کد مطلب: ۴۲۵۲۴۹

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

روند رشد اقتصادی ایران در ۹ سال اخیر / رشد چشمگیر در دوره برجام

روند رشد اقتصادی ایران در 9 سال اخیر / رشد چشمگیر در دوره برجام

آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد، رشد اقتصادی ایران در سال‌ گذشته میلادی منفی 9.5 درصد بوده است. این در حالی است که پس از امضای برجام، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال‌های 2016 و 2017 به‌ترتیب 12.5 درصد و 3.7 درصد بوده است.

اتفاقات چند هفته اخیر، از جمله ترور سردار سلیمانی، فرمانده قدس سپاه ایران و به‌دنبال آن حمله ایران به پایگاه آمریکایی‌ها در عراق موجب شد آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه هشت مقام ایران و بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده‌های فولاد، آلومینوم، مس و آهن در این کشور اعمال کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ترامپ با انتقاد از اقدامات مخرب و بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه تاکید کرد که تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.

ایران چهار دهه است که با تحریم‌‌های مختلف دست‌وپنجه نرم می‌کند. پس از امضای توافق هسته‌ای در سال 2015، اقتصاد ایران تا حدی جان گرفت. این آرامش دوام نیاورد. در ماه می 2018، آمریکا از برجام خارج و تحریم‌ها بار دیگر بازگشتند.

این روند اقتصاد ایران را دچار رکود عمیقی کرده که از مهم‌ترین دلایل آن افت قابل توجه صادرات نفت این کشور است.

همانطور که نمودار زیر نشان می‌دهد، صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی منفی 9.5 درصدی را تا پایان سال 2019 برای ایران پیش‌بینی کرده است. با این حال بر اساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی در سال 2020، رشد اقتصادی ایران به صفر درصد خواهد رسید.

نمودار زیر وضعیت اقتصادی ایران را در 9 سال گذشته نشان می‌دهد:

رشد اقتصادی ایران

طبق نمودار فوق، رشد اقتصادی ایران در سال‌های 2016 و 2017 و پس از امضای توافق هسته‌ای به‌ترتیب 12.5 درصد و 3.7 درصد بوده است.

منبع: statista

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.