کد مطلب: ۶۶۲۶۶۲

برنج ارزان می‌شود؟

برنج ارزان می‌شود؟

‌ دبیر انجمن وارد کنندگان برنج با بیان برنامه های کاهش التهاب قیمت برنج دربازار گفت: قیمت‌گذاری دستوری برنج لغو می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت جدید برنج چقدر خواهد شد؟

به نقل از فارس، مسیح کشاورز گفت: با وزرات جهاد کشاورزی به توافقاتی رسیده‌ایم که در صورت اجرای آنها التهاب بازار برنج فروکش کرده و بازار در سال جاری روند متعادلی خواهد داشت.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج افزود: در جلسه‌ای که با مسئولان مرتبط بخش کشاورزی داشتیم، قرار شد قیمت‌های دستوری برنج حذف شود و اجازه دهند که عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند.

وی همچنین گفت: توافق کردیم که ممنوعیت چهار ماه واردات برنج برای سال جاری با توجه به شرایط خاص امسال، برداشته شود و قرار است وزیر جهاد کشاورزی با هیئت دولت صحبت کند و مجوز لازم را بگیرد.

به گفته این مسئول،‌ ۶۵۰ هزار تن برنج احتیاطی کشور هم برای متعادل سازی قیمت به بازار تزریق شده است و امسال برای جایگزینی این میزان برنج هم باید وارد شود.

کشاورز گفت:‌در صورتی که ممنوعیت واردات فصلی برداشته نشود، هند و پاکستان متوجه می‌شوند که همه نیاز کشور را باید در دو ماه پیش رو وارد می‌کنیم و قیمت های خود را افزایش خواهند داد پیش‌بینی من این است که حداقل ۱۰۰ دلار در هر تن قیمت را بالا بکشند.

وی پیش بینی کرد که امسال ۱٫۳ میلیون تن برنج وارد کشور شود که در این صورت فضای رقابتی در بازار ایجاد خواهد شد و قیمت‌ها افت پیدا می‌کند.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج افزود: قیمت تمام شده برنج خارجی اکنون ۳۵ هزار تو مان است که احتمالا به قیمت ۴۰ هزار تومان دست مصرف کننده برسد.

کشاورز در ادامه به دلایل کاهش واردات در سال جاری اشاره کرد و گفت: دولت سود بازرگانی و عوارض گمرکی را تعیین نکرده بود، ضمن اینکه ارزش ثبت سفارش را هم با وجود رشد ۲۰ درصدی قیمت جهانی مشخص نبود و اینها روند واردات را کندتر کرد.

به گفته کشاورز، از ابتدای سال ۲۷۰ هزار تن برنج وارد کشور شده که حداقل ۴۰۰ هزار تن باید وارد می شد و برای این میزان واردات هم باید ۱٫۵ میلیون تن ثبت سفارش صورت می گرفت.

وی گفت:‌ سال گذشته هم یک میلیون و ۱۲۶ هزار تن برنج وارد کشور شد که با وجود کاهش تولید داخل، رقم کمی بود که عامل افزایش قیمت در داخل شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام والا همی برنج ارسفره ما جمع نکنید خدارا شکر همه چزز که نابود شد حداقل برنج بزارین بچه هامون بخورن

  • ناشناس

    برنامه ریزیتون خیلی ضعفیه، البته برای شما طبقه برنامه از قبل طراحی شده است، انقدر فس، فس میکنین تو واردات تا به قیمت دلخواهتون برسه