کد مطلب: ۲۳۱۳۷۴

ضرورت بازنگری در مفاد قرارداد تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه

ضرورت بازنگری در مفاد قرارداد تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه

یک مسئول با تاکید بر ضرورت بازنگری قرارداد تعرفه ایران و ترکیه، گفت: محصول نهایی ایرانی مشمول کاهش تعرفه از سوی ترک‌ها نشدند.

محمود دودانگه گفت: ترک‌ها از سال‌های گذشته و در دولت‌های قبل نیز تمایل بسیار زیادی برای انعقاد قرارداد تجارت تعرفه ترجیحی با ایران داشتند و برای تحقق این امر، فشارهای زیاد سیاسی و اقتصادی به ایران وارد کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به تبعات منفی انعقاد قرارداد تجارت تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه، دولت‌های قبل حاضر به انعقاد این قرارداد با ترکیه نشدند.

وی تصریح کرد: با روی کارآمدن دولت یازدهم و در زمان تغییر مدیریتی در کشور، این قرارداد میان ایران و ترکیه منعقد شد؛ اما اکنون بررسی گزارش‌ها و تحقیقات ما در سال‌های گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت، این حقیقت را نشان می‌داد که انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه، آن هم با شرایطی که طرف مقابل می‌خواست، به زیان اقتصاد کشور خواهد بود.

به گفته دودانگه، بررسی آثار و نتایج قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه نشان می‌دهد که ترک‌ها کالاهای ایرانی کامل و تولیدشده را مشمول تعرفه پایین نکرده‌اند و صرفا کالاهایی که نهایی نیستند و مواد اولیه به شمار می‌روند، مشمول تعرفه پایین در بازار ترکیه شده است.

دو دانگه گفت: اما در این قراردادی که میان ایران و ترکیه منعقد شده، بازار ایران در تمامی کالاها و محصولاتی که دارای مزیت هستیم، به ترکیه واگذار کردیم.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: باید لیست قرارداد تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه بررسی و تغییر کند تا جایی که محمدرضا نعمت زاده، وزیر سابق صنعت معدن و تجارت و مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز خواستار تغییر این لیست شده‌اند.

وی افزود: هر چند ترکها از سالهای قبل به دنبال انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی با ایران بودند اما کارشناسان و مسئولان در دولتهای قبل نسبت به عواقب انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی با ترکیه هشدار داده بودند زیرا این قرارداد نه تنها کمکی به اقتصاد ایران نکرد بلکه به زیان تولید کشور نیز تمام شد.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از واگذاری بازار کشور به ترک‌ها و صدور مجوز برای راه اندازی فروشگاههای زنجیره ای و مراکز فروش کالای ترکیه‌ای در ایران اظهار کرد: هر چند از سالها قبل نسبت به تبعات انعقاد این قرارداد میان ایران و ترکیه هشدار داده شده بود اما باز هم شاهد انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه بوده‌ایم که این امر موجب شد تا اقتصاد کشور با چالش‌هایی مواجه شود.

وی با انتقاد از واگذاری بازار کشور به ترکها ابراز کرد: انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه موجب شد تا به صنایعی از جمله نساجی که در ایران دارای مزیت رقابتی هستند آسیب نبینند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.