کد مطلب: ۴۹۱۸۷۳

تحلیلی از محمد طبیبیان، اقتصاددان:

علت اصلی تورم، بورس و دلار نیست / پشت پرده گرانی‌ها چیست؟

علت اصلی تورم، بورس و دلار نیست / پشت پرده گرانی‌ها چیست؟

محمد طبیبیان، اقتصاددان با سابقه درباره تورم معتقد است: علت اصلی افزایش تورم، رشد شاخص بورس، درون‌زایی یا برون‌زایی اقتصاد ایران و افزایش قیمت ارز نیست، تمام این گزاره‌ها اشتباه هستند. علت اصلی، افزایش انتظارات تورمی و نگرانی مردم از آینده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین آمارها از روند تورم حاکی از افزایش تورم نقطه به نقطه به بیش از 41 درصد (مهر ماه امسال نسبت به مهر ماه پارسال) است. تورم ماهانه یعنی تنها در ماه مهر امسال نیز به رقم بی‌سابقه هفت درصد رسیده است. علت اصلی این افزایش تورم چیست؟ در ماه‌های اخیر برخی بورس و نوسانات ارز را دو عامل اصلی رشد قیمت‌ها عنوان کرده‌اند که البته با مخالفت‌هایی هم مواجه شدند. این بار محمد طبیبیان، اقتصاددان باسابقه ایرانی به تحلیل این موضوع پرداخته است.

طبیبیان نوشته است: اتفاق‌های رخ‌داده در اقتصاد کشور طی ماه‌های اخیر را می‌توان با توسل به اصول و روابط علم اقتصاد تبیین کرد. افزایش شدید تحریم‌ها، شیوع کرونا و از همه مهم‌تر کاهش درآمد نفتی باعث تضعیف قدرت مانور پولی برای مقامات کشور شد. این عوامل در کنار روند افزایش مداوم حجم پول و نقدینگی آنچه در سال‌جاری اتفاق افتاد را رقم زدند. با وقوع این شرایط و همچنین بروز نااطمینانی‌های حاصل از پاندمی، انتظارات تورمی مردم نسبت به آینده به شدت افزایش یافت. در این شرایط مردم هنگامی که تصور کنند اقتصاد در آینده با تورم‌های بالا مواجه خواهد بود سعی می‌کنند پول را در دست خود نگه ندارند.

همین مساله باعث تشدید معاملات در بازارها شده و تا جایی ادامه پیدا می‌کند که دیگر سطح قیمت‌ها با انتظارات تورمی عوامل اقتصادی متناسب باشد و این روند تا متعادل شدن سطح قیمت‌ها با نقدینگی موجود تداوم خواهد داشت. آخرین آمارهای ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی در مهرماه نشان می‌دهد رشد کل‌های پولی به بیشترین سطح تاریخی رسیده به‌نحوی‌که رشد نقدینگی به ۲/ ۳۷ درصد رسیده، حجم پول ۶/ ۸۸ درصد رشد کرده و میزان پایه پولی نیز رشد ۹/ ۳۱ درصدی را ثبت کرده است.

این اقتصاددان که در دنیای اقتصاد تحلیل خود را منتشر کرده، ادامه داده است:

آیا گزاره‌های زیر صحیح هستند؟

«به‌دلیل افزایش سرعت گردش پول نرخ تورم افزایش یافته است.»

«قیمت سهام افزایش یافته و نسبت حجم پول به شبه‌پول افزایش یافته، چون شبه‌پول به پول تبدیل شده سرعت گردش پول افزایش یافته موجب تورم شده است.»

«نقدینگی درون‌زا است و افزایش نرخ تورم سبب و زمینه‌ساز افزایش نقدینگی شده است.»

«افزایش قیمت ارز سبب شده که سایر قیمت‌ها نیز افزایش یابد و تورم ایجاد کند.»

«بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش داده، هزینه تولید افزایش یافته و تورم ایجاد شده است.»

تمام این گزاره‌ها اشتباه هستند. ممکن است به‌دلیلی قیمت یک کالا نسبت به کالای دیگر افزایش یابد مثلا قیمت طلا در بازار بین‌المللی افزایش یابد. این افزایشِ یکباره قیمت یک دارایی به سایر دارایی‌ها تورم نیست. ممکن است تولید مسکن کاهش یابد و عرضه کاهش یافته قیمت مسکن افزایش یابد این نیز تورم‌زا نیست، فقط قیمت نسبی یک دارایی به دارایی‌های دیگر تغییر کرده.

افزایش سرعت پول تورم‌زا نیست؛ بلکه بر عکس است. افزایش انتظارات تورمی یا وقوع حوادثی که به مردم بفهماند درآمد دائمی آنان کاهش یافته و نگرانی از آینده، اینها متغیر‌هایی هستند که سرعت گردش پول را تغییر می‌دهند. سرعت گردش پول یک معلول است نه علت. حجم نقدینگی درون‌زا نیست و کنترل و سررشته آن فقط در اختیار مقام پولی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رستار

    به این میگن ابرتورم.

  • ناشناس

    دقیقا” علت تورم و گرانی افزایش قیمت دلار و طلا و دولت محترم می باشد . با احترام به تمام کارشناس ها

    • ناشناس

      دقیقا”

    • ناشناس

      افزایش قیمت دلار و طلا معلول است نه علت

  • بی لیاقت

    علت اصلی تورم، بورس و دلار نیست / پشت پرده گرانی‌ها چیست؟ بی لیاقتی

  • ناشناس

    تا با آمریکا حل وفصل کامل نشه وضع همینه..
    این شل وسفت کن کردن هم فایده نداره …
    چرا نمیخوایم قبول کنیم کشوری وابسته به نفت هستیم و نیاز به بازار های بین المللی داریم …و باید با دنیا تعامل داشته باشیم …همه اقتصاددان ها و سیاستمدارن میدونن مشکل از کجاست اما جرات گفتنشو ندارن

  • ناشناس

    شما که اینترنت استفاده میکنید اسم ایشون راگوگل کنید شاید 1 روز زودتر از شما وارد این سایت شده باشند و همینطوری از جایی نیاورده باشند

  • ناشناس

    یکی ازمشکلات اصای اینه که ما خودمون ازکارتون خوابها کارشناس وتاجر (بتهایی )میسازیم وهمه چی رو ازونا میخواهیم ومیدونیم مثلا هرکه یک مدرک مثقالی داره انقدر رسانه ها ازش تعریف میکنند وبلندش میکنند که خودش هم دیگه خودشو نمیشناسه ومیگه من ممد شدم بت پرستی همین هست وتمام

  • ناشناس

    این دیگه چی میگه این که خودش طرفدار گرانی و آزادسازی قیمتهاست وقتی قیمت ها چند برابر میشه خب نقدینگی میره بالا اینکه اینهمه صغرا کبرا نداره این اقا و مسعودنیلی دیوانه و تشنه گرانی اند

  • امیر

    علت اصلی سرمایه گذاری و نفوذ دشمن است تا حالا کجا دیدید که مشتری بیاد بگه به هر قیمتی بگی میخرم با گران کردن زمین و خانه و معیشت مردم تشکیل خانواده و فرزند اوری از بین میرود و بدون جنگ نسلمان کنده میشود پول ملی را که بی ارزش کنند با سرمایه اندک میتوانند بازار را قبضه کنند و به هر قیمتی بخرند و احتکار کنند و یا از بین ببرند تا دست مردم از ضروریات زندگی کوتاه شود و از زندگی نا امید شده بی دین و دست به هر کاری بزنند مسئولین در خواب ناز جای گرم ونرم قوانین باید به گونه ای باشد که دست دلال و محتکر از زندگی و ضروریات مردم کوتاه شود مالکیت را محدود و مالیات برای مازاد ان به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ان بگذارند

  • ناشناس

    البته این کارشناس که چرت میگه ولی واقعا مشکلات ما ربطی به تحریم نداره وقتی به بهانه دلار پیاز رو میبرن بالا بعد دلار میاد پایین بازم همینطوری پیاز میره بالا چه انتظاری دارین اینا کجاش ربطی به تحریم داشت؟

  • یک کارگر

    علت تورم خروج بی شمار ارز از کشوره حالا یا اختلاس یا به صورت دولتی خارج بشه .و احتکار و واسطه بازی و دلالی در کشور