کد مطلب: ۶۰۲۰۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عقب‌نشینی معامله‌گران از بازار آهن/ آهن ارزان می‌شود؟

عقب‌نشینی معامله‌گران از بازار آهن/ آهن ارزان می‌شود؟

در سومین هفته پیاپی قیمت میلگرد ثابت باقی ماند. علی رغم مذاکرات اما برخی فعالان بازار نسبت به ارزان شدن اقلامی همچون آهن خوشبین نیستند. اگرچه برخی می‌گویند معامله‌گران منتظر نتیجه مذاکرات و شرایط کلی اقتصاد هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان آهن گفت: در سه هفته اخیر قیمت میلگرد و آهن رشدی نداشته است. بازار به دلیل شروع مذاکرات وین راکد است. به نظر می‌رسد معامله‌گران به دلیل اتفاق‌های سیاسی از شرایط بازار ترسیدند و فعلا کالایی نمی‌خرند.

با توجه به آغاز دور هفتم مذاکرات وین برخی فعالان بازار معتقدند آهن بعد از مذاکرات هم ارزان نمی‌شود. چرا که یکی از فاکتورهای قیمت آهن روند قیمت دلار است که به گفته آهن فروشان دولت برای تامین بودجه اجازه کاهش قیمت دلار را نمی‌دهد. از این‌رو تجار عقیده دارند نتیجه مذاکرات هر چه که باشد، میلگرد و آهن ارزان نمی‌شود.

آیا مذاکرات می‌تواند قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن را کاهش دهد؟

قیمت میلگرد چقدر شد؟

محمدصادق چیت ساز به تجارت‌نیوز توضیح داد: میلگرد امروز با قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۶ هزار تومان معامله شد. هر کیلو تیر آهن هم با قیمت ۱۶ هزار تومان تا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان خرید و فروش شده است.

او ادامه داد: توافقات ایران در وین تاثیری در کاهش قیمت دلار ندارد. بنابراین یکی از شاخصه‌های تاثیرگذار در بازار آهن قیمت دلار است. ممکن است چنانچه مذاکرات نتیجه‌بخش باشد، رشد قیمت دلار اندک باشد. بنابراین قیمت آهن و میلگرد هم بنا بر همین تناسب نوسان دارد.

او در توصیه‌ای به سازندگان گفت: چنانچه سازندگان قصد شروع یا تکمیل پروژه‌ای را دارند، امروز بهترین فرصت برای خرید میلگرد و آهن است. چرا که در بلند مدت امکان دارد قیمت آن افزایش پیدا کند.

پیش‌تر، محمدصادق چیت‌ساز، عضو هیات مدیره اتحادیه آهن فروشان گفته بود: معمولا در بهمن ماه رونق به بازار بر می‌گردد و حجم معاملات بیشتر می‌شود. همین افزایش تقاضا قیمت میلگرد را اندکی گران می‌کند.

چیت ساز در ادامه با اشاره به تاثیر مذاکرات بر اقتصاد و شرایط بازار گفت: برجام تاثیری در جبران کسری بودجه کشور ندارد. دولت برای اینکه کسری بودجه خود را جبران کند اوراق قرضه را به صنایع بزرگ می‌فروشد. سهامداران هم برای اینکه بتوانند اوراق بخرند پول‌های خود را از بازار سهام خارج کردند.

او گفت: دولت برای جبران کسری بودجه صاحبان صنایع بزرگ را اجبار کرده تا اوراق بخرند. همین مساله باعث شده نماد فولادی‌ها منفی شود و بخش اعظمی از سهامداران از بازار سهام کوچ کنند.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت میلگرد آذر ۱۴۰۰ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واقا دارم مطمعن میشم بازار مثلا بورس قمارخونه جمهوری اسلامی هستش