کد مطلب: ۵۷۶۸۹۴

اخبار جدید از کارت اعتباری سهام عدالت / سیاستگذاری در مورد فروش بلوکی

اخبار جدید از کارت اعتباری سهام عدالت / سیاستگذاری در مورد فروش بلوکی

یک مقام مسئول، با بیان اینکه تاکنون فقط ۱۰۰ هزار کارت اعتباری در قبال وثیقه سهام عدالت پرداخت شده است، گفت: فروش بلوکی سهام عدالت، برخلاف سیاست رهبری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، در مورد فروش این دارایی گفت: کسانیکه روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند باید دست‌اندرکاران فروش به این نکته توجه داشته باشند که طبق منویات رهبری در نامه ۲۶ خرداد سال گذشته، فروش سهام عدالت نباید موجب تسلط سرمایه‌داران بر سهام عدالت مردم شود بنابراین فروش بلوکی باید از دستور کار خارج شود.

وی همچنین گفت: اجرای طرح فروش سهام عدالت در روش مستقیم نباید موجب محدود شدن حق مالکیت و اعمال مدیریت مردم بر سهام خود باشد در حالیکه کارگزاری‌ها درخواست مردم را نگه می‌دارند و این تقاضاها را به صورت بلوکی می‌فروشند.

به گفته سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، تقاضاهای تجمیع شده برای فروش سهام عدالت باید ملغی شود اما کسانیکه به دلیل اضطرار مالی اصرار به فروش سهام عدالت خود دارند باید بتوانند مانند سایر سهامداران بازار سهام خود را به صورت خرد به فروش برسانند.

حیدری در مورد اینکه الان تنها ۶۰ درصد سهام عدالت آزاد شده چگونه دارنده سهام عدالت این سهام را بفروشد، گفت: سهام عدالت در روش مستقیم هم باید مانند سایر سهام در پرتفوی سهامداران قرار گیرد و آنها به انتخاب خود بتوانند به میزان ۶۰ درصد از سهام خود را انتخاب کرده و بفروشند.

واگذاری «تعداد ناچیزی» کارت اعتباری

وی در مورد اینکه قرار بود با وثیقه کردن سهام عدالت کارت اعتباری به سهامداران پرداخت شود، عنوان کرد: در راستای نگه داشتن سهام عدالت باید کارت اعتباری ویژه به آنها پرداخت می‌شد اما برخی از بانک‌ها از کارت‌های اعتباری معمولی به سهامداران عدالت دادند که در این زمینه تعداد ناچیزی در حد ۱۰۰ هزار نفر توانستند از این کارت‌ها استفاده کنند که این کارت‌ها مزیت خاصی برای سهامداران عدالت ندارد. یعنی همانطور که مشتریان معمولی بانک کارت اعتباری می‌گیرند بانک‌ها سهام عدالت را هم به عنوان وثیقه در قبال این کارت‌ها قبول می‌کنند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت گفت: ما پیشنهاد می‌کنیم با محوریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کارت‌های اعتباری با ویژگی‌های بهتر برای سهامداران عدالت در نظر بگیرند و در قبال آن سهام عدالت را وثیقه کنند تا مردم به ماندگاری در سهام عدالت تشویق شوند.

مزیت فروش سهام عدالت به روش خرد

وی بیان کرد: اگر فروش سهام عدالت به روش خرد انجام شود، این کار هم مانع تسلط سرمایه‌داران بزرگ بر سهام عدالت می‌شود و هم به عمق‌بخشی به بازار کمک می‌کند.

سهام عدالت که با هدف گسترش عدالت در جامعه از سال ۸۵ بین ۶ دهک کم‌درآمد جامعه توزیع شد بعد از ۱۵ سال ابتدا ۳۰ درصد و سپس ۶۰ درصد آزاد شد و در حال حاضر از ۴۹ میلیون سهام‌دار عدالت حدود ۱۹ میلیون نفر روش مدیریت مستقیم را انتخاب کردند که و ۳۰ میلیون نفر در روش مدیریت غیرمستقیم یعنی از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مدیریت سهام خود را برگزیدند.

همچنین عمده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وارد بورس شده‌اند و تنها شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان تهران، البرز و سمنان هنوز پذیرش نشده‌اند.

کسانی که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند سهام آنها در پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری قرار گرفته و معادل آن شرکت سرمایه‌گذاری استانی به آنها داده شده است که سهامداران در این روش می‌توانند مانند سایر سهامداران عادی سهام خود در شرکت استانی را خرید و فروش کنند.

منبع: فارس

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصاد کلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • قنبر

    لغو فروش سهام عدالت برای تنظیم بازار بورس و سرمایه کاری غیرقانونی و غیر منطقی است کجای دنیا برای حفظ منافع عده ایی منافع عده ای دیگر را فدا میکنند، لطفا تا بیشتر از این خسارت وارد نکردید فروش سهام عدالت را آزاد کنید

    • ناشناس

      تجارت نیوز لطفا جواب بزرگواران را بذار حذف برای چیه؟
      عمو قنبر بازار بورس سهام عدالت با بازار بورس سهامدار واقعی تفاوتی نداره هر دو کجور سهامه و تو یه بازار از طریق عرضه و تقاضا و حراج قیمتی فروش میره منافع هردو نوع سهامدار هم تو این بازار یکی است فقط یکی پول داده یکی پول نداده همون سهام را داره اگر برای تنظیم بازار گفتند که باید با برنامه و نوبتی و تدریجی سهام آزاد‌سازی بشه برای شما هم گفتند ۴۰ میلیون هستید هرکی که نباید فکر کنه فقط خودش هست ریزش چند روز اخیر هم چه بسا بخاطر شروع فروش اندکی از سهام عدالت بود گرچه اسمش هم برای ریزش کافیه و اگه حرف منرا قبول ندارید برید از آشنایی که از بورس میدونه بپرسید که چی شد بازار ریزش و انسداد معاملاتی پیدا کرد که شامل سهام عدالت هم میشه

    • ناشناس

      عمو قنبر جوابت را دادم ولی چون برای آگاهی شما بود طبق معمول تجارت نیوز نذاشت

    • ناشناس

      چقدر هم تجارت نیوز با این کارش به رسانه بودنش افتخار میکنه!
      فقط اگر سهامداران به هم ناسزا بگند میذاره ولی اگر موردی راهنمایی و آموزش و آگاهی باشه معذوره

    • ناشناس

      سهام عدالت و غیرعدالت نداره همش یکجور سهمه فقط برا یکیش پول دادن برا دیگری ندادند همه باید تو یه بازار بر اساس عرضه و تقاضا فروش بره منافع هر دوجور سهامدار هم یکیه اگر بازار تعادلش بهم بریزه مثل این چندروز اخیر هردو ضرر میکنند فقط یکی از اصل پولش ضرر می کنه ولی دیگری از استفاده ضرر میکنه

    • حکیم

      جناب ناشناس آقای قنبر زیاد هم بیراه نگفته اگر افت بورس بخاطر فروش سهام عدالت بود حالا که یک ساله یک ریال سهام عدالت فروخته نشده چرا همه چی منفی و نزولی شده یعنی میفرمایید مدت یک سال کمه،! نه موضوع سر ماهی گرفتن از آب گل آلوده

    • ناشناس

      در جواب کامنت پایینی آقای حکیم
      خوب شروع ریزش هم همون پارسال بود الان یکساله بازار درجا میزنه که پس لرزه ای فروش سهام عدالته پارساله فقط ۳ ماهه اخیره که اومده بود یکمی جون بگیره هفته پیش خبر فروش را که دادند بازار ریزش کرد نمیدونم چیزی فروختن یا نه بهرحال در بورس فقط خبر چیزی هم تعادل بازار را به هم میزنه چون میگند بورس بازار پیشرو است و اتفاقات را پیشخور میکنه و این به نفع سهام‌دار عدالت هم نیست باید به نوبت و با برنامه و به موقع و تدریجی فروش بره تا بنفع قیمت سهام و همه سهامداران باشه

  • ناشناس

    همش دروغه

  • ناشناس

    بابا‌خجالت بکشین هر دقیقه ی چیزی میگین اسلا خودتون میفهمین چی میگین خدایا مارو از دست اینا بکش

  • ناشناس

    بابامن تازه فروختم یک ماهی میشه کی میخاپول و واریز کنند باباگرفتاریم ۳تابچه دارم مستجرم مسخره می کنید مردم واین چکاریه.چقدرشل سفت می کنید

  • زینب الهیاری

    سلام من پارسال سهام عدالتم روفروختم ولی پولی به حسابم واریز نشده.خیلی به این پول احتیاج دارم.

  • رضا

    باسلام چرا کسی نیست محض رضای خدا رسیدگی کنه. سهام عدالت رو که حق خودمونه و پولشو لازم داریم میخوایم بفروشیم چرا به زور دارن ظلم میکنن فروشش رو متوقف کردن آخه. اونی که جلوی فروش سهام عدالتو گرفته کارش عین یزید میمونه که اب رو به امام حسین بست. سود سالیانه نمیخوایم فقط میخوایم بفروشیم چرا نمیذارید حق انتخاب داشته باشیم و بفروشیمش؟؟؟؟؟ این بی عدالتیه نه عدالت.

  • رضا

    منفی شدن بورس رو الکی نندازین گردن سهام عدالت. یکساله فروش متوقف بود بورس همش قرمز بود. چرا به زور وظلم فروش رو متوقف کردین. خدا ازتون راضی نباشه لازم داریم.حق خودمونه چرا جلوی فروشو میگیرین.

  • قربونی

    یه جوری میگن سهام عدالت انگار پانصد میلیون ارزششه. بعد پانزده سال ارزش سهام کمتر از 12میلیون یه بار میگن میتونین بفروشید یه بار میگن نه نمی‌تونید یه بار بعد شش هفت ماه اعلام میکنم سود سهام واریز شد. صد هزار تومان هورا خبر خوش. جم کنید مسخره بازی رو. اسم عدالت رو لکه دار کردید

  • رضایی

    با سلام خدمت تجارت نیوز
    شاید ندونید ولی من خودم دیدم که واسه خیلی ها سهام عدالت تنها امیده یعنی هیچی ندارن فقط منتظر آغاز فروشن ، بخدا همه گرفتارند یا واسه رهن خونه یا هر چیز دیگه لطفا سهاک عدالت بزارید تو پرتفوی هر سهامدار تا خودش تصمیم بگیره اونهایی که که غیر مستقیم (حدود 29 میلیون سهامدار)اونها اوضاع سهاموشون خیلی بدتره اصلا ارزشی نداره بیشتر استانها 530 تومنی 3میلیون بیشتر ارزش نداره کسایی که تو صدا وسیما می گفتند استانی بهتره باید جوابگو باشند چون خیلی خیلی سهامشون بی ارزشه البته بعضی استانها خوبه . تو رو به خدا فروش آزاد کنید آرزوی فروش سهام موند به دل حدود 10 میلیون نفر که دستشون از این دنیا کوتاه شده و هنوز هم معلوم نیست تکلیف سهامشون چی میشه لطفا بف فکر 40 میلیون باقیمانده باشید به خدا گناهه کم نیست نصف ایران منتظر تعیین تکلیف این سهامن نزارید15 سال بشه 20 سال دولت روحانی که کاری نکرد فقط دغ مرگ کرد امیوارم دولت جدید امید سهامداران عدالت باشه .

  • بانک ملی

    کسی جدیدا پول فروش سهام واسش واریز شوده چون داره به صورت بلوکی فروش میره