کد مطلب: ۱۷۳۵۳۹

فاز نخست بندر چابهار با مقامات ۱۳ کشور افتتاح می‌شود

فاز نخست بندر چابهار با مقامات ۱۳ کشور افتتاح می‌شود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از افتتاح فاز اول توسعه بندر چابهار در یکشنبه هفته آینده با حضور مقامات ۱۳ کشور از جمله رئیس‌جمهوری ایران خبر داد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از افتتاح فاز اول توسعه بندر چابهار در یکشنبه هفته آینده با حضور مقامات ۱۳ کشور از جمله رئیس‌جمهوری ایران خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد راستاد در نشست خبری با اصحاب رسانه تصریح کرد: این فاز که ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار را از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال افزایش می‌دهد می‌تواند گامی مهم در راستای تبدیل شدن این بندر ایرانی به هاب دریایی منطقه به شمار برود.

به گفته وی با توجه به این‌که بندر چابهار کوتاه‌ترین مسیر در اتصال جنوب شرق آسیا به آسیای میانه و شرق آفریقا به حساب می‌آید، از این‌رو می‌توان با توسعه زیرساخت‌های بندری چابهار گامی مهم در راستای رقابت پذیر کردن بنادر ایران با بنادر منطقه برداشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات زیرساختی صورت گرفته در چابهار اظهار کرد: در این بندر چهارماه از سال شاهد امواج سنگین هستیم. از این رو یک حوضچه آرامش برای پهلوگیری کشتی‌ها ساخته شده و در کنار آن موج‌شکن چابهار نیز به ۱۴۷۰ متر طول رسیده است. در کنار آن حفاظت بندری چابهار نیز به پنج کیلومتر گسترش یافته تا بتوانیم شاهد پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در این بندر باشیم. همچنین در راستای استفاده از ظرفیت اراضی چابهار نیز ۲۳۰ هکتار زمین آماده بهره‌برداری شده و طول اسکله‌های کانتینری این بندر نیز به ۱۷۰ متر رسیده است.

راستاد درباره وضعیت اپراتوری بندر چابهار نیز توضیح داد: این بندر سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها را به ثبت رسانده و با مذاکراتی که با آن‌ها داشته‌ایم امکان انتقال اپراتوری به این شرکت هندی وجود دارد.

وی با بیان این‌که برای جذب خطوط کشتیرانی بزرگ به چابهار اقدامات قابل توجهی صورت گرفته اظهار کرد: درحال حاضر تخفیف ۳۰ درصدی بر عوارض بندری چابهار اجرایی می‌شود و اجاره ثابت و متغیر سرمایه‌گذاران در پس کرانه چابهار نیز به حداقل قیمت موجود کاهش یافته است. همچنین سرمایه‌گذاری در عرصه پتروشیمی چابهار نیز آغاز شده و خوشبختانه فعالیت‌های مثبتی در این حوزه صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر درباره ابهام‌های موجود در ورود شرکت آریابنادر به بندر چابهار نیز توضیح داد: قرارداد این شرکت با سازمان بنادر به شکل BLT بوده است. تا این شرکت تجهیزات لازم برای چابهار را فراهم کند. ورود آریابنادر به چابهار از طریق مذاکره صورت گرفته و هیچ ابهامی در راستای ان وجود ندارد.

راستاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عملکرد هشت‌ماهه بنادر ایران در سال ۹۶ پرداخت و اظهار کرد: درطول این مدت مجموعا ۹۸ میلیون و ۱۴۱ هزار تن کالا در کلیه بنادر ایران تخلیه و بارگیری شده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشدی ۴.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در طول این مدت بیش از ۶۶ میلیون تن کالای غیرنقدی در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شده که رشدی ۶.۴ درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت واردات غیرنفتی با کاهش ۱.۴ درصدی به حدود ۲۰ میلیون و ۴۵۵ هزار تن رسیده و صادرات نیز در این حوزه افزایشی ۶.۶ درصد داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین آمارهای ترانزیت و ترانشیپ در بنادر ایران نیز گفت: در حوزه ترانزیت رقم ثبت شده بالغ بر سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن است که افزایشی بیش از ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد. رقم ترانشیپ در بنادر ایران نیز به بیش از دو میلیون ۲۶۰ هزار تن رسیده که افزایش بیش از ۶۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته راستاد در حوزه کالاهای نفتی نیز واردات رشدی ۱۵.۳ درصدی و صادرات کاهش ۷.۷ درصدی را به ثبت رسانده است و کل آمار تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی در بنادر ایران نیز افزایشی نیم‌درصدی را نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.