خبر فوری:

کد مطلب: ۵۷۶۳۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رئیسی هر روز ۲۷۴۰ واحد خانه می‌سازد؟ / طرح جهش مسکن یا جهش تورم؟

رئیسی هر روز ۲۷۴۰ واحد خانه می‌سازد؟ / طرح جهش مسکن یا جهش تورم؟

دولت برای ساخت چهار میلیون واحد مسکن، در کمترین مقدار به بودجه ۱۶۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. با تزریق این نقدینگی به اقتصاد کشور تورم به کجا می‌رسد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ابراهیم رئیسی حدود بیست روز است که رئیس‌جمهور شده و اعضای کابینه دولت سیزدهم یک هفته‌ای می‌شود که کار خود را آغاز کرده‌اند.

دولت و مجلس روی ساخت یک میلیون واحد در سال اتفاق نظر دارند. از یک سو رئیسی و اعضای کابینه‌اش روی این وعده تاکید می‌کنند و از سوی دیگر کمیسیون عمران مجلس از سال گذشته این طرح را نام «طرح جهش مسکن» عنوان کرده‌اند و آن را عملی می‌دانند.

شورای نگهبان نیز این طرح را تصویب کرده، حتی رئیس کمیسیون عمران روز گذشته اولین خط و نشان را برای وزیر راه کشید و گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری و نماینده دولت موظف است برنامه های خود برای اجرای این قانون را هر چه سریعتر به کمیسیون عمران ارائه کند.

براساس این وعده دولت ابراهیم رئیسی برای اجرای این طرح باید روزانه دو هزار و ۷۴۰ واحد مسکن را به متقاضیان تحویل دهد.

ساخت هر روز دو هزار و ۷۴۰ واحد در مدت چهار سال روی کاغذ شدنی است؟

حداقل بودجه طرح ۴ میلیون واحدی چقدر است؟

در فروردین که هنوز در قیمت فولاد و سیمان افزایش قیمت شدید رخ نداده بود، رییس سازمان نظام مهندسی کشور حداقل قیمت ساخت را شش میلیون تومان اعلام کرد. با یک محاسبه می‌توان پیش‌بینی کرد که ساخت این چهار میلیون واحد مسکن چه نقدینگی را به اقتصاد وارد می‌کند.

اگر در این طرح برای هر خانوار یک واحد ۷۰ متری ساخته شود، با کف قیمت ساخت فروردین امسال هر واحد با هزینه ۴۲۰ میلیون تومان ساخته می‌شود. در مجموع برای ساخت یک میلیون واحد در سال اول به بودجه ۴۲۰ هزار میلیارد تومانی نیاز است.

با کف قیمت متری شش میلیون تومان، دولت برای ساخت چهار میلیون واحد به بودجه ۱۶۸۰ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد. البته این بودجه فقط برای ساخت واحد ساختمانی است و مبلغ آن با احتساب مشاعات بیشتر از این میزان است.

در واقع با ساخت این چهار میلیون واحد ۱۶۸۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور تزریق می‌شود. اما این محاسبه براساس حداقل قیمت سال گذشته انجام شده است، شاید باید محاسبه‌ای کرد که به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

بودجه‌ای نزدیک به واقعیت

به گفته احمد خرم، همچنین متوسط قیمت ساخت مسکن در فروردین امسال نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این محاسبه‌ها و انتظارات تورمی پیش‌رو، احتمال افزایش ۳۰ درصدی در هر سال برای متوسط قیمت مسکن وجود دارد. یعنی میزان بودجه مورد نیاز برای این طرح در هر سال به شرح زیر است:

سال اول : با فرض متوسط قیمت متری شش میلیون تومان که خیلی پایین‌تر از حد انتظار است، حداقل بودجه ساخت یک میلیون واحد اول ۴۲۰ هزار میلیارد تومان است.

سال دوم: با افزایش ۳۰ درصدی، متوسط قیمت مسکن حدود هشت میلیون تومان برآورد می‌شود و حداقل بودجه ساخت یک میلیون واحد دوم ۵۶۰ هزار میلیارد تومان است.

سال سوم: با افزایش ۳۰ درصدی، متوسط قیمت مسکن در سال سوم دولت رئیسی ۱۰٫۵ میلیون تومان برآورد می‌شود، حداقل بودجه ساخت یک میلیون واحد سوم ۷۳۵ هزار میلیارد تومان است.

سال چهارم: با افزایش ۳۰ درصدی چهارم، متوسط قیمت مسکن ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود، حداقل بودجه ساخت یک میلیون واحد چهارم ۹۵۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

با اجرای این طرح دولت در پایان چهار سال حدود ۲۶۷۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد کشور تزریق کرده است.

جهش اصلی در نرخ تورم

برای اجرای این طرح باید نگاهی به گذشته کرد، دو دولت قبلی با رویای خانه‌دار کردن مردم دو طرح مسکن مهر و مسکن ملی را اجرا کردند، اولی را دولت احمدی نژاد و دومی را دولت روحانی.

مسکن مهر که هنوز برخی‌ها پس از گذشت بیش از ۱۰ سال خانه خود را تحویل نگرفته‌اند و مسکن ملی که در دو سال گذشته فقط شش درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

روحانی در سال ۹۲ در نقد تورم دولت احمدی‌نژاد گفت: مقصر اصلی تورم ۴۲ درصدی دولت قبل رشد پایه پولی به دلیل انتشار ۴۲ هزار میلیارد تومان پول برای مسکن مهر است.

روحانی طرح مسکن ملی را در مهر ۹۸ کلید زد و قرار بود تا پایان دولت ۴۰۰ هزار واحد تحویل دهد اما تعداد محدودی از این واحد‌ها به صاحبانشان رسید و به گفته بنیاد مسکن فقط شش درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بر اساس صحبت روحانی بودجه ۴۲ هزار میلیارد تومانی مسکن مهر، تورم را به ۴۲ رسانده است. طبق گزارش مرکز آمار ایران تورم سالانه در مرداد امسال به بیش از ۴۵ درصد رسیده، تزریق شدن حداقل نقدینگی ۱۶۸۰ هزار میلیارد تومانی تورم را در پایان دولت رئیسی به کجا می‌برد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ….که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها….هماهنگی تمام بخش ها ،تسهیلات دستوری بانکها،عدم رغبت سازندگان در همکاری در ساخت و ساز بدلیل سیاستهای دستوری،تولید این مقدار مصالح و ملزومات جهت ساخت و ساز و بسیاری از مشکلات دیگر امید به ساخت این تعداد مسکن را کم رنگ میکند.در حال حاضر حتى انبوه سازان بدنبال سرمایه گذاری در خارج از کشور هستند متاسفانه حتی سرمایه های خرد هم در حال خروج هستند …سرمایه تنها بدنبال سود نیست بلکه امنیت سرمایه گذاری و ثبات اقتصادی هم اهمیت بالایی دارد.خرید ملک در ترکیه نشان دهنده أین است که دیگر کمتر کسی در ایران خانه دوم یا چندم می خرد.گروهی با خرید ملک در ترکیه موجب ایجاد شغل و رونق کسب و کار در آنجا می شوند و خود صاحب پاسپورت و اقامت و احترام می گردند.در صورتی که اگر این کار را در کشور انجام دهند ….سوداگر،محتکر و دلال نامیده می شوند.

  • ناشناس

    یک خالی بندی بیش نیست
    وقتی در ساخت مسکن احمدی نژاد
    اینقدر موفق نبوده حال دولت رئسی
    میخواهد چنین پیشرفتی داشته باشد ولی برای دوره انتخابات بعدی خوبه
    مردم هوشیار تر میشود

  • ناشناس

    این دولت از الان اسبشو زین کرده ک ملتش راحت ب زندگیشون ادامه بده ما ک امید نداریم پس بزارین هربلای ک بخان سرمون بیارن بیارن اگ بهتر شد خدارو شکر نشد بدتر ک بشه یارانه ۴۵۵۰۰ و معیشتی نون خالی شکم زن وبچهایمان سیر نشه هربلای سرمون بیاد از دولتهای قبلی کسی هم درپایان دوره بازخاست نکنه چون تهدید ب افشاگری میکنه درست مثل احمدی نژاد

  • ناشناس

    اقایون بیان زمین رو ب کسانیکه سرپناه ندارن بدون واسط اورگان وبنیاد ثبت نامی بدن وتعهد بگیرن تا پایان دولت چهارسال اول اقای رئیسی از مالکین زمینهای تحویل گرفته بگیرن ک بسازن ودر ساخت وساز وامی اعطا کنن با بهری ۴درصدی ببینن تو چهار سال چندملیون خونه ساخته میشه ودرصورت نساختن زمین را دوباره مصادر کنن وحق فروش رو هم سلب کنن ایا شدنی نیست ب ولله شدنیه

  • ناشناس

    بنظرم ۲ میلیارد به کسانی بدن که سوادش رو دارن پول ندارن مهاجرت کنن تعهد هم بدن دیگه بر نگردن ایران

  • سردار دلها

    سلام. نکته مهم اینجاست که اولا زمین تا دلت بخواد توی ایران هستش. مواد اولیه تولید مسکن هم چه از سنگ و گچ و سیمان و آهن و پتروشیمی و … همه داخلی اند. پس اگه دولت بخواد و رانت بازی و بذاره کنار واقعا میشه. ضمنا شاخص اصلی تعیین کننده نرخ تورم هم همین مسکنه که کافیه مهار بشه.
    یا علی

  • حبیب قیطاسی

    ازدواج کردم اشتباه بزرگ ولی فرزندی دنیا نمیارم فکرم راحته

  • ناشناس

    سلام من یک سوال داشتم من شنیدم ک آقای رئیسی به مسکن اولی ها خونه متری ۳ میلیون تومن میده من مسکن اولی هستم ولی از اون طرف یه زمین ۷۵ متری دارم ک پول ساختش رو ندارم آیا این طرح مسکن اولی به من هم تعلق میگیره

  • الهام

    هر روزه تعداد زیادی از زندگی ها به خاطر مشکل مالی از هم میپاشه به خاطر فشار زیاد پول پیش و اجاره خود من هزاران بار به فکر طلاق افتادم چون زندگی خیلی رومون فشار میاره اگه آقای رئیسی بتونه مشکل مسکن مارو حل کنه خیلی ازش ممنون میشیم اگه به مسکن اولی ها همون متری ۳ میلیون خونه بده خیلی خوب میشه ما هم دعاش میکنیم

  • محمد

    با توجه به امکانات و بودجه کم٬ این پروژه را مى توان به اجرا در آورد چنانچه مبلغ ده میلیارد دلار اختصاص یابد. با این رقم مى توان در سال یک میلیون آپارتمان با مساحت ۴۰ متر مبله و با امکانات رفاهى در شهرک هائى خارج از مراکز استانها فراهم نمود که مى تواند یک خانواده چهارنفرى را در خود اسکان دهد. علاوه بر زیر بناى آپارتمان ها که در مجموعه هاى ۱۵ طبقه ساخته مى شود مى توان فضاى سبز و بازى کودکان نیز اختصاص داد چنانچه زمین رایگان به میزان بیشترى از طرف دولت اختصاص داده شود. هزینه ساخت هر آپارتمان بر اساس مترمربع ۷ میلیون تومان محاسبه شده است و شامل زیر ساخت هاى آب و برق ویژه خود است. بودجه ساخت هر آپارتمان را مى توان در اقساط کم بدون بهره و یا با بهره کم و در درازمدت از متقاضى باز پس گرفت.