کد مطلب: ۴۴۹۵۷۲

ضرورت تعمیر و سرویس منظم کولر آبی

ضرورت تعمیر و سرویس منظم کولر آبی

هر کولر آبی متوسط روزانه حدودا ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌‌نماید. با توجه به اینکه کشور ما کشوری کم آب است این امر می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اما تعمیر کولر آبی می‌تواند به‌طور متوسط تا حدود ۳۰% از این مصرف آب بکاهد.

به طورکلی استفاده از کولر آبی در مناطق گرم و خشک مناسب است.اصلی‌ترین دلایل استفاده از کولرهای آبی قیمت مناسب‌تر، مصرف برق پایین‌تر، نصب و راه‌اندازی آسان‌تر، هزینه جزئی بهره‌برداری و تعمیرات احتمالی آنها می‌باشند. ولی البته تعمیر و سرویس کولر آبی نیز یکی از دغدغه‌هایی است که هر سال با شروع فصل گرما مطرح می‌گردد.

از طرف دیگر هر کولر آبی متوسط روزانه حدودا ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌‌نماید. با توجه به اینکه کشور ما کشوری کم آب است این امر می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اما تعمیر کولر آبی می‌تواند به‌طور متوسط تا حدود ۳۰% از این مصرف آب بکاهد. البته مصرف آب کولر آبی به گرمای هوا، تعداد ساعت استفاده از کولر، رطوبت نسبی هوا و این قبیل موارد بستگی دارد. برای کاهش مصرف آب کولر آبی می توان از راهکارهایی از قبیل تعویض پوشال، شست‌وشوی تشتک کولر، تنظیم تسمه، روغن کاری دینام و نصب سایبان روی کولر آبی استفاده نمود.

۱- روش صحیح تعویض پوشال:

برای اینکه کولرهای آبی بتوانند بهترین کیفیت خروجی باد را داشته باشند باید از پوشال مرغوبی که به خوبی توسط پمپ آب کولر مرطوب شده باشد برخوردار باشند. توصیه می‌شود که حداقل سالی یک بار این پوشال‌ها تعویض شوند و در انتخاب پوشال نیز دقت شود تا پوشال با کیفیت خریداری نمایید.

برای تعویض پوشال کولرهای آبی ابتدا باید درپوش‌های جانبی بدنه کولر را بردارید. برای این کار دو شیار به عنوان دستگیره پایین دریچه‌های کولر را بگیرید و دریچه را به سمت بالا بکشید تا بصورت خشابی از جا برداشته شود. سپس هر سه دریچه جانبی بدنه را بردارید و بر روی زمین بخوابانید به‌طوری که پوشال‌ها به سمت شما باشند. حالا براساس نوع کولر فنر یا حفاظی که بر روی آنها قرار گرفته را از جا در بیاورید. فنرها انواع مختلفی دارند ولی اغلب بدون نیاز به ابزار خاصی و تنها با یک فشار به کناره فنر از جای خود رها می‌شوند و حفاظ‌ها هم بصورت کشویی یا قلابی اغلب برداشته و گذاشته می‌شوند. هر پوشال ممکن است دو تا سه فنر یا ۵ تا ۶ حفاظ داشته باشد، بنابراین ابتدا همه فنرها یا حفاظ‌ها را باز کرده و کنار گذارید. حالا خیلی ساده پوشال‌ها از جای برداشته می‌شوند.

دریچه‌ها را با کمی مایع شوینده و یا آب به خوبی تمیز کنید و پوشال‌های نو را از بسته‌بندی خود خارج نموده و در جایی تمیز، این پوشال‌ها را هم شستشو دهید. سپس پوشال ها را به صورت مرطوب روی دریچه‌ها قرار دهید..( هر دریچه به یک پوشال نیاز دارد ولی باید پوشالی که بر روی آن قرار می‌دهید به خوبی تمامی سطح دریچه را بدون بیرون‌زدگی پوشش دهد.)

در صورتی که از کولر های آبی سلولزی استفاده می‌کنید لازم است بدانید عمر سلولز کولرها هم حدود ۳ تا ۵ سال است و پس از طی این مدت باید سلولز کولرها تعویض گردد.

۲- نحوه شست‌وشوی کولر آبی:

از بین بردن رسوبات آب کولر آبی موجب کاهش درصد خرابی قطعات مکانیکی و حتی الکترونیکی کولر می‌شود. خرابی پمپ آب، گرفتگی شیلنگ‌های آب، خرابی شناور، سوختن موتور کولر و … از عمده‌ترین ایرادات قطعات کولر آبی می‌باشند که باید به‌دلیل بی توجهی به تمیزی و رسوب‌زدایی کولر آنها را تعمیر نماییم. برای از بین بردن رسوبات کولر آبی (رفع شوره کولر آبی) می توانیم علاوه بر تخلیه ماهانه آب تشتک کولر از محلول سرکه و شوره‌گیر کولر آبی استفاده کنیم و مرتبا آب کولر را تعویض کنیم.

البته توصیه موکد ما این است که به‌دلیل خطرات برق‌گرفتگی رایج که در هنگام سرویس کولرهای آبی وجود دارد، سرویس کولر آبی خود را صرفا به تعمیرکاران و سرویسکاران با تجربه بسپارید.

۳- نحوه تنظیم تسمه:

هنگامی که سر و صدای زیادی از کولر خود شنیدید شک نداشته باشید که یکی از دلایل آن پارگی تسمه کولر می‌باشد. البته همیشه سر وصدا نمی‌تواند علت خرابی تسمه باشد بلکه ممکن است کولر شما فقط فضا را خنک نکند که این نشانگر شل بودن تسمه کولر می‌باشد. روش‌های تنظیم یا تعویض تسمه کولر آبی عبارتند از :

  1. ابتدا کولر خود را خاموش نموده و از قطع بودن برق آن مطمئن شوید.
  2. دریچه جانبی کولر را باز کنید.
  3. با مشاهده پارگی و خوردگی تسمه کولر باید آن را خارج کنید.
  4. برای باز کردن تسمه کولر کافی‌ست تسمه را به سمت بیرون بکشید و یک دور آن را بچرخانید با این کار تسمه از پولی پروانه جدا و به‌راحتی خارج می‌شود.
  5. برای جا انداختن تسمه جدید هم کافی‌ست از سمت پولی کوچک یعنی پولی موتور شروع کنید.
  6. سپس یک قسمت تسمه را روی پولی پروانه بذارید و آن را بچرخانید، در این‌صورت به‌راحتی تسمه جا می‌افتد.

IMG 20200512 164956

۴- روغن‌کاری موتور کولر آبی

روغن‌کاری موتور کولر آبی باعث طول عمر بیشتر این موتورها می‌شود و همچنین کیفیت و سلامت کارکرد آن را نیز بهبود می‌بخشد. قبل از شروع فعالیت کولر آبی و در زمان سرویس آن هر ساله باید اقدام به روغن‌کاری موتور کولر آبی نماییم.

برای این کار، ابتدا باید برق کولر آبی را قطع کرده و تمامی دریچه‌های کولر را باز کنیم. هر چند یاتاقان از اجزا موتور کولر آبی تلقی نمی‌شود ولی اصل روغن‌کاری موتور کولر آبی در واقع روغن کاری همین یاتاقان‌ها است. هر چند خود موتور را هم باید روغن کاری کرد. اطراف یاتاقان‌ها باید تمیز شوند و پس از تمیز کردن و خشک کردن اطراف و نقاط قابل دسترسی به یاتاقان‌ها با روغنی مخصوص که در برابر رطوبت مقاون باشد یاتاقان‌ها را روغن کاری کنید.

موتورهای کولر آبی معمولا از نوع دو دور می‌باشند. یعنی اینکه با استفاده از یک کلید کنترلی به دو صورت تند و کند قابل تنظیم هستند. برای روغن‌کاری موتور کولر آبی اغلب نیازی به باز کردن موتور نیست و به راحتی می‌توانید در پشت پولی و یا روی محور اصلی موتور را کمی روغن بزنید. موتور کولر آبی عمدتا وقتی یاتاقان‌ها روغن‌کاری شوند نیازی به روغن زیاد ندارد.

در سایت مرجع و فروشگاهی دماتجهیز ، اطلاعات فنی و بهترین قیمت‌های فروش انواع کولر آبی آبسال ، انرژی، برفاب، ارج و… با گارانتی اصلی، جهت برخورداری شما عزیزان از حس خوب خرید بهینه و هوشمند ارائه گردیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بچه یه ساله هم اینکار ها رو بلده