کد مطلب: ۱۶۱۵۵۷

ظریف و موگرینی نامزد جایزه صلح نوبل شدند

ظریف و موگرینی نامزد جایزه صلح نوبل شدند

به گفته هنریک اوردال، مدیر موسسه تحقیقات صلح اسلو، فدریکا موگرینی و محمدجواد ظریف که تسهیل‌کنندگان اصلی توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 بوده‌اند، در صدر فهرست جایزه صلح نوبل قرار دارند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، تسهیل‌کنندگان اصلی توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 که البته بدترین توافق از سوی رئیس‌جمهورآمریکا خوانده شده، در صدر کاندیداهای جایزه صلح نوبل در سال 2017 هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، به گفته هنریک اوردال، مدیر موسسه تحقیقات صلح اسلو (PRIO)، فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که در حل یک اختلاف 12 ساله تلاش کرده‌اند، در صدر این لیست قرار دارند. او معتقد است هر دوی آنها روند تحریم‌ها علیه ایران را در پی محدودیت‌های هسته‌ای متوقف کردند.

اوردال در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر، تهدید استفاده از تسلیحات هسته‌ای از سوی کره شمالی وجود دارد و این بسیار مهم است که از اقداماتی که مانع گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌شود، حمایت کنیم.

وی همچنین افزود: نبودن نام جان کری در این لیست به معنای انتقاد از وزیر سابق امور خارجه آمریکا نیست. اما افتخار حصول توافق هسته‌ای باید نصیب دو هماهنگ‌کننده آن شود. این موضوع همچنین می‌تواند این پیام را به ترامپ القا کند که این توافق به حمایت آمریکا نیازی ندارد. توافقی که ترامپ معتقد است باید از آن خارج شود اما از حمایت گسترده بین‌المللی برخوردار است.

این درحالی است که باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در دور اول ریاست‌جمهوری خود در سال 2009، جایزه صلح نوبل را از آنِ خود کرد.

بر اساس گزارش PRIO، رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده نیز این بار برای دریافت جایزه صلح نوبل نامزد شده است. لیست نامزدها بیش از 200 نام را شامل می‌شود و این جایزه هر ساله به دانشگاهیان، قانون‌گذاران و سازمان‌های غیردولتی در سراسر جهان تعلق می‌گیرد.

در این فهرست همچنین نام سازمان دفاع غیرنظامی سوریه، موسوم به کلاه‌سفیدها دیده می‌شود. این سازمان برای حمایت و نجات جان شهروندان این کشور تاسیس شده است. آنها از سال 2013 تاکنون در مناطق بمباران‌شده سوریه حضور یافته و قربانیان را از زیر ساختمان‌های ویران‌شده نجات می‌دهند.

از دیگر نامزدها همچنین کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) است که برای محافظت و حمایت از پناهندگان و یاری رساندن در امر بازگشت یا اسکان مجدد آنها در بحران‌های سوریه، افغانستان و میانمار تلاش بسیاری کرده است.

همچنین، سردبیر سابق روزنامه جمهوریت ترکیه، پاپ فرانسیس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا نیز از سوی موسسه تحقیقات صلح اسلو نامزد شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.