کد مطلب: ۶۵۳۶۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عرضه اولیه جدید فرابورس برای صندوق‌ها

عرضه اولیه جدید فرابورس برای صندوق‌ها

قرار است امروز سهام شرکت فروسیلیسیم خمین در بازار به روش حراج به صندوق ها عرضه اولیه شود. این عرضه به چه روشی انجام می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سرمایه امروز میزبان عرضه اولیه سهام شرکت فروسیلیسیم است. فرابورس این دو هفته برای دومین بار عرضه اولیه‌ای با روش حراج به صندوق‌ها انجام می‌دهد.

امروز چهارشنبه پنج درصد سهام شرکت فروسیلیسیم خمین شامل ۴۰ میلیون سهم با قیمت مبنای هزار و ۹۰۰ تومان هر سهم و حداکثر سهمیه ۴ میلیون سهمی به سرمایه گذاران واجد شرایط به روش حراج در بازار دوم معاملات فرابورس به عنوان سومین عرضه اولیه سال جاری عرضه می‌شود.

ارسال سفارش تنها از طریق ایستگاه های معاملاتی (نامک) امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین ۵۰ درصد از سهام خریداری شده در روز عرضه اولیه توسط سرمایه گذاران واجد شرایط تا ۹۰ روز پس از تاریخ عرضه اولیه امکان عرضه نخواهد داشت.

درواقع عموم مردم در این عرضه هم امکان مشارکت ندارند و سهام شرکت مذکور فقط به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه می‌شود. منظور از سرمایه‌گذاران واجد شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

به غیر از عرضه اولیه حگهر که روز گذشته انجام شد، نمادهای سغدیر و حآفرین هم به این روش عرضه شدند.

نامک چیست؟

کارگزاری‌ها واسطه بین معامله‌گران و بورس اوراق بهادار هستند و سفارشات مشتریان خود را از طریق مکان های معاملاتی (ایستگاه‌های معاملاتی) که با سامانه معاملات بورس در ارتباط هستند انجام می‌دهند. هر کارگزاری با توجه به تعداد مشتریان خود ممکن است از ایستگاه‌های بیشتری استفاده کند و هر ایستگاه با یک کد، شناسایی می‌شود که به آن کد ایستگاه معاملاتی گفته می‌شود.

ظرفیت سامانه معاملات بازار سرمایه ۶۰۰ تراکنش در هر ثانیه بود این عدد بعدها به ۳ هزار تراکنش در ثانیه افزایش یافت. در نهایت در تابستان ۹۹ با همکاری مهندسان ایرانی این ظرفیت به ۲۰ هزار تراکنش رسید. سقف عضویت سالانه شرکت های کارگزاری در بورس به بخش ثابت ۲۰ میلیون تومان در سال و بخش متغیر به میزان ۵ درصد از درآمد ناشی از کارمزد معاملات کارگزاری‌ها شامل می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عرضه اولیه مفت گران است برای خودشان

  • حسین

    اهای مردم پول از شماها .خرج کردن از بانکها وصندوقها