کد مطلب: ۷۵۰۹۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

وعده شهردار تهران مردم را خانه‌ دار می‌کند؟ / سایه روشن فروش متری مسکن در بورس کالا

وعده شهردار تهران مردم را خانه‌ دار می‌کند؟ / سایه روشن فروش متری مسکن در بورس کالا

شهردار تهران روز گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد به زودی فروش متری مسکن در بورس آغاز می‌شود؛ ادعای مسئولان شهری خانه‌دار کردن مردم از این طریق است اما آیا عرضه متری مسکن در بورس کالا این هدف را محقق خواهد کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس گفته‌های علیرضا زاکانی، شهردار تهران به زودی امکان خرید مسکن به صورت متری از طریق بورس کالا مهیا می‌شود. زاکانی ادعا کرده است هدف از این اقدام جذب نقدینگی برای رونق صنعت ساخت و حفظ سرمایه شهروندان است.

اما خرید متری مسکن از بورس کالا چه مزایا و معایبی برای مردم و بازار خواهد داشت؟

به کارگیری سرمایه‌ها در بخش مولد

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: «به طور کلی خرید متری مسکن از بورس به‌ عنوان یک حرکت اقتصادی مورد تایید است، به شرطی که اصول اولیه مربوط به این بازار و این نوع اقتصاد تبیین شود.»

او در مورد مزایای این طرح توضیح داد: «این طرح باعث می‌شود سرمایه‌های خرد به جای هزینه در بخش‌های پرگردش اقتصاد از لحاظ مالی، که تولید و تقویت زیرساخت‌ها را به دنبال ندارند، در بخش مولد استفاده شوند. این موضوع می‌تواند حوزه اقتصاد مسکن را فعال کند و همچنین با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد، امیدآفرینی ‌کند.»

معاملات شفاف در بورس کالا

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: «بحث دوم این است که به سازوکاری می‌رسیم که از طریق بورس به‌عنوان قابل اطمینان‌ترین بازار از نظر کنترل مکانیزم صحت عمل، ممیزی بهتری به بازار اعمال می شود و می‌تواند امنیت سرمایه‌ها را نسبت به بازار در حد بیشتری تامین کند.»

غیبی در این مورد توضیح داد: «مورد سوم این است که وقتی مردم بدون واسطه وارد معامله در بازار مسکن می‌شوند دست سوداگران حوزه مسکن کوتاه می شود.»

ریسک ورود سوداگران به بازار مسکن

این کارشناس حوزه مسکن همچنین در مورد معایب این طرح گفت: «در کنار این مزایا معایبی هم وجود دارد؛ مانند فضای خودرو به‌ عنوان بخشی اقتصادی که در حال گردش، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است و در مسیر نهادینه‌شدن نیست.»

وی افزود: «اگر قرار باشد از اهدافی که در جایگاه مزایا یادآور شدم دور شویم، بازاری شکل می‌گیرد که عرصه‌ای برای فعالیت‌های سوداگرانه شود.»

غیبی عنوان کرد: «نفس عمل این طرح این است که افراد دارای سرمایه خرد بتواند هم سرمایه‌گذاری و هم حفظ سرمایه کنند. اگر دوباره سوداگران به این بازار راه پیدا کنند باعث التهاب در بازار مسکن فیزیکی می‌شود.»

خانه‌دار شدن از طریق فروش متری مسکن؟

اما مسائلی در مورد این طرح وجود دارد که کیفیت آن را زیر سوال می‌برد. هنوز مشخص نیست ملک‌هایی که قرار است در بورس کالا عرضه شود از کجا تامین می‌شود و وضعیت مالکیت خریداران با توجه به خرید متری در چه وضعیتی قرار می‌گیرد.

این طرح در سال‌های گذشته نیز مطرح شده بود، اما عملا راه به جایی نبرد و نیمه‫‌کاره رها شد. همچنین ممکن است که این طرح در بورس تبدیل به پروژه شود و عده‌ای در پی آن باشند که قیمت‌ها را بالا ببرند و سهام خود را با قیمت بالا به فروش برسانند.

بررسی طرح فروش متری مسکن نشان می‌دهد این طرح ممکن است در مورد ملک تجاری موثر باشد، اما به نظر نمی‌آید در مورد ملک به‌ عنوان محلی برای سکونت هدف خانه‌دار شدن مردم را محقق کند.»

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه اخبار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اون زمان که پول مردم تو بورس غیب شد فاتحه بورس خوانده و اعتماد مردم از بین رفت و دیگر هم برنمیگردد

  • ناشناس

    بسیار خوب است

  • حسن

    بسیار خوب است

  • عماد فاضلی

    در کل طرح خوبیه و به جای تردید افکنی از دولت،سازمان بورس و بورس کالا اجرای سریع این طرح رو مطالبه کنیم…برنامه ریزی و تعمیق برنامه مورد تایید عقل هست،ولی هرچیزی اندازه ش خوبه!کشورهای دیگه مثل کشور آمریکا سالهاست طرح متری مسکن رو داره اجرا میکنه،مسولین بعداز برنامه ریزی در چنددولت لطفا کمی شجاعت اجرایی به خرچ دهند و شروع کنند.