کد مطلب: ۳۶۷۷۴۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس :

افزایش نگرانی نسبت به قاچاق محصولات کشاورزی

افزایش نگرانی نسبت به قاچاق محصولات کشاورزی

محمودزاده افزود: با توجه به اینکه طی یک سال گذشته ارز رشد قیمتی افسار گسیخته‌ای در کشور داشته است قاچاق محصولات کشاورزی به خارج از کشور سودآوری قابل توجهی برای برخی اشخاص دارد و به همین جهت دولت باید جلوی افزایش قاچاق محصولات کشاورزی را بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها شاهد گرانی بسیار شدید برخی محصولات کشاورزی مانند پیاز در سطح کشور هستیم که متاسفانه نبود الگوی کشت مناسب برای تولید محصولات کشاورزی یکی از مشکلات اصلی بخش کشاورزی است؛ به طوری که در یک سال با کمبود شدید سیب‌زمینی مواجه می‌شویم و در سال بعد مجبور به امحای حجم بسیار زیادی سیب زمینی در زیر خاک هستیم، البته برخی مسئولان گرانی پیاز را ناشی از کمبود در راستای وقوع سیل اخیر می‌دانند. اخیرا رئیس دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، از خسارت ۱۵هزار میلیارد تومانی سیل به کشاورزی در 26 استان کشور خبر داده است.

جلال محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: تنظیم بازار باید براساس میزان تولید داخلی و سرانه مصرف انجام شود، اما متاسفانه شاهد افراط و تفریط در این موضوع هستیم. بعضا مشاهده می‌شود که به صورت ناگهانی دستور صادرات عمده‌ای از محصولات کشاورزی به خارج از کشور داده می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که ما با کمبود آن محصولات در داخل مواجه شویم.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تنها باید مازاد محصولات کشاورزی به خارج از کشور صادرات شود، تصریح کرد: دولت باید برنامه ریزی دقیق و مدونی برای صادرات داشته باشد به عبارتی دولت تنها باید اجازه صادرات مازاد مصرف داخلی نسبت به میزان تولید و سرانه مصرف را دهد.

محمودزاده افزود: با توجه به اینکه طی یک سال گذشته ارز رشد قیمتی افسار گسیخته‌ای در کشور داشته است قاچاق محصولات داخلی به خارج از کشور سودآوری قابل توجهی برای برخی اشخاص دارد به همین جهت دولت باید جلوی قاچاق کالا و محصولات کشاورزی را از کشور بگیرد، همچنین صادرات باید براساس آمار واقعی باشد و تنهاد مازاد محصولات کشاورزی به خارج از کشور صادر شوند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از دلایل ناگهانی افزایش قیمت پیاز در کشور این است که به شدت صادرات آن در مزرهای کشور افزایش پیدا کرده بود و صدها کامیون پیاز از کشور صادر شد و این موضوع باعث شد که در داخل با کمبود و گرانی شدید پیاز مواجه شویم، بنابراین توازن بین مصرف داخلی و مازاد مصرف باید در کشور ایجاد شود تا دیگر با این مشکلات در کشور مواجه نشویم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه امکانات لازم برای کنترل قیمت‌ها به خوبی فراهم نیست، افزود: دولت باید برای کنترل و نظارت بر قیمت‌ها در بازار حرکت جدی و مدونی داشته باشد

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار سال مبنی بر رونق تولید داخلی، گفت: برای عملیاتی شدن شعار سال باید تولید در بخش کشاورزی و سایر بخش‌های کشور با ظرفیت کامل انجام شود به عبارتی ضرورت دارد که ظرفیت‌های تولید داخلی در کشور توسعه پیدا کند تا علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادرات به سایر کشورها به منظور ارزآوری و کنترل قیمت ارز در بازار صورت گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.