کد مطلب: ۴۷۸۰۶۶

روزانه ۱۰۰ میلیون یورو در سامانه نیما و سنا توسط صادرکنندگان عرضه می‌شود

روزانه ۱۰۰ میلیون یورو در سامانه نیما و سنا توسط صادرکنندگان عرضه می‌شود

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرکنندگان جهت تسویه حساب و ایفای تعهدات، روزانه ۱۰۰ میلیون یورو ارز در سامانه‌های نیما یا سنا عرضه می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تابستان امسال فصلی پر ماجرا برای صادرکنندگان کشور بود زیرا از همان آغاز طبق مصوبات هیات دولت، دستورالعمل‌هایی مبنی بر الزام تجار به بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ و ۳۱ تیرماه به عنوان آخرین زمان برای ایفای تعهدات ارزی تعیین شد.

از سوی دیگر بعد از اتمام این مهلت، تاریخی جدید برای تعامل تجار با بانک مرکزی برای پرداخت ارز حاصل از صادرات اعلام شد تا بازرگانان فرصتی ۲ ماهه برای برگزاری جلسات و رفع مشکلات و موانع بازگرداندن ارز صادراتی سال های ۹۷ و ۹۸ داشته باشند.

بر این اساس ۱۵ شهریورماه زمانی برای صادرکنندگانی که تا ۳۰ درصد از تعهدات ارزی خود را ایفا کرده بودند و ۳۱ شهریورماه برای تجاری که بین ۳۱ تا ۶۹ درصد ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانده باشند تعیین شد تا کارت بازرگانی آنها تعلیق نشود.

از ۲۱ هزار و ۱۸۴ صادرکننده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با کارت های مختلف بازرگانی حدود ۲ هزار و ۵۶ شرکت به طور کامل تعهدات ارزی خود را ایفا کردند که مبلغ صادرات آنها حدود ۱۴ میلیارد برآورد شده است که ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو از آن را به کشور بازگرداندند.

همچنین حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ نفر نیز هیچ میزان از ارز صادراتی خود را به کشور بازنگردانده‌اند که بیش از ۱۲ هزار نفر از آنها تعهدی زیر ۱۰۰ هزار یورو دارند.

«احسان قمری» روز پنجشنبه درخصوص آخرین آمار از میزان ایفای تعهدات ارزی و تعلیق کارت‌های بازرگانی گفت: بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت روزانه ۱۰۰ میلیون یورو ارز به نیما یا سنا از سوی صادرکنندگان جهت تسویه حساب واریز می‌شود که البته شامل صادرات سال ۹۹ نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه این میزان بازگشت روزانه ارز صادراتی رقم چشمگیری نسبت به چندماه گذشته محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این روند نشان می‌دهد که با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت، اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون، صادرکنندگان شرایط فعلی را درک کرده و در جهت کمک به دولت و کشور گام بر می‌دارند.

به گفته قمری، حدود ۷۰۰ صادرکننده تعهدی بیشتر از یک میلیون یورو داشتند اما هیچ میزان ارز حاصل از صادرات خود را پرداخت نکرده‌اند که ارزش آن بالغ ۹ میلیارد یورو می‌شود که برخی از این افراد به قوه قضایی معرفی شده‌اند.

وی افزود: آمار خردادماه نشان می‌دهد یک هزار و ۴۰۰ صادرکننده تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند که این عدد در مردادماه به بیش از ۲ هزار نفر رسیده است و بعد از تفکیک افراد متعهدی که به صورت ماهانه ارز حاصل از صادرات خود را پرداخت کرده‌اند به زودی مورد تشویق قرار می‌گیرند و البته مشوق‌ها صادراتی نیز با اولویت پرداخت ارز پرداخت خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگانی که به تازگی بازگشت ارز حاصل از صادرات خود را آغاز کرده‌اند و طی جلسات با سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی در زمان‌بندی‌های مشخص شده تعهدات خود را ایفا خواهند کرد از دستور کار خارج شده است.

وی افزود: برخی از صادرکنندگان، واردات نیز انجام می‌دهند و می توانند کالای مورد نیاز کشور را وارد کنند که مشکلات این افراد در زمینه صادرات و کارت بازرگانی حل خواهد شد.

به گفته وی، هر روز می‌توانیم کارت‌های بازرگانی را تعلیق کنیم اما فرصت‌های تجارت را نباید از فعالان این بخش دریغ کرد.

قمری همچنین تاکید کرد: تاکنون هیچ کارت بازرگانی از واحدهای تولیدی تعلیق نشده و تصمیمی نیز برای این گرفته نشده است و فقط کارت بازرگانی آن دسته از تجاری که اقدام به صادرات تولیدات خود می‌کنند اما تاکنون هیچ میزان از تعهدات ارزی خود را ایفا نکرده‌اند در ۳۱ شهریورماه تعلیق خواهد شد.

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت بعد از پایان مهلت تعیین شده درباره ابطال کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان متخلف در کمیته اقدام ارزی و کارگروه پایش سوءرفتار تجاری تصمیم‌گیری خواهد شد.

سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.