خبر فوری:

کد مطلب: ۵۱۲۶۲۴

عملکرد بانک گردشگری در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹

راز کاهش عجیب زیان بانک گردشگری / وضعیت بد اقتصادی به داد بانک‌ها رسید؟

راز کاهش عجیب زیان بانک گردشگری / وضعیت بد اقتصادی به داد بانک‌ها رسید؟

زیان انباشته بانک گردشگری طی ۹ ماه ابتدایی امسال از ۲۳۴ میلیارد تومان به ۱۸ میلیارد تومان رسیده است. هم زمان ردیف «سایر دارایی‌ها» در ترازنامه آن هزار و ۲۹۸درصد رشد داشته است. به اعتقاد کارشناسان کاهش زیان انباشته و افزایش دارایی‌ بانک‌‌ها در شرایط تحریمی، حاصل بهره‌برداری از نوسان در بازارهایی از جمله سهام، ارز و… است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک گردشگری با نماد «وگردش» و سرمایه‌ای هزار و ۵۰۰ میلیاردی از جمله شرکت‌های حاضر در بورس است که آخرین صورت‌مالی منتشر شده‌اش( ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر امسال) از بهبود وضعیت آن حکایت می‌کند.

طبق این ترازنامه مجموع دارایی بانک با ۲۷ درصد رشد نسبت به پایان اسفند سال گذشته به ۶۱ هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان رسیده است. در مقابل این دارایی، بدهی‌هایش هم ۲۵ درصد افزایش یافته و تا پایان آذر ۵۹ هزار و ۸۵۳ میلیارد تومان شده است.

سیر نزولی زیان انباشته!

همچنین در آخرین ترازنامه منتشر شده بانک گردشگری، این بانک ۱۸ میلیارد تومان زیان انباشته دارد. البته به نظر می‌رسد مدتی طولانی زمان برده تا بانک بتواند زیان خود را کاهش داده و به این رقم برساند.

پایان سال ۹۷ این بانک ۲۹۵ میلیارد تومان زیان انباشته داشته که تا پایان سال ۹۸ آن را به ۲۳۴ میلیارد تومان رسانده است.

صورت مالی منتهی به پایان خرداد ۹۹ نشان می‌داد در سه ماهه ابتدایی امسال بانک گردشگری توانسته زیان انباشته خود را تقریبا نصف کند و به رقم ۱۲۶ میلیارد تومان برساند.

تا پایان شش ماهه ابتدایی امسال هم مبلغ زیان انباشته به ۷۵ میلیارد تومان رسید و حالا با گذشت ۹ ماه از سال، مبلغ این زیان ۱۸ میلیارد تومان اعلام شده است.

چرا زیان گردشگری کم شد؟

با این که بانک گردشگری با وجود تلاش‌هایش هنوز هم زیان انباشته دارد اما سوال اینجاست که چگونه این بانک توانسته با سرعت نسبتا خوبی بخش اعظمی از زیان خود را جبران کند؟

کامران ندری، کارشناس بانکی، در پاسخ به این سوال تجارت‌نیوز می‌گوید: « از طریق ترازنامه نمی‌توان فهمید که بانک دقیقا چه کرده است اما کاهش زیان انباشته بانک‌ها از طرق مختلفی ممکن می‌شود. بانک‌ها با ورود به بازار سهام، ارز و مستقلات که افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای داشته، از زیان خود کم کرده‌اند. همچنین بخشی از رشد دارایی بانک‌ها به علت تجدید ارزیابی دارایی‌های آن‌هاست. بدهی‌ها با نرخ مشخصی رشد می‌کند اما دارایی‌ها با تجدید ارزیابی افزایش پیدا می‌کند و مابه‌التفاوت آن از زیان انباشته کم می‌شود».

او ادامه می‌دهد: « وضع بانک‌ها در شرایط تحریمی بهتر شده چون عمدتا در بازارهای دارایی فعالیت و سود می‌کنند. البته در ترازنامه آن‌ها ردپایی از این عملیات پیدا نمی‌کنیم اما روشن است که بانک‌ها از نوسان در بازارهای دارایی است که بهره برده‌اند و وضعیتشان را بهبود بخشیدند».

آن‌طور که ترازنامه بانک گردشگری نشان می‌دهد افزایش دارایی این بانک در دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ بیشتر تحت تاثیر رشد ۱۲۹۸ درصدی ردیف «سایر دارایی‌ها» قرار گرفته است. درحالی که تا پایان اسفند سال ۹۸ رشد دارایی‌های آن عمدتا در نتیجه افزایش ۳۸۴ درصدی «سرمایه‌گذاری بانک در سهام و سایر اوراق بهادار» حاصل شده بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.