کد مطلب: ۶۵۴۸۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

با یارانه جدید چه می‌توان خرید؟

با یارانه جدید چه می‌توان خرید؟

دولت با افزایش قیمت چهار قلم کالای اساسی، مبلغ یارانه را به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش داده است. با یارانه جدید چه می‌توان خرید؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مردم با یارانه جدید چه چیزهایی می‌توانند بخرند؟ در برنامه اصلاحات ارز ترجیحی دولت، عموم شهروندان ماهانه ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌‌کنند.

این پول قرار است جبران‌کننده افزایش قیمت کالاهای اساسی در نتیجه اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی باشد.

بنابر اعلام دولت، این مبلغ از انتهای هفته گذشته قابل گذشته قابل برداشت است و سرپرستان خانوار مجاز به خرج کردن آن هستند.

اما قدرت خرید این یارانه در حال حاضر چقدر است؟ نگاهی به قیمت‌‌های روز بازار، نشان می‌دهد که یارانه جدید با هزینه سبد کوچکی از اقلام ضروری زندگی برابری می‌کند.

از زمان این تغییر و تحول، قیمت دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی وارد شده است. این اتفاق از این جهت حائز اهمیت است که تا پیش از این دولت اقلام ضروری را به نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی یا هم ارز ترجیحی تامین کرده است.

کالاهایی که می‌توان با یارانه جدید خرید

اینفوگرافی پیشرو نشان می‌دهد همین حالا برای خرید، دو کیلوگرم مرغ، یک کیلوگرم تخم مرغ، یک بطری روغن، یک نایلون شیر، ۴۰۰ گرم پنیر و یک کیلوگرم ماست باید ۲۹۸ هزار تومان خرج کرد.

1قدرت خرید یارانه 300 هزار 01 scaled

برای خانوارهایی که با این الگو قصد خرج کردن یارانه جدید را دارند، در نهایت تنها دو هزار تومان از ۳۰۰ هزار تومان باقی می‌ماند.

تازه این در حالی است که با ادامه این وضعیت، قیمت اقلام ضروری در بازار مصرف همچنان ثابت باقی بماند.

به موجب قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت مکلف است اقلام ضروری مردم را به نرخ شهریور سال ۱۴۰۰ در بازارهای مصرف عرضه کند.

با این حال در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی، اخبار مربوط به مراجعه کم سابقه مردم به فروشگاه‌های عرضه‌کننده اقلام ضروری مدام در حال دست به دست شدن بود.

پرداخت یارانه ۳۰۰ هزار تومانی در ماه، بخشی از برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت سیزدهم بود که عاقبت بعد از اتمام تعطیلات عید فطر به اجرا درآمد.

در این برنامه سازمان هدفمندی یارانه‌ها به استناد آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دهک‌های چهارم تا نهم جامعه ماهانه ۳۰۰ هزار تومان یارانه درنظر گرفته است.

این یارانه برای شهروندان دهک‌های اول تا سوم ۱۰۰ هزار تومان بیشتر است. چنین یارانه‌ای به دهک دهم تعلق نمی‌گیرد و اعضای این گروه درآمدی تنها مشمول استفاده از یارانه نان، دارو و بنزین هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    لطفا یارانه رو نقدی واریز کنین

  • ناشناس

    لطفا یارانه رو نقدی بدین ما که کم درآمدیم مستاجر یم
    به ما سیصدی دادن ولی تو اطرافیان خودم سراغ دارم
    که خیلی وضع شون ازما خیلی بهتره چهارصد ی گرفتند
    به نظرم اصلا عادلانه رفتار نکردم

  • ناشناس

    قبل از یارانه جدید هر نفر حدودا صد هزار تومان می گرفت دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دویست توان اضافه کرده است اما کالا ها از صد درصدر تا چهار صد درصد گران شده این انصاف نیست فقر بی داده میکنه حتا اجناس دیگر هم گران شده هیچ نظارتی وجود ندارد

  • ناشناس

    اصلافکرکنیددولت یارانه نمیدهدمگرشماهاسرکارنمیریدپس پول درامدخودتان چه می‌شودکه هم میخواییدباهاش کرایه خونه بدیدهم میخوایید خرج تحصیل بدیدهم قبضاتون پرداخت کنید،دولت تخمین زده باسیصدهزارتومن. میشه اینقدرخریدکردشماحساب کنیداگرسه نفرتعدادخانواده باشدمبلغ یارانه ۹۰۰هزارمیشودقدرت خرید۶کیلومرغ داری این‌هم بایددرنظربگیری چراکسی که تومان ۱عددمرغ مصرف میکندیارانه کسانی که زیادمصرف. میکندرابدهدچرایه قسمت قضیه نگاه میکنیدشمابروفروشگاه باهمین ۹۰۰هزارتومن ببین اگه خانواده سه نفره باشی میتونی زیادخریدکنی

  • ناشناس

    سلام یارانه نقدی رو ماه به باهمین افزایش واریزکنید نقدی بعد سردوماه کالابرگ واریزکنید خدای ن کسی اعتراض میکند ن کسی شورش میکند هم مامردم راضی میشیم هم دولتمردان راضی میشن خدای شما این طرح رواجرا کنید امتحانی .

  • ناشناس

    یارانه نقدی هم بنفع مردم هست هم به نفع دولت کالابرگ دردی رو دوا نمیکنه چون مردم بیشتر به پول نیازدارن تا کالا شاید بعضی ها این کالاهارو دارن پول رو جای دیگه خرج میکنه مثلا اجاره خونه

  • زهرا

    خوب بریدید ودوختیدانوقت با دوتومان باقیمانده کدام یک از این گرونیهای دیگر جبران کنیم گوشت کیلویی چند .کل لبنیات گران شده .فقطیک قلم روغن نباتی ۵ کیلویی شده ۴۶۰هزار تومان .ووووووو خودتون رو زدید به اون راه که یعنی نمیدونید. بااین مبلغ که دادید وتورم ایجاد شده که به درد خودتون میخوره .برای ما چه حاصل .رهن واجاره رو دیدید .اینم جزئئ ازتورم های شماست .ما اجاره خونه رو بتونیم بدیم باید کلاه خود رو بندازیم بالا.تازه امسال تا الان حقوقها هم اضافه نشده .محاسبه شما به درد مردم نمیخوره. .فکر میکنید از کیسه خلیفه میبخشید حق ما خیلی بیشتر از اینها هستش که شما محاسبه کردید..خدایا خودت کمکمان باش .

  • ناشناس

    من چطور میتوانم طوری خرید کنم که اولا تداخل در حساب مانده کارتم ایجاد نشود ثانیا اقلام اعلامی را دقیق و به اندازه مبلغ موجود انتخاب کنم که باز هم به موجودی خودم آسیب نرسد و اگر این یارانه متعلق به من بابت گران شدن کالاهای خوراکی است چرا باید شما تکلیف تعیین کننده باشید

  • ناشناس

    چرا یارانه باید اجباری خرید شود یکی پنیر نمی خواهد یکی شیر نمی خواهد چرا آزادی عمل ندارم

  • ناشناس

    یارانه را نقدی و در اختیار بگذارند هر کس هر طور دوست دارد خرج کند