کد مطلب: ۷۹۰۵۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

عملکرد عرضه های اولیه سال ۱۴۰۱/ تازه‌واردها چه ارمغانی برای سرمایه‌گذاران داشتند؟

عملکرد عرضه های اولیه سال 1401/ تازه‌واردها چه ارمغانی برای سرمایه‌گذاران داشتند؟

شاخص کل بورس تهران توانست در سال 1401 رشد بیش از 40 درصدی را ثبت کند. در همین حال اغلب نمادها نیز بخش بزرگی از زیان سال‌های گذشته خود را جبران کردند و به گردونه رقابت بازگشتند. نکته جالب توجه در این میان، بازدهی سهام تازه‌‌واردهای بازار سرمایه است که عموما سود خوبی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نگاهی به عرضه‌های اولیه سال 1401 نشان می‌دهد که سال گذشته، سال نسبتا شلوغی برای عرضه‌‌های اولیه بود و تا حدودی سود خوبی نصیب خریداران شد.

برای مثال آسیاتک و حگهر که در اردیبهشت 1401 مسیر عرضه‌های اولیه سال را باز کردند به ترتیب حدود 135 و 85 درصد از زمان عرضه تا کنون بازدهی کسب کردند و به سطوح هزار و 48 تومان و هزار و 200 تومان رسیدند.

از سیمان اردستان نیز نباید غافل شد؛ سهمی که در اوج تب‌وتاب اصلاح بازار و در اواخر دی‌ماه وارد بورس شد و تنها نماد به طور دائم سبز آن روزهای بازار بود. سرانجام هم این نماد سیمانی توانست در کمتر از دو ماه بیشتر از 107 درصد افزایش قیمت را تجربه کند!

در مجموع حدود 20 شرکت در سال 1401 توانستند به تالار شیشه‌ای راه پیدا کنند و وارد این رالی جذاب شوند. جدول زیر نمادهایی که در 1401 برای اولین بار عرضه شدند را به همراه بازدهی‌ آن‌ها آورده است.

عرضه‌های اولیه 1401

کدام عرضه‌های اولیه نصیب صندوق‌های سرمایه‌گذاری شد؟

امسال همچنین بخش بزرگی از عرضه‌های اولیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص داشت و کدهای حقیقی در روز عرضه اجازه ثبت سفارش نداشتند؛ متولیان بازار سرمایه اعلام کرده بودند که این اقدام با هدف کاهش هیجان فروش پیش از روز عرضه اولیه و کنترل خریدهای هیجانی بدون تحلیل نمادهای تازه‌وارد انجام می‌شود.

به این ترتیب در مواردی که عرضه تنها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص داشت، پس از گذشت یک بازه زمانی معین، کدهای حقیقی می‌توانستند سهام نماد عرضه اولیه را از صندوق سرمایه‌گذاری خریداری کنند.

جدولی که در ادامه آمده، نشان‌دهنده نحوه عرضه هر یک از این نمادهاست که آیا تمامی کدهای حقیقی حق خرید این سهم‌‌ها را داشتند یا فقط عرضه سهام این شرکت‌ها مختص به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بوده است؟

نکته مهم بعدی، تعداد برگه سهم قابل عرضه هر نماد به همراه درصد آن از کل سهام شرکت است که در جدول زیر نمایش داده شده است.

عرضه اولیه

گفتنی است عرضه اولیه فروژ در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله اول تعداد 55 میلیون برگه سهم به صندوق‌ های سرمایه‌گذاری در سهام و مختلط به روش حراج عرضه و در مرحله دوم تعداد ۵۵ میلیون برگ سهم دیگر به عموم سرمایه‌گذاران به روش قیمت ثابت عرضه شد.

انتخاب نیز مانند فروژ عرضه شد، با این تفاوت که در مرحله اول ۲.۵ درصد سهام شرکت که معادل ۲۵۰ میلیون برگ سهام بود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و 1.5 درصد باقی در مرحله دوم به عموم مردم واگذار شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.