کد مطلب: ۴۲۸۱۷۹

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

نحوه واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بزرگ / طراحی بازار سرمایه کامل شده است

نحوه واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بزرگ / طراحی بازار سرمایه کامل شده است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از معامله روزانه ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان در بورس خبر داد و گفت: سهام شرکت‌های بزرگ دولتی به صورت واحدهای صندوق قابل معامله بورسی ارائه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن در حاشیه نشست خبری وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: عرضه‌های اولیه در بورس و فرابورس ادامه پیدا می‌کند. همچنین ابزارهای مالی مانند فروش تعهدی و سایر ابزارها مانند صکوک اجاره، صکوک منفعت و نیز ابزار اجاره سهام راه‌اندازی شده و بنا بر این هم ابزارهای مالی کلاسیک و هم ابزارهای مالی منطبق با عقود اسلامی اجرا شده است.

وی گفت: همچنین ابزار اختیار خرید و اختیار فروش در بازار سرمایه راه‌اندازی شده، بنابراین از نظر استفاده از ابزارهای مالی جدید و همچنین از نظر نهادهای مالی در بازار سرمایه نیز کامل هستیم. الان طراحی بازار سرمایه کامل شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هدف ما در سال آینده پایدار کردن نقدینگی است که در بورس جذب می‌شود و همچنین فرهنگ سهامداری و فرهنگسازی برای مردم است که برای حضور در بازار سرمایه ممکن است سود قیمت سهام کم شود، اما سود مجمع شرکت‌ها برای سهامداران نیز باید مدنظر قرار گیرند، لذا سرمایه‌گذاران باید افقی برای حضور در بازار سرمایه ترسیم کنند و پول‌هایی که نیاز فوری ندارند، را وارد بازار سرمایه کنند.

محمدی این را هم گفت: برای تشویق به حضور بازار سرمایه باید مشوق‌های مالیاتی و کاهش کارمزد نقل و انتقال سهام در دستور قرار گیرد و البته در یک نوبت کارمزد نقل و انتقال سهام انجام شد و ما اکنون روی ماندگاری سرمایه‌گذاری در بورس فکر می‌کنیم تا سرمایه گذاران مدت زیادی در بورس بمانند.

وی همچنین در مورد نحوه واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بزرگ گفت: پیشنهاد در لایحه بودجه این است که دولت سهام خود در شرکت‌های بزرگ را به روش صندوق‌های قابل معامله بورسی موسوم به (ETF) واگذار کند و تا سقف معینی برای مردمی که واحدهای این صندوق‌ها را خریداری می‌کنند تا ۳۰ درصد تخفیف در نظر بگیرد که این تخفیف نوسان‌های شاخص بورس که اتفاق می‌افتد، پوشش دهد و چون واحدهای صندوق قابل معامله بورسی دارای تخفیف است، بنابراین سودآوری آن حفظ می‌شود و با این کار می‌خواهیم اقتصاد را مردمی کرده و بازار سرمایه از عمق بیشتری برخوردار شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین گفت: به شرکت‌های بورسی گفته‌ایم که سهام شناور آزاد آنها بیشتر شود و آنها تعهد دادند که سهام شناور و آزاد افزایش پیدا می‌کند، در حال حاضر ارزهای اولیه سهام شرکت‌ها که در بورس انجام می‌شود به خاطر تقاضای زیاد مردم به هر نفر ۴۰ هزار تومان سهام می‌رسد و ما سعی می‌کنیم مردم خاطره خوبی از ارزهای اولیه داشته باشند.

محمدی خاطرنشان کرد: حضور در بورس همواره مساوی با رشد قیمت نیست. در یک جایی رشد کم و در یک جایی رشد زیاد می‌شود، خرید ارزهای اولیه معمولاً از سود بانکی هم بیشتر است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که امسال چقدر نقدینگی جدید از طریق بورس جذب شد، گفت: بحث نقدینگی سیال است و عدد دقیقی نمی‌توانیم بگوییم. یک روز حجم بازار کم و یک روز زیاد می‌شود. مثلاً در ابتدای سال متوسط هر روز ۵ تا ۶ هزار میلیارد معامله می‌شود. در اواسط سال میانگین ۳ تا ۴ هزار میانگین حجم معاملات است و در مجموع روزانه بین ۴ تا ۵ هزار میلیارد معامله در بورس انجام می‌گیرد. البته در بورس انرژی و بورس کالا هم نقدینگی جابجا می‌شود و در مجموع بازار روند خوبی دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در حال حاضر ۶۲۰ شرکت بورسی در کشور وجود دارد، در مورد اینکه آینده بازار سرمایه را چگونه می‌بینید گفت: نهاد ناظر نمی‌تواند روند بازار را پیش‌بینی کند، اما بازدهی سرمایه در بازار بورس بیشتر از بازارهای رقیب بوده است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.