کد مطلب: ۶۴۲۷۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت میلگرد نزولی شد/ نوسان بازار میلگرد مسکن را گران می‌کند؟

قیمت میلگرد نزولی شد/ نوسان بازار میلگرد مسکن را گران می‌کند؟

قیمت میلگرد سال جاری را پرنوسان آغاز کرد. در حالی که هر کیلوگرم میلگرد ۱۶ آجدار طی روزهای گذشته تا ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان پیش رفت، امروز در بورس کالا تا ۱۶ هزار و ۶۸۰ تومان و در بازار آزاد تا ۱۸ هزار تومان عقب نشست. اما به‌رغم مازاد ۱۲ درصدی تولید، چرا قیمت میلگرد افزایش یافت و چه تاثیری روی قیمت مسکن می‌گذارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت میلگرد در هفته جاری دارای نوسان بود. بهای هر کیلوگرم میلگرد در ابتدای هفته با رکورد بی‌سابقه‌ای وارد کانال ۱۸ هزار تومان شد و در بازار آزاد تا ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان پیش رفت. اما امروز قیمت میلگرد در بورس کالا با نرخ ۱۶هزار و ۶۸۰ تومان بسته شد. در بازار آزاد نیز تا ۱۸ هزار تومان عقب نشست.

بسیاری از کارشناسان و فعالان صنفی دلیل منطقی برای این موضوع پیدا نمی‌کنند. با این حال اکثرا اعتقاد دارند احتمالا عواملی مانند افزایش مصرف و نرخ برق، جنگ روسیه و اوکراین و مذاکرات وین بیشترین تاثیر را در نوسان بازار این هفته داشته‌اند.

انبارگردانی قیمت میلگرد را بالا برد!

در همین زمینه رئیس اتحادیه فروشندگان آهن گفت: اولین روز کاری بعد از تعطیلات نوروز قیمت میلگرد در بازار بین ۱۶هزار ۵۰۰ تومان تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان داشت. به نظر می‌رسد به دلیل انبارگردانی پایان سال، آهن‌فروشان عرضه کالا را متوقف کردند؛ اما همین موضوع عرضه را کاهش داد و قیمت میلگرد را بالا برد.

حمید رستگار در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: دلیل دوم نوسانات قیمت به عرضه‌های بورس کالا بازمی‌گردد. این بازار با چند عرضه در روزهای پایانی سال باعث تغییرات قیمت میلگرد شد.

او در ادامه تشریح کرد: از نظر ما این نوسانات قیمت از لحاظ علمی و فنی، منطقی نیست. امروز این بازار نه‌تنها از کمبود تولید رنج نمی‌برد، بلکه از اواخر سال ۱۴۰۰، ما شاهد مازاد ۱۲ درصدی تولید بودیم.

وی با اشاره به افزایش جهانی قیمت میلگرد توضیح داد: طی دو ماه اخیر بازار تحت تاثیر مناقشات و جنگ روسیه و اوکراین قرار دارد. چراکه این دو کشور از مهره‌های اصلی تولید فولاد به حساب می‌آیند. حتی با توجه به تورم ۴۰ درصدی اقتصاد، قیمت‌های کنونی توجیه‌پذیر نیست. تولیدکنندگان دلایل خود را در پی افزایش قیمت کالا دارند، اما گرانی ناشی از کمبود نیست.

قیمت مسکن واقعی نیست

رستگار به قطعی برق هم اشاره و عنوان کرد: این اتفاقات نیز در تغییر قیمت میلگرد بی‌تاثیر نیست. البته بنده به‌عنوان کارشناس و مسئول توزیع، تاثیر ۱۰۰ درصدی قطعی برق روی قیمت را منطقی نمی‌دانم.

این مقام صنفی درباره تاثیر قیمت میلگرد بر بازار مسکن نیز یادآور شد: با توجه به چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ که عمدتا هم در بحث میلگرد و آهن‌های ساختمانی است این ظرفیت در کشور وجود دارد که بتواند به اندازه مصارف داخلی و حتی بیش از آن تولید انجام دهد.

او اضافه کرد: واحدهای تولیدی حتی می‌توانند تامین میلگرد طرح‌های دولتی را بر عهده بگیرند. طبیعتا بخش عمده مصالح ساختمانی را فولاد و فرآورده‌های آن در برمی‌گیرد و هر گونه افزایش قیمتی در بخش فولاد در بازار ساختمان هم تخلیه می‌شود. اما ما هرگونه محاسبه می‌کنیم قیمت مسکن در کشور واقعی نیست و به هر ترتیب نرخ آن باید شکسته شود.

آوا فلاح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همش دنبال یه چیزی میگردن گرانی رو به اون ربط بدن حالا جنگ‌ اوکراین شده بهانه جدید بی ربط همرو ربط میدن بهش

  • ناشناس

    سلام باید دست دلال و واسته قطع شود .که هم باعث گرانی ساختمان ومشکلات سازندگان مسکن میشود در نتیجه قدرت خرید کاهش میابد