کد مطلب: ۶۶۲۸۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ادامه فرونشست زمین، این بار در کرج / فرونشست مهارشدنی است؟

ادامه فرونشست زمین، این بار در کرج / فرونشست مهارشدنی است؟

امروز محمدرضا خسروی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهر کرج از فرونشت زمین در کرج و تخلیه ساختمان‌های اطراف حادثه خبر داد. اما آیا فرونشست قابل کنترل است؟ چطور می‌توان از پیشروی این پدیده جلوگیری کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز در پی فرونشست زمین در کرج، ساختمان‌های اطراف محل حادثه تخلیه شد. اما کرج از نظر این بحران در چه وضعیتی است؟

این پدیده امروز جنب سینما هجرت در کرج رخ داد. ساختمان‌های مجاور و در معرض خطر تخلیه شدند. اما این روزها از این پدیده به عنوان یکی از بحران‌های محیط زیستی نام می‌برند که اگر جلوی آن را نگیرند، ریزش ساختمان‌ها، مشکل تامین مواد غذایی، مهاجرت و… را در ادامه دارد.

وضعیت فرونشست زمین در کرج

اردیبهشت ماه نیز مدیر منطقه ۹ شهرداری کرج از فرونشست زمین در بلوار دانش‌آموز خبر داد. یگانی در این مورد گفت که این نشست حدودا یک متر و به حوزه آب و فاضلاب مربوط است. (باشگاه خبرنگاران)

اما فرونشست زمین به همین موارد محدود نمی‌شود. سال گذشته نیز مسئول مرکز مدیریت بحران فرمانداری کرج از فرونشست زمین در منطقه رجایی‌شهر کرج گفت.
کوروش جعفری در این مورد به فارس گفت: «در محدوده بلوک ۲ رجایی‌شهر بین خیابان‌های سه و چهار فرونشست زمین رخ داد.»

این پدیده از بحران‌های محیط زیستی است که کارشناسان از روند رو به رشد آن در بسیاری از شهرها هشدار می‌دهند. ضمین اینکه در ادامه برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی رخ می‌دهد. البته این پدیده قابل پیشگیری است اگر پیش از آنکه فرصت از دست برود اقدامات لازم صورت گیرد.

راه‌های مقابله با فرونشست

پیش‌تر علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره از راه‌های کنترل این بحران گفت.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: «چاه‌های غیرمجاز، کنترل هوشمند و تغذیه مصنوعی آبخوان باید صورت بگیرد.»

بیت‌اللهی از اقدامات لازم در حیطه وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: «مدیریت کشت و زرع، شیوه‌های نوین آبیاری و جلوگیری از تبخیر را باید انجام دهند.»

او ادامه داد: «در حیطه وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ کنترل صدور مجوز صنایع آب بر، جابه‌جایی صنایع آب بر در مناطق با خطر فرونشست زمین باید صورت گیرد. در حیطه وزارت راه و شهرسازی نیز از بارگذاری جمعیتی درون زون‌های فرونشست جلوگیری شود.»

ایران رتبه ۴ فرونشست را دارد

این پدیده در البرز و در دشت هشتگرد و مناطقی چون نظرآباد مشاهده می‌شود. به جز کرج، شهرهای دیگری مانند اصفهان، تهران و… نیز با این پدیده مواجه هستند. البته آنطور که کارشناسان می‌گویند وضعیت اصفهان از سایر شهرها بحرانی‌تر است.

پیش‌تر بیت‌اللهی به تجارت‌نیوز گفت: «ایران رتبه چهار فرونشست زمین در دنیا را دارد و اگر همین حالا اقدامات لازم صورت نگیرد، ایران سرزمینی غیرقابل زیست می‌شود.»

آنطور که مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت در تمام ۶۱۰ دشت در کشور، فرونشست اتفاق می‌افتد که عوارض بسیار خطرناک زیست محیطی دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    محکم ترین خونه های کرج شهرک رازی هست