کد مطلب: ۱۳۰۸۷۴

در گفتگو با محمدرضا بهرامن:

ضعف آموزش، علت بروز بیشتر حوادث معدنی است

ضعف آموزش، علت بروز بیشتر حوادث معدنی است

رئیس خانه معدن ایران گفت: برای پیشگیری از بروز حادثه در معدن، باید به آموزش نیروی انسانی به دید یک سرمایه‌گذاری نگاه کرد.

محمدرضا بهرامن در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز با اشاره کشته‌شدگان حادثه انفجار معدن ذغال سنگ گلستان، گفت: بروز چنین حادثه‌ای نشان می‌دهد که آموزش نیروی انسانی شاغل در معادن کشور تا چه اندازه پایین بوده است.

وی افزود: اینکه گفته می شود عامل انسانی علت بروز حادثه انفجار در معدن ذغال سنگ بوده و حکایت از بی اطلاعی کارگر از شرایط محیط کاری خود دارد.

بهرامن با بیان اینکه در معادن ذغال سنگ در حین فعالیت استخراج، گاز متان تولید می‌شود، اظهار داشت: بالارفتن میزان گاز متان موجب پایین آمدن اکسیژن می‌شود و از این رو در تمام معادن ذغال سنگ تجهیزاتی بکار برده می‌شود تا این گاز را به صورت مستمر تخلیه کند.

بهرامن بر این باور است که ضعف آموزش نیروی انسانی، علت بروز حادثه معدن آزاد شهر گلستان است و نه خطای نیروی انسانی.

گفتنی است، بر اساس گفته‌های کارگران معدن گلستان، پس از بالارفتن میزان گاز متان در معدن، موتور یکی از تجهیزات خاموش شده و کارگر سعی داشته با باطری به باطری کردن، موتور خاموش شده را روشن کند که این مسئله منجر به انفجار می‌شود.

بررسی برخی اظهارات کارگران معدنی نشان می‌دهد که برخلاف آنچه گفته می‌شود، عامل انسانی دلیل بروز حادثه معدن ذغال سنگ آزاد شهر گلستان بوده، ولی از کار افتادگی تجهیزان به دلیل ایمنی پایین و یا فرسودگی ماشین آلات دلیل اولیه این حادثه بوده است.

البته اگر هم قرار باشد خطای عامل انسانی به عنوان علت رخداد حادثه معرفی شود، باز هم نمی‌تواند چیزی از تقصیر و سهل‌انگاری مدیران را در این اتفاق و اتفاقات مشابه کمرنگ کند. حادثه روز گذشته ،این مجال را به وجود آورده که بار دیگر با صدایی بلندتر، از مدیران معدنی و سازمانهای متولی توسعه معدنی بپرسیم، که چرا به نیروی انسانی آموزش ندیده اجازه فعالیت در معدن آن هم معدن ذغال سنگ داده می شود، و اساسا چرا در خصوص آموزش کارگر معدن تا این حد کوتاهی می‌شود، که به گفته خودتان علت اصلی تمامی حوادث در معادن کشور فقط و فقط خطای نیروی انسانی بوده و هست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.