کد مطلب: ۶۶۲۴۶۴

عربستان شریک آمریکا برای مقابله با ایران

عربستان شریک آمریکا برای مقابله با ایران

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: عربستان سعودی به عنوان شریک اصلی آمریکا در مقابله با «چالش‌های ناشی از ایران» است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عربستان سعودی شریک آمریکا برای مقابله با ایران چیست؟

به نقل از فارس ، آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با نشریه فارن‌افرز به تکرار ادعاهای ضد ایرانی پرداخت.

بلینکن در این مصاحبه درباره روابط آمریکا با عربستان سعودی گفت: «ما به طور مستمر در حال انجام تعاملات دائمی با همتایان سعودی هستیم و این از جمله درباره خود من در گفتگوهایم با شرکای سعودی درباره حقوق بشر در خود عربستان سعودی صادق است.»

وی سپس از عربستان سعودی به عنوان یکی از شریکان اصلی آمریکا برای مقابله با آنچه به گفته او «چالش‌های ناشی از ایران» خوانده شد، یاد کرد. بلینکن گفت: «عربستان سعودی، شریک اصلی ما در مقابله با افراط‌گرایی در منطقه و رسیدگی به چالش‌های ناشی از ایرن است و امیدوارم با ادامه روند ایجاد رابطه با اسرائیل و همسایگانش از طریق ادامه و توسعه توافقات ابراهیم هم چنین باشد.»

ادعاهای بلینکن در حالی مطرح شده که گزارش‌ها حاکی است «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد برای اولین بار در روزهای آینده با «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی و حاکم غیررسمی این کشور دیدار کند.

برگزاری این دیدار به منزله چرخش در سیاست رئیس‌جمهوری است که پیش از رسیدن به ریاست‌جمهوری گفته بود قصد دارد عربستان سعودی را به «دولت مطرود» تبدیل کند.

جو بایدن بعد از ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی توسط عربستان سعودی، با گرفتن ژست‌های حقوق بشری انتقادهای تندی را علیه ریاض مطرح کرده بود و سعی داشت اینطور وانمود کند که آمریکا به عنوان پلیس حقوق بشر دنیا حاضر نیست برای پیشبرد تجارت و منافع اقتصادی، رفتارهای ناقض حقوق بشری دیگر کشورها و حتی متحدانش را نادیده بگیرد.

صحبت درباره آشتی‌جویی بایدن با سعودی‌ها در شرایطی مطرح شده که قیمت سوخت هنوز در آمریکا رو به افزایش است. بایدن روی کمک عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام حساب باز کرده است.

رایزنی آمریکا با عربستان سعودی در دو ماه گذشته ضرورت بیشتری پیدا کرده، زیرا آمریکا در تلاش است روسیه را بابت حمله به اوکراین در جهان منزوی کند. اما محمد بن‌سلمان نه تنها اقدام روسیه را محکوم نکرده بلکه درخواست بایدن برای افزایش تولید نفت را هم رد کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به خاطر اینه که منابع نفتیش رو فیک گزارش داده عربستان و خودش می دونه چه آینده‌ای داره ، رتبه منابع نفتی واقعی عربستان ۸ تا ۹ بوده! چندین سال قبل