خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۹۷۲۴

عامل اصلی نوسانات قیمت طلا در بازار

عامل اصلی نوسانات قیمت طلا در بازار

شورای جهانی طلا در جدیدترین تحلیل خود از قیمت فلز زرد پیش‌بینی کرده است که در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، قیمت طلا تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار(اصلی‌ترین عامل) و نرخ بهره تعیین خواهد شد؛ اما در بلندمدت قیمت طلا کاملا تحت تاثیر ارزش دلار آمریکا خواهد بود.

شورای جهانی طلا رابطه بین قیمت طلا و نرخ بهره آمریکا را در حال کاهش می‌داند؛ بنابراین دلار بار دیگر به عامل اصلی تعیین مسیر قیمت طلا تبدیل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، از نظر تاریخی قیمت طلا و ارزش دلار رابطه معکوسی دارند ولی از زمانی که فدرال رزرو آمریکا در دسامبر 2015 پروسه رشد نرخ بهره را آغاز کرد تا ساعت 20:30 امروز جمعه 8 اردیبهشت 97، قیمت طلا بیش از 18درصد رشد کرده است. اگر زمان آغاز سیاست پولی انقباضی را ماه پایانی سال 2016 در نظر بگیریم، باز هم طلا بالغ بر 14 درصد گران شده و در حالت دیگر رشد 12 ماهه نیز حدود 5 درصد ارزیابی می‌شود.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی ارتباط معکوس بین قیمت طلا و نرخ بهره دچار گسستگی شده است و این مسئله از قدرت عوامل بنیادینی جز نرخ بهره در ارزش فلز زرد حکایت می‌دهد. برخی از تحلیلگران بازارهای جهانی معتقد هستند که نرخ بهره آمریکا دیگر مانند گذشته بر رفتار مصرف‌کنندگان جهانی طلا، تقاضای فناوری های مربوط به صنعت استخراج و همچنین رفتار سرمایه‌گذاران اثرگذار نیست.

از نظر تاریخی عاملی که تاثیر اصلی را بر قیمت طلا داشته، نرخ بهره واقعی بوده است؛ اما در ماه‌های اخیر، طلا به رغم سیاست‌ پولی انقباضی فدرال رزرو هنوز در حال رشد است.

در واقع، از دسامبر 2015 میلادی که نرخ بهره برای نخستین بار از سال 2008 افزایش یافت، دوران انبساطی تمام شده محسوب می‌شد و دوره انقباضی به‌خصوص از سال گذشته میلادی جایگزین شده است؛ اما طلا بدون توجه به رشد نرخ بهره به صعود مشغول است.

با این اوصاف، شاخص دلار مهمترین تعیین‌کننده مسیر آتی طلا لقب می‌گیرد. به عنوان مثال، افت این هفته اونس فلز زرد بیشتر به دلیل صعود شاخص دلار بود. تقویت دلار، طلا را برای مصرف‌کنندگان خارج از آمریکا گران می‌کند و بازدهی مورد انتظار را برای آنها نخواهد داشت. به این ترتیب، شاخص دلار در بلندمدت مسیریابی طلا را در اختیار دارد.

منبع: اقتصادنیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.