..

  • ناشناس

    خیانت به اعتماد مردم.

  • ناشناس

    به اعتماد مردم خیانت کردند، قول و قرار رئیس مجلس چه شد بالاخره؟

  • ناشناس

    خدا لعنتشون کنه ان شالله ن این دنیا ن آن دنیا خیر نبینن

  • مهدی

    پول از جیب ملت کشیدن بیرون حقوق رسمی ها و قراردادیهای خودشون بدن .به بخش خصوصیم که اصلا کاری ندارن که اینا حقوق میگیرن .نمیگیرن؟؟دعوت شما از ملت به ورود به بورس شبیه دعوت مردم کوفه از حسین ابن علی بود