خبر مهم:

کد مطلب: ۶۴۳۸۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت آهن همچنان رکورد می‌شکند/ چرا آهن‌آلات گران شد؟

قیمت آهن همچنان رکورد می‌شکند/ چرا آهن‌آلات گران شد؟

قیمت آهن، فولاد و محصولات آن، پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین به رکوردهای جدیدی دست یافت. بازار آهن‌آلات ایران نیز به تبع بازارهای بین‌المللی، به‌رغم ضعف طرف تقاضا به سقف‌های جدید قیمتی دست یافت. اما رکوردشکنی‌ بازارهایی نظیر تیرآهن و میلگرد تا کجا پیش می‌رود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نقش بی‌بدیل روسیه در تامین انرژی جهان، باعث شد تا پس از حضور این کشور در یک درگیری نظامی و آغاز تحریم‌ها علیه آن، بازارهای جهانی آهن و فولاد دستخوش تغییراتی شود. قیمت آهن ، فولاد و محصولات و فرآورده‌های آن در ایران نیز رکوردهای تازه‌ای بر جای گذاشت.

چنانکه در نیمه ابتدایی فروردین قیمت هر کیلوگرم میلگرد سایز ۱۶ در بازار آزاد تا ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان هم پیش رفت. هر کیلوگرم تیرآهن نیز با رشد ۱۷۰۰ تومانی به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. علاوه بر تأثیرپذیری از بازارهای جهانی، بالارفتن هزینه‌های حمل‌ونقل و تصویب افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران از دیگر عوامل رکوردشکنی بازار فلزات به حساب می‌آید.

طی چند روز اخیر نیز بازار ارز وارد فاز صعودی شد تا فعالان بازار بحث تغییر انتظارات ارزی و احتمال کانال‌شکنی دلار را پیش بکشند. موضوعی که ممکن است قیمت آهن و سایر فلزات را تحت تاثیر قرار دهد و آن‌ها را به رکوردهای جدیدی برساند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از آغاز یک روند نزولی قیمت میلگرد سایز ۱۶ در بازار به ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. قیمت تیرآهن هم که طی سال جاری رکورد ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان را شکست، در یک رفت و برگشت، دوباره وارد فاز صعودی شد و روز گذشته با ۲۰۰ تومان افزایش (تیرآهن ۲۴ ذوب‌آهن) به ۱۶ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. پس از صعودی‌شدن نرخ ارز طی چند روز اخیر برخی تحلیل‌گران از احتمال رکوردشکنی دوباره قیمت آهن ابراز نگرانی می‌کنند.

تاثیر نوسانات ارزی روی قیمت آهن و فولاد

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن تهران در رابطه با تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار آهن‌آلات به تجارت‌نیوز گفت: قیمت ارز اساسا تاثیری بر قیمت آهن، فولاد و … ندارد. چراکه در هیچ بخشی از چرخه تولید، واردات صورت نمی‌گیرد.

حمیدرضا رستگار اظهار کرد: تمام هزینه‌های تولید آهن و فولاد به شکل ریالی پرداخت می‌شود. در نتیجه توجیهی ندارد که قیمت ارز حتی تاثیر کوچکی روی این بازار بگذارد. در نتیجه انتظار می‌رود با کسانی که عامل تغییر قیمت آهن و فولاد ایران به بهانه نوسانات ارزی می‌شوند، برخورد جدی صورت پذیرد.

چرا آهن گران شد؟

او عامل اصلی گرانی آهن و محصولات فولادی را بازار جهانی دانست و توضیح داد: پس از بحرانی که در موضوع سوخت و انرژی به وجود آمد، کشورهای اصلی تولیدکننده آهن و فولاد تحت تاثیر قرار گرفتند. بازار ایران هم از این نوسانات مصون نماند.

رستگار به مؤلفه‌های داخلی نیز اشاره کرد و افزود: در سال جدید هزینه‌های حمل‌ونقل و دستمزد کارکنان افزایش یافت. این عوامل هم در رکوردشکنی قیمت محصولاتی نظیر تیرآهن و میلگرد بی‌تاثیر نبودند. از سوی دیگر، باید توجه داشت که سقف‌شکنی قیمت‌ها از ۱۵ اسفند شروع شد و تا نیمه فروردین ادامه داشت؛ یعنی زمانی که انبارگردانی شرکت‌ها و کارخانجات کلید می‌خورد و عرضه به بازار کاهش می‌یابد.

او ادامه داد: با از سرگیری عرضه انتظار می‌رود قیمت آهن در هفته‌های پیش رو به یک تنظیم و تعادل برسد. بدین ترتیب انتظار بازار، آغاز روند تعادلی در بازار و کشف قیمت‌های واقعی است.

افزایش قیمت آهن ارتباطی به کمبود تولید ندارد

رستگار در پایان قطعی برق صنایع را یک احتمال دانست و اعلام کرد: اکنون ایران کمبودی در تولید آهن، فولاد و محصولات آن ندارد. حتی با مازاد ۱۰ تا ۱۲ میلیون تنی تولید مواجه هستیم که این محصولات برای صادرات آماده هستند. در نتیجه افزایش قیمت آهن ارتباطی به کمبود تولید ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یعنی طبقه پایین جامعه را نابود شود به هر بهانه‌ای آهن میبرین بالا مافیا