کد مطلب: ۴۶۲۹۰۸

واکنش فعالان بخش‌خصوصی به یک اتهام ارزی:

دلار صادرکنندگان قاچاق نمی‌شود / قاچاق ارز به سلیمانیه عراق منفعتی ندارد

دلار صادرکنندگان قاچاق نمی‌شود / قاچاق ارز به سلیمانیه عراق منفعتی ندارد

دو فعال بخش خصوصی می‌گویند: قاچاق ارز توسط صادرکنندگان منفعتی برای یک صادرکننده ندارد و هیچ صادرکننده‌ای حاضر به انجام چنین ریسکی نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته جاری خبر تقاضای مشکوک برای خرید دلار و احتمال قاچاق ارزهای صادراتی به سلیمانیه عراق در حالی خبرساز شد که دو فعال بخش‌خصوصی در واکنش به این گزارش هر گونه قاچاق ارز صادرکنندگان به بازار عراق را تکذیب کردند.

در همین حال یک فعال بخش خصوصی در واکنش به یک اتهام ارزی به تجارت‌نیوز می‌گوید: اینکه یک صراف‌ می‌گوید صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را به سلیمانیه عراق قاچاق می‌کنند، این نوع گفته‌ها درست و منصفانه نیست؛ چرا که با این ادعا حیثیت صادرکنندگان را نیز زیر سوال برده است.

علی شریعتی می‌افزاید: به عنوان یک صادرکننده سال گذشته ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانده‌ام. چنانچه این صراف از جا به جایی پول‌های سفید صحبت می‌کند ما نیز صدها صراف را را می‌شناسیم که این پول‌ها را جا به جا و به خروج ارز از کشور کمک می‌کنند.

او اظهار می‌کند: یکی از دلایل افزایش تقاضای صادرکنندگان در بازار ارز این است که افراد به هر دلیلی نتوانستند پول ناشی از صادرات کالاهایشان را به کشور بازگردانند. حال با خرید دلار در بازار آزاد و تزریق آن به سامانه نیما خواسته‌اند که رفع تعهد کنند.

قاچاق ارز چه منفعتی برای صادرکننده دارد؟

از سوی دیگر یک فعال بخش‌خصوصی هر گونه ادعا مبنی بر قاچاق ارز توسط صادرکنندگان به بازار سلیمانیه عراق را رد می‌کند و به تجارت‌نیوز می‌گوید: صادرکننده‌ای کالایی را به بیرون ایران فروخته است و حالا به گفته یکی از صرافان صادرکننده ارز ناشی از فروش کالا را بعد از ورود به کشور قاچاق می‌کند. این فعل(قاچاق ارز به کشورهای همسایه) چه توجیه اقتصادی برای یک صادرکننده دارد؟

هادی نیلی می‌افزاید: یک صادرکننده ریسک‌ جانی و مالی به جان می‌خرد و ارز را وارد کشور می‌کند، حال چرا دوباره ارز حاصل از صادرات را به بازارهای منطقه قاچاق کند که دو فعل خطا یعنی عدم بازگشت ارز صادرات به کشور و قاچاق ارز را همزمان انجام دهد؟ این اقدام هیچ منفعتی برای یک صادرکننده ندارد و هیچ صادرکننده‌ای حاضر نیست ارزی را که به زحمت به کشور بیاورد و بعد از آن به سبب منفعت به جای دیگری ببرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • دکتر رضایی

    خانم سایش، اول میای جو میدی که قاچاق میشه، حالا میگی نمیشه؟ نکنه خودت این وسط سود میبری؟

  • علي

    بهترین اتخاذ تصمیم برای مقابله با تحریم تک نرخی کردن ارز بود ولی متاسفانه با دو نرخی کردن ارز صادر کننده وسوسه میشود ارز خود را تحویل ندهد و از طرفی وارد کننده های تقلبی در تلاش برای تصاحب ارز دولتی 4200 برامدند …!!! در حالی که اگر ارز تک نرخی بود هم ارز وارد میشد و هم ارز بی دلیل خارج نمیشد …!!!

  • ناشناس

    سلام
    قاچاق میشه، خوبم میشه. من خودم یکی از دوستام دلار میخواست مجبور شدم برم فردوسی براش دنبال دلار بگردم. دو سال پیش آبان ماه. همون موقعها که یه دوشنبه عصر یهو جو افتاد تو بازار ملت اومده بودن التماس میکردن برای فروش دلار. به چشم خودم دیدم و باهاشون صحبتم کردم. گفت ما اومدیم دلار جمع کنیم و ببریم سلیمانیه.