کد مطلب: ۲۴۲۳۷۳

عملکرد منفی اقتصاد غیرنفتی عربستان

عملکرد منفی اقتصاد غیرنفتی عربستان

در شرایطی که کسب‌وکارهای عربستان با پیامدهای قیمت پایین نفت مواجهند، رشد اقتصادی بخش غیرنفتی این کشور به پایین‌ترین سطح ۹ سال اخیر رسید.

در شرایطی که کسب‌وکارهای عربستان با پیامدهای قیمت پایین نفت مواجهند، رشد اقتصادی بخش غیرنفتی این کشور به پایین‌ترین سطح ۹ سال اخیر رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از آرتی، شاخص مدیران خرید «امارات ان‌بی‌دی» از ۵۲.۸ واحد در مارس به ۵۱.۴ در آوریل کاهش یافته است که بدترین رقم این شاخص از زمان ثبت در اوت ۲۰۰۹ به شمار می‌رود. با این حال ایستادن این شاخص در سطح بالای ۵۰ واحد بیان‌گر رشد این بخش بر مبنای ماهانه است.

ترکیبی از کاهش سفارشات مشتریان، اشتغالزایی بیشتر و رشد ملایم‌تر تولید، باعث افت عملکرد بخش غیرنفتی عربستان در ماه گذشته شده است. برای نخستین بار در تاریخ این نظرسنجی‌ها، سفارشات جدید به سطح زیر ۵۰ واحدی سقوط کرد و به ۴۹.۶ واحد رسید.

خدیجه حق، رئیس مطالعات بخش منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک «امارات ان‌بی‌دی»؛ گفت: با وجود افزایش بهای نفت در سال جاری و بودجه توسعه‌ای اعلام شده برای سال ۲۰۱۸، خفیف‌تر شدن فعالیت بخش غیرنفتی شگفت‌انگیز بود.

طبق اعلام امارات ان‌بی‌دی، متوسط شاخص مدیران خرید عربستان ۵۲.۶ واحد بوده که بسیار پایین‌تر از متوسط ۵۶.۱ واحدی سال قبل و ۵۷.۹ واحد میانگین بلندمدت است. بانک امارات ان‌بی‌دی اعلام کرد: یکی از توضیحات ممکن در خصوص این اتفاق می‌تواند این باشد که بودجه امسال به قدری که انتظارش می‌رفت نیرومند نبود، گزارش اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد بسیاری از پیمانکاران عربستان با تاخیر در وصول مطالبات خود دست به گریبانند هر چند که درآمدهای نفتی دولت به نسبت سال ۲۰۱۶ تقویت شده است.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد بی ثباتی ناشی از اقدامات دولت عربستان برای مقابله با فساد نیز روی فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی این کشور اثرگذار بوده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.