کد مطلب: ۴۶۶۲۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

طلا و دلار هفته بعد چه می‌شوند؟ / سقوط قیمت دلار چقدر محتمل است؟

طلا و دلار هفته بعد چه می‌شوند؟ / سقوط قیمت دلار چقدر محتمل است؟

آخرین اخبار و سیگنال‌ها درباره بازارها حاکی از چه وضعیت محتملی برای طلا و دلار در هفته آینده است؟ آیا روند صعودی طلا و دلار ادامه‌دار خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنالیز بازارها در هفته اول مرداد ماه امسال نشان می‌دهد که هرچند میزان بازدهی بازار سهام به یک درصد هم نرسیده اما دلار بیش از دو درصد و طلا حدود 14 درصد بازدهی داشته است. سکه نیز حدود 11 درصد بازدهی مثبتی را از خود برجای گذاشت است. اما آیا این روند ادامه‌دار خواهد بود؟ آخرین اخبار حاوی چه سیگنال‌هایی برای دو بازار طلا و ارز است؟

شاید مهمترین خبر درباره بازار ارز اظهارات مقام معظم رهبری درباره قیمت ارز باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با بیان اینکه همه سوگواران حسینی، هیأت‌ها و مداحان موظفند به هرچه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند، عمل کنند، فرمودند: این حالتِ هر روز یک قیمت برای اجناس و افسار پاره کردن قیمت ارز برای کشور مضرّ است و افراد آشنا به مدیریت‌های اجرایی معتقدند که این مسئله با برخورد دستگاه‌های اجرایی و در مواردی دستگاه قضایی قابل مهار است.

وام بانک جهانی به ایران نیز خبر مهم دیگر است. بانک جهانی از طریق سازمان بهداشت جهانی ۵۰ میلیون دلار وام به ایران پرداخت کرد. ایران قصد دارد با استفاده از این منابع با تقویت بخش بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا اقدام کند.

صعودی شدن بازارهای سهام آمریکا پس از اقدام جدید فدرال رزرو نیز سیگنال دیگر برای دو بازار ارز و طلا است. چهارشنبه اخیر بانک فدرال رزرو نرخ بهره معیار را بدون تغییر در نزدیکی صفر حفظ کرد و این مساله بر بازارهای سهام تاثیر مثبتی بر جای گذاشت. اگر این سیگنال به بورس ایران هم برسد برای دو بازار طلا و ارز سیگنال مثبتی محسوب نمی‌شود.

علاوه بر این، سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر داده که مقامات کره جنوبی برای پرداخت پول ایران وعده‌هایی داده‌اند. در کنار این خبر مهم دیگر مربوط به انجام نخستین معامله بشردوستانه از کانال ایران و سوئیس است. دولت سوئیس اعلام کرده یک شرکت دارویی در این کشورر از طریق کانال تجاری بشردوستانه یک داروی ضدسرطان را برای ایران ارسال کرده است.

این درحالیست که پیش از این اعلام شده بود که کشور کره جنوبی نیز قرار است یک کمک بشردوستانه به ایران داشته باشد.

در کنار این موارد، اظهارات حمایتی از بازار سهام به عنوان بازار رقیب طلا و ارز نیز ادامه دارد. وزیر اقتصاد گفته است: نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه را حفظ می‌کنیم. به گفته او، از ابتدای امسال تاکنون ورودی نقدینگی حقیقی و حقوقی خالص به بازار سرمایه معادل 70 هزار میلیارد تومان بوده است.

با این حال شاید تنها سیگنال هشداردهنده برای نوسان قیمت دلار تحریم جدید آمریکا است. وزیر امور خارجه آمریکا در توییتر خود نوشته که دامنه تحریم‌های فلزی ایران را گسترش دادم. اما بررسی تاثیر تحریم بر فلزات اساسی در بازار سهام نشان می‌دهد تاکنون واکنش قابل توجهی بورس به این تحریم‌ها نداشته است. بنابراین نوسان ارز و طلا متاثر از تاثیرپذیری بازار رقیب یعنی بورس از تحریم نیز چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

همچنین رئیس جمهور در تماس تلفنی با رئیس کل بانک مرکزی، روش‌های متنوع بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی را در خنثی‌سازی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا موثر توصیف کرد و خواستار تداوم این اقدامات شد.

با این حال در شرایطی که برای دلار و طلا در بازار داخلی سیگنال‌های کاهش قیمت قابل مشاهده است، در بازار جهانی طلا اوضاع چطور است؟

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی با ضعیف شدن ارزش دلار، افزایش یافت و در مسیر ثبت بزرگترین رشد قیمت ماهانه در چهار سال و نیم گذشته قرار گرفت. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا یک درصد صعود کرد و به ۱۹۶۱ دلار و ۳۰ سنت رسید.

بنابراین به نظر می‌رسد هرچند کاهش شدید قیمت دلار متاثر از اخبار و سیگنال‌های مورد اشاره محتمل است اما شاید این وضعیت در بازار طلا شدت کمتری داشته باشد و نوسان قیمت جهانی طلا اجازه ندهد که طلا در بازار داخل به اندازه دلار از گشایش‌های سیاسی و هشدارها متاثر شود.

برای وضعیت احتمالی دیگر بازار مالی یعنی بورس می‌توانید گزارش پیش‌بینی بازار سهام هفته آینده را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجید

    به نظر من قیمت بازار دلار و سکه همینطور بازار سرمایه از رفتار احساسی مردم پیروی داره و قابل پیش بینی نیست

  • ناشناس

    هروقت کبریت ۱۰ریال تومانی آمادبهد پاین بعد دولارهم میتدپاین

  • ناشناس

    افزایش قیمت دلار بیشتر جنبه روانی و هیجانی دارد و ساخته دلالان وطن فروش می باشد که بشتر مقاصد دشمنان وطن و این خاک و بوم را دنبال میکنند خرید و نگهداری دلار در داخل مملکت چه مفهومی دارد به غیر از کمک به دشمن در واقع فردیکه دلار در داخل مملکت می خرد به نوعی به دشمن کمک و وام با بهره صفر در صد در اختیار ش قرار میدهد بهتر است که بانک مرکزی با تمهیدات لازم نقش صرافیها را به عنوان یک chenger قرار داده و تنها نقش تعویض و تغییر پولهای خارجی را ایفا کنند و بانک مرکزی ارز را تنها به وارد کنندگی کالا و تحت شرایط خاصی قرار دهند

    • ناشناس

      دوست عزیز. کلمه دشمن دشمن دشمن دشمن…، شما چرا؟تمام بازارهای جهانی،متاثر از بازار بورس جهانی تحلیل می شود ، چرا،واقع گر نیستید؟ از فکر یا افکار فسیلی بگذر، و رمز عبور مغز شما آسیب دیده است. راه پیشرفت ایران فقط فقط فقط…در گرو مذاکرات ایران و جهان ست. تمام…….فکرت رو باز کن، تا دو یا حداکثر سه ماه جاری. قیمت طلا در ایران مخصوصا ارز ، بترتیب 13 میلیون تومان. و ارز ، رو 25 هزار تومانی بیشتر متحمل می یاد ،…بالا بالا ها. در ایران ، برای حفظ ارزش پولشان، دلار یا طلا میخرند و پشت وانه ، پول هر کشوری، طلا و سکه ، ست….

    • ناشناس

      احسنت، همه اش تئوری توطئه دشمن .