کد مطلب: ۳۴۶۵۷۰

داووس ۲۰۱۹ در تسخیر زنان

داووس ۲۰۱۹ در تسخیر زنان

علاوه بر رهبران برخی از کشورهای بزرگ دنیا، روسای گروه 7 و بریکس نیز در اجلاس داووس حضور ندارند. در این دوره از اجلاس زنان حضور پررنگ‌تری داشته اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اجلاس داووس ، امسال در حالي برگزاری می‌شود که بسیاری از رهبران سرشناس دنیا، قید حضور در این نشست مهم اقتصادی را زده‌اند. دهکده خوش آب و هوای سوییس، امسال در حالی برگزار خواهد شد که حسن روحانی، امانوئل مکرون، دونالد ترامپ، ولادیمیر پوتین، نارندرا مودی، شی جی پینگ، ترزا می و چند رهبر دیگر، انصراف خود را از حضور داووس 2019 اعلام کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران نیز برای دومین سال پیاپی، برنامه‌ای برای سفر به داووس ندارد و از این حیث، مجمع جهانی اقتصاد یکی از کم‌اعتبارترین دورهمی‌های خود را تجربه خواهد کرد. با این حال، نباید از این موضوع غافل شد که حضور زنان برای نخسین بار در تاریخ این اجلاس به 22 درصد افزایش یافته است.

در یک محاسبه حدودی، از هر چهار نفر شرکت‌کننده، یک نفر زن خواهد بود و این به معنای آن است که برابري جنسی برای فرصت‌های اقتصادی مالی در حال بهبود است. به هر حال، نیمی از جامعه جهانی را زنان تشکیل می‌دهند و گاهي در پست‌هایی که قرار می‌گیرند، موفقیت‌های خیره کننده‌ای به نمایش گذاشته‌اند.

اقتصاد نخست اروپا یعنی آلمان ، صندوق بین‌المللی پول و چندین پست مهم دیگر در جهان توسط زنان اداره می‌شود و اتفاقا کارنامه خوبی نیز از خود به جا گذاشته‌اند. امسال داووس در شرایطی برگزار می‌شود که مشکلات و اعتراضات مالی کشورهای مهم اروپا را فرا گرفته است و حتی صندوق بین المللی پول به ریاست کریستین لاگارد، آن را نگران‌کننده دانسته است.

درخواست صندوق بین‌المللی پول برای کاهش نارضایتی توده مردم که این نهاد بین‌المللی بروز و ظهور اخیر آن را نگران کننده توصیف کرده، به مناسبت گشایش مجمع جهانی اقتصاد در داووس و در پی انعکاس گسترده جنبش اعتراضی جلیقه‌زردها در فرانسه مطرح می‌شود.

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد از دیروز سه‌شنبه دوم بهمن (۲۲ ژانویه) در داووس سويیس آغاز شد. نمایندگان سیاسی و اقتصادی از سراسر جهان در این نشست شرکت می‌کنند.

مجمع جهانی اقتصاد یا همان اجلاس داووس امسال شاهد غیبت رهبران مهم دنیا از جمله روسای جمهوری ایران، عراق، آمریکا، روسیه، هند، چین و فرانسه است.

غایبان داووس: روسای گروه 7 و بریکس

علاوه بر «دونالد ترامپ»، «امانوئل مکرون» و «ترزا می» که به ترتیب با چالش تعطیلی دولت فدرال، بحران سیاسی وسیع 10 هفته‌ای به رهبری «جلیقه زردها» و «برگزیت» دست و پنجه نرم می‌کنند، روسای جمهوری چین و هند نیز ترجیح داده‌اند در کشورهای خود بمانند. هند و چین از اعضای «بریکس» (BRICS) هستند و به عنوان اقتصادهای نوظهور و در عین حال دو رقیب جدی امنیتی و اقتصادی تلاش می‌کنند در کنار روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی ریاست آمریکا و «گروه 7» را بر سازوکار اقتصاد بین الملل به چالش بکشانند اما وابستگی متقابل جدی و درهم تنیده پکن و دهلی و مسکو به اروپا و آمریکا، تسلط دلار بر بازارهای ارزی جهان و اینکه خود کشورهای «بریکس» با یکدیگر و با آمریکا به دلار معامله می‌کنند، باعث شده كه شعارهای اعلامی این گروه مبنی بر رهایی از ساختارهایی که از 1944 میلادی تاکنون به راهبری واشنگتن تشکیل شده، هنوز محقق نشود.

افزایش حضور زنان در اجلاس داووس

زنان تنها ۲۲ درصد از شرکت‌کنندگان مجمع جهانی اقتصاد (داووس) در سال ۲۰۱۹ را تشکیل می‌دهند. این آمار با سال گذشته اندکی تفاوت دارد، وقتی که آمار مشارکت زنان در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۱ درصد بود.

با این حال پیگیری آمار حضور زنان در رأس هیات‌های اقتصادی از سال ۲۰۱۴ تا به امروز امیدوار کننده است، چنانكه در سال ۲۰۱۴ زنان همراه با هیات‌های خارجی شرکت کننده در داووس تنها ۱۵ درصد بودند.

به نظر می‌رسد آمار مشارکت زنان در اجلاس داووس بازتاب فرصت‌های جهانی برای زنان در سطحی گسترده‌تر است. بر اساس یک مطالعه سالانه که ماه گذشته نتایج آن انتشار یافت، تا رسیدن به برابری جنسیتی در دستمزدها و مشارکت در قدرت هنوز یک قرن زمان لازم داریم.

در این جدول آمار حضور زنان در مجمع جهانی اقتصاد در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به نمایش در آمده و تاکید شده که این آمار با وجود بهبود جزیی طی سال‌ها، همچنان اندک است. بر اساس گزارش بلومبرگ این آمار به این معناست که کمتر از يك نفر به ازای چهار نفر از حاضران در اجلاس ۲۰۱۹ داووس زن بوده‌اند.

غیبت رییس جمهور عراق به دليل عدم سخنرانی!

سخنگوی رییس جمهوری عراق در اظهاراتی دیروز سه شنبه همزمان با شروع به کار فعالیت‌های این اجلاس بین‌المللی در داووس سوییس گفت که برهم صالح در این اجلاس امسال شرکت نمی‌کند.

«لقمان الفیلی» درباره اسباب عدم حضور صالح در این اجلاس گفته است که به دلیل شرایط حساس عراق و منطقه در حال حاضر، برهم صالح ترجیح داده است که امسال در این اجلاس شرکت نکند.

الفیلی در عین حال گفته است که برهم صالح برای این اجلاس بین‌المللی آرزوی موفقیت کرده و ابراز امیدواری کرده است که این اجلاس بتواند تاثیرات ملموسی را برجای بگذارد.

انصراف رییس‌جمهوری عراق از شرکت در این اجلاس در حالی صورت گرفته که پیشتر مدیریت اجلاس داووس نام او را در بین رهبران دعوت شده دنیا اعلام کرده بود.

برخی رسانه‌های عراقی یکی از علل دیگر انصراف صالح از این اجلاس را عدم گنجاندن نام رییس‌جمهوری عراق در بین شخصیت‌هایی دانسته‌اند که قرار است در این اجلاس سخنرانی بکنند .

با انصراف صالح از اجلاس داووس، حضور عراق در این اجلاس امسال فقط محدود به «فواد حسین» وزیر دارایی و «محمد علی حکیم» وزیر امور خارجه عراق می‌شود.

براساس گزارش رسانه‌های عراق، فواد حسین فقط در برنامه‌های حاشیه این اجلاس از جمله همایشی درباره نقش کشورهای آسیا و خاورمیانه شرکت می‌کند.

آکسفام: ثروتمندان روزی دو میلیارد دلار ثروتمندتر می‌شوند

همزمان با برگزاری نشست جهانی داووس، موسسه آکسفام اعلام کرد دارایی ثروتمندان جهان سال گذشته ۱۲ درصد بیشتر شده است. آکسفام خواستار وضع کردن مالیات بیشتر بر درآمد کنسرن‌ها و سرمایه‌داران با هدف سرمایه‌گذاری در آموزش و خدمات اجتماعی در سراسر جهان شده است.

این گزارش که با عنوان «ثروت عمومی یا شخصی» دوشنبه اول بهمن (۲۱ ژانویه) در آستانه نشست سرمایه‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان عرصه اقتصاد در داووس منتشر شده، حاکی از آن است که ثروتمندان بزرگ جهان روزانه دو میلیارد و نیم دلار ثروتمندتر می‌شوند. آکسفام یک موسسه خیریه متشکل از ۱۵ سازمان در ۹۸ کشور جهان است که در پی راهکارهای برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی در سراسر جهان است.

این موسسه می‌گوید دارایی ثروتمندان جهان سال گذشته میلادی ۱۲ درصد بیشتر شده و همزمان نیمه فقیر جمعیت جهان ۱۱ درصد فقیرتر شده است.

آکسفام در گزارش خود تاکید کرده است که تمام کشورهای جهان هنگام ارائه خدمات عمومی در زمینه آموزش، بهداشت و خدمات اجتماعی گرفتار «کمبود شدید بودجه» هستند، با آنکه می‌دانند این خدمات سهم‌ چشمگیری در کاهش فقر و نابرابری اجتماعی دارند.

در برخی از کشورها از جمله بریتانیا و برزیل، آخرین دهک (فقیرترین افراد) 10 درصد جامعه در مقایسه با دهک نخست جامعه بیشترین مالیات بر درآمد را پرداخت می‌کند. آکسفام می‌گوید نابرابری‌ اجتماعی به ویژه زندگی زنان و دختران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ثروت مردان دو برابر زنان

گزارش این موسسه حاکی از آن است که در سراسر جهان، مردان به طور متوسط دوبرابر زنان دارایی دارند و حقوق آن‌ها ۲۳ درصد بیشتر از زنان است.

جورن کالینسکی در گفتگو با آسوشیتدپرس تاکید کرده است که نابرابری اجتماعی قانونی طبیعی نیست، بلکه نتیجه سیاستی شکست خورده است که باید در سال انتخابات پارلمان اروپا تغییر کند.

منبع: روزنامه قانون

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.