کد مطلب: ۳۳۱۲۳۰

عاملی که تالار بورس را سبزپوش کرد

عاملی که تالار بورس را سبزپوش کرد

هنوز دو‌ ساعت از آغاز فعالیت امروز بازار سرمایه نگذشته که بورس تهران شاهد رشد بیش از 2900 واحدی شاخص و ورود به کانال 166 هزار واحدی شده است، دلایل رشد شاخص کل بورس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هنوز دو‌ ساعت از آغاز فعالیت بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه (12 آذرماه ۹۷) نگذشته که بورس تهران شاهد رشد 2967 واحدی شاخص کل و ورود به کانال 166105 واحدی شده است.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای فاسمین، شپنا، شبندر، فملی، وتجارت، شاراک، بفجر، شتران، فراور، فولاژ، کاما، کروی، کاوه، کگل، پدرخش، غگل، فنوال، شپارس، فولاد، تاپیکو، وبملت و فایرا صفوف خرید تشکیل شده است و در فرابورس نمادهای مادیرا، فزرین، شاوان، شراز، هرمز و شلیا در صف خرید هستند.

بررسی بازار سرمایه تا به این لحظه حاکی از آن است که نماد‎های «فولاد، شبندر، فملی، شپنا، پارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فروس، اخابر، فخاس، خساپا، همراه» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز دارند.

همچنین تا به این لحظه بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وساپا، خساپا، وبملت، وتوکا، مبین» بوده است و نمادهای « وغدیر، وتجارت، فملی، شاراک، پترول» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص داده‎اند.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه تا به این لحظه بیشترین حجم عرضه مربوط به نماد تاپیکو است و نمادهای وتجارت، فاسمین، وغدیر، فملی، شپنا بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند.

افزایش شاخص کل بورس تهران

شاخص کل بورس تا به این لحظه با رشد بیش از 2960 واحدی وارد کانال 166 هزار واحدی شده است.

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر آن بود که بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند، اما شاخص کل بورس در روز شنبه (10 آذرماه 97) تحت تاثیر سه عامل ترس سهامداران از بابت تحریم‌ها، کاهش قیمت‌های جهانی به‌ویژه قیمت جهانی نفت خام و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد با ریزش 3918 واحدی در رقم 159 هزار واحد جای گرفت. اما شاخص کل بورس در روز یکشنبه (11 آذرماه 97) تحت تاثیر سه عامل حمایت تکنیکالی شاخص کل بورس و فروش‌های هیجانی روزهای گذشته، شایعه جدی شدن افزایش سرمایه بانک‌ها و توافق جدید چین و آمریکا در اجلاس G20 با رشد ۳۲۸۴ واحدی در رقم 163 هزار واحد قرار گرفت.

امروز هم شاخص کل بورس روند مثبت و صعودی به خود گرفته است به‌طوری که شاخص تنها در نیم‌ساعت جریان معاملاتی امروز بیش از 2500 واحد رشد پیدا کرد. عاملی که رشد امروز شاخص کل بورس و تشکیل صفوف خرید برای نمادهای پالایشی و پتروشیمی را رقم زد، افزایش قیمت نفت به دنبال توافق عربستان و روسیه بر سر تمدید کاهش تولید با هدف مدیریت عرضه در سال 2019 بود. امروز دوشنبه، هر بشکه نفت خام برنت با ۲٫۸۵ درصد افزایش به ۶۲٫۳۵ دلار رسید و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس‌ اینترمدیت با ۲٫۷۰ درصد افزایش، به قیمت ۵۳٫۶۳ دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

همچنین قرار است که اجلاس اوپک در روز پنج‌شنبه ششم دسامبر در وین برگزار شود که بدون شک کاهش حجم تولید و به دنبال ان افزایش قیمت جهانی نفت می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت سهام شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی و دیگر صنایع مرتبط داشته باشد.

همچنین وزیر انرژی قطر اعلام کرده است که این کشور در سال 2019 از اوپک خارج می‌شود، هنوز مشخص نیست که سیاست این کشور برای خروج از اوپک چیست و خروج قطر از اوپک چه تاثیری بر قیمت جهانی نفت خام خواهد داشت؟ اما پرواضح است که هر چه تولید جهانی نفت خام کاهش پیدا کند قیمت جهانی نفت افزایش پیدا خواهد کرد.

محمدباقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در جریان معاملات امروز بازار سرمایه مهم‌ترین نکته شروع مثبت بازارهای جهانی و مثبت قوی نفت برنت است که ناشی از احتمال کاهش تنش‌ها میان آمریکا و چین در آینده خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.