کد مطلب: ۱۶۹۹۸۶

عوامل اصلی رکود در بازار طلا و جواهر ایران

عوامل اصلی رکود در بازار طلا و جواهر ایران

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور، با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده‌ ۹ درصدی یکی از علت‌های کاهش رونق بازار طلافروشان است، ادامه داد:‌ از سوی دیگر در حال حاضر مردم به دلیل آثار مشکلات اقتصادی که وجود دارد رغبتی به خرید مصنوعات طلا نمی‌کنند و این امر در کنار مالیات بر ارزش افزوده، رکود عجیبی را در صنعت طلا و جواهر ایجاد کرده است.

ابراهیم محمدولی افزود:‌ تنش‌هایی که در کشورها منطقه به دلیل شیطنت‌های آمریکا و اسرائیل به وجود آمده نیز بر بازار طلا تاثیر‌گذار است زیرا قیمت طلا در کشور با توجه به قیمت جهانی آن تعیین می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدولی گفت:‌ تحریم‌هایی که در کشور وجود داشته سبب رکودی عمیق در بخش‌های مختلف اقتصاد و از جمله طلا و جواهر شده است و این عوامل سبب شده تا قیمت طلا نوسان داشته باشد.

به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور، کاهش سود بانکی می‌تواند فرصتی برای ایجاد رونق نسبی در بازار طلا ایجاد کند، البته این تاثیر در دراز‌مدت خود را نشان می‌دهد و به شرط آن است که مشکلات این صنعت از میان برداشته شود.

وی ادامه داد:‌ زمانی که سود بانکی کاهش داشته باشد،‌ افرادی که در سیستم بانکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند به سمت بازارهای دیگر مانند بازار طلا می‌آیند تا سود بیشتری نصیب خود کنند.

محمدولی افزود:‌ در صورتی که مشکل مالیات بر ارزش افزوده برطرف شود می‌توان امیدوار بود در دراز مدت کاهش سود بانکی اثر خودرا روی سرمایه‌های مردم داشته باشد و بازار طلا این سرمایه‌ها را به سمت خود جذب کند اما با توجه به شرایط فعلی، بازار طلا قدرت جذب هیچ سرمایه‌ای را ندارد.

وی با بیان اینکه طلای پشت ویترین مغازه‌ها ابزار کار این صنف به شمار می‌رود،‌ تاکید کرد:‌ باید این طلاها در معرض دید مردم باشد تا شاید رغبت به خرید پیدا کنند اما برای جذب سرمایه‌ها، سرمایه‌گذار پول خود را در مسیری وارد می‌کند که از سودده بودن آن اطمینان داشته باشد اما در این شرایط و با وجود این مشکلات با سرمایه‌گذاری در بازار طلا نمی‌توان انتظار سود بالایی داشت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: راه حل این مشکل آن است که مسئله مالیات بر ارزش افزوده توسط نمایندگان مجلس حل شود تا سرمایه‌گذاران در این مسیر وارد شوند که این امر منجر به رونق تولید و دادوستد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶ سال از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در فروش طلا می‌گذرد، ‌گفت: مشکلات پرداخت این مالیات از روز اول گریبان مردم و طلافروشان را گرفت. در این مدت همواره از مجلس خواسته‌ایم این مشکل را حل کنند و در این راه، به مجلس و وزارت اقتصاد پیشنهادهایی داده‌ایم. همچنین در بحث کارشناسی هم آمادگی داریم تا در جلسات حضور داشته باشیم.

به گفته محمد‌ولی،‌ مشکل اساسی از آنجا ایجاد شده که وزارت اقتصاد برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده فرهنگ‌سازی نکرد.

وی در خصوص کم‌فروشی‌های صورت‌گرفته سکه در برخی موارد گفت:‌ افرادی خارج از سیستم بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر شیطنت‌هایی می‌کنند، البته شیطنت این افراد نمی‌تواند به حساب این صنف گذاشته شود.

محمدولی افزود:‌ اتحادیه در چارچوب تدوین شده خود نظارت لازم را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد:‌ ضرب و فروش سکه در دست اتحادیه طلا و جواهر یا فرد خاصی نیست و ضرب سکه و مسکوکات تنها بر عهده بانک مرکزی است، بنابراین در این مورد نمی‌توانیم دخالت کنیم اما نظارت بر واحدهای صنفی که از اتحادیه طلا و جواهر جواز دارند، بر عهده ماست که این کار به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و اگر مردم نیاز خود را از واحدهای صنفی معتبر تامین کنند، دست دلالان و کم‌فروشان از بازار طلا کوتاه می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه ایران در زمینه طلا و جواهر صادراتی ندارد، افزود: در بحث صادرات مصنوعات طلا و جواهر به دلیل مشکلات در بخش ارزش افزوده و نبود ابزارآلات ساخت طلا، سهمی نداریم البته در گذشته صادرات انجام می‌شد اما در حال حاضر صادرات طلا به صفر رسیده است.

وی ادامه داد:‌ در مواد اولیه، ابزارآلات تولید و عمده‌فروشی و خرده‌فروشی با مشکل روبرو هستیم، با این حال در بخش صاردات توانمندی لازم را داریم اما قیمت طلا جهانی است و مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی قدرت رقابت را از ما می‌گیرد، بنابراین چگونه می‌توانیم با ترکیه که مواد اولیه را بدون ارزش افزوده در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهد، رقابت کنیم.

محمدولی کشورهای حوزه خلیج فارس را مهم‌ترین مقصد صادراتی برای طلا و جواهر ایران عنوان کرد و گفت:‌ این امکان وجود دارد که با صادرات، فرهنگ ایرانی را با تولید صادر کنیم.

منبع: آنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.