کد مطلب: ۵۷۷۹۱۲

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی خبر داد:

حذف کالاهای اساسی از سبد معیشت مردم / برنج روی دست بنکداران ماند

حذف کالاهای اساسی از سبد معیشت مردم / برنج روی دست بنکداران ماند

برنج ایرانی در یک ماه گذشته چهار بار گران شد. این بار قیمت برنج به کیلویی ۴۶ هزار تومان رسیده است! با افزایش قیمت برنج و کاهش قدرت خرید مردم بسته‌بندی‌های برنج ایرانی در فروشگاه‌ها کوچک و کوچکتر شده. مردم قدرت خرید ندارند و برنج روی دست بنکداران مانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاهش قدرت خرید باعث شده که برخی مردم یا برنج را پیمانه‌ای بخرند یا به سراغ بسته‌بندی‌های کوچک برنج نیم تا یک کیلویی برای مصرف روزانه خود بروند. وضعیت معیشت مردم نشان می‌دهد که برنج‌ روی دست بنکداران مانده است.

آمار وزارت صنعت در چهارماهه امسال نشان می‌دهد برنج ۷۹٫۳ گران شده است. در یک ماه اخیر قیمت برنج در هر کیلو یک بار به ۴۱ هزار تومان، بار دیگر به ۴۳ هزار تومان رسید. در اواخر مرداد هم هر کیلو برنج ایرانی به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسیده بود. حالا اما در اواسط شهریور ماه قیمت برنج رکورد تازه‌ای زد و به کیلویی ۴۶ هزار تومان رسیده است.

حذف برخی کالاها از سبد معیشت مردم

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره پیش‌بینی خود از وضعیت بازار به تجارت‌نیوز گفت: به دلیل افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. واحدهای تولیدی برای افزایش فروش کالاهایی همچون برنج، بسته‌بندی برنج را کوچک‌تر کردند تا کسانی که قدرت خرید کمتری دارند، بتوانند این کالا را خریداری و مصرف کنند.

قاسمعلی حسنی توضیح داد: هر چند که در بخش عمده‌فروشی برنج‌ها با کیسه‌های ۱۰ تا ۲۰ کیلویی عرضه می‌شود اما در سطح خرده‌فروشی عرضه برنج یک تا دو کیلویی بیشتر شده است اما باز برنج بخش مهمی از مشتریانش را از دست داده است.

او بیان کرد: بازار کالاهای اساسی راکد است و قدرت خرید مردم هم به شدت کم شده است. دیگر مثل سابق با افزایش قیمت کالا، تقاضا برای خرید زیاد نمی‌شود. بلکه با توجه به میزان درآمد و افزایش هزینه زندگی، مردم برخی کالاها را از سبد معیشتی خود حذف کرده‌اند.

او با اشاره به قیمت برنج خارجی گفت: به دلیل کاهش تقاضا برنج ایرانی و خارجی در انبار بنکداران فراوان است. قیمت برنج هندی از کیلویی ۲۰ تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و برنج ایرانی هم از کیلویی ۳۷ تا ۴۶ هزار تومان فروخته می‌شود.

چندی پیش قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفته بود:« امسال هزینه کارگران در شالیزارها دو برابر شده است. یعنی روزانه دستمزد هر کارگر ۵۰۰ هزار تومان است و ظرف ۱۰ روز آینده برنج ایرانی جدید روانه بازار می‌شود.»

برای مطالعه بیشتر خبر افزایش قیمت قابل توجه برنج ایرانی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایران وطنم

    جناب توکلی ناراحت کارخانه خودتان در پاکستان هستید آیا ؟ وقت آن رسیده حقایق بر مردم روشن شود.دلیل گرانی واردات بی اندازه بوده و خروج ارز از کشور برای اختلاط با برنج ایرانی

  • ناشناس

    تا که این وضع باید پیش برود چرا این تورم سرکش حر ج مرج گرانی های ناحق از زندگی نود درصد جامعه جمع نمی شود کاش این بودجه بی در پیکری ناحق که مجلس با دولت قبل به نفع یک عده‌ای بسته شد درست شود پول ملی نابود شده اقتصاد نابود شد بی عدالتی ظلم بیداد می کند بس کنید این همه سازمان مسول در این کشور چه کار می کنند سکوت بی خیالی بس است

  • ناشناس

    کاش ملت به سطحی از دانایی می‌رسید که بر دلالان غلبه کنند و فریبشان را نخورند.
    وقتی کالایی گران می‌شود بهترین اعتراض تحریم خرید آن کالاست. کاری کنیم که هزینه نگهداری و خواب ثروت دلالان زیاد شود تا مجبور شوند قیمتها را به حالت قبل برگردانند. کاری که ملتها در کشورهای پیشرفته انجام می‌دهند.

  • ناشناس

    تولید کنندگان و دلالان بدانند در هر حوزه‌ای نمی‌توان انحصار ایجاد کرد و کالاها را به قیمت دلخواه افزایش داد؛ مثلا در حوزه مواد غذایی و خوراکی، افزایش قیمتها منجر به تغییر ذائقه مصرف کننده می‌شود و کالای شما از سبد مصرف کننده برای همیشه حذف می‌شود و این شمایید که در نهایت متضرر اصلی افزایش قیمت خواهید شد. اوفتاد؟

  • هرندی

    سلام ، تقریبا1تومان سودرابه خاطر مشکلات مسخره از دست دادیم به خاطر مشکل هسته یا کارگزاری و….خواهش میکنم از بورسان وآقای طهانی ورهاورد وکارگزاری کیان وهرشخص با انصاف وذی نفوذی…پیگیری بشود تجدید نظری بکنند.اینهمه ضرر حداقل این مرهمی بر زخم بعضی باشد نه نمک.ممنون

  • همت

    مردم یاد گرفتند دیگر هرکالایی گران شد نخرند. خریدن مساوی با گرانتر شدن کالا میشه مردم نخرند. برنج باید کیلویی ده هزار تومان بشه

  • ناشناس

    این دولت بدتر از اون دولت شدش که.تورم شدت بیشتری گرفته.حالا میگیم مرغ صادر میکنین کشور دیگه یا گوشت برنج ایرانی رقبای جدی داره مثل برنج چینی یا پاکستانی.

  • فراهانیsina@msa,ir

    با سلام
    افزایش قیمت برنج (و دیگر اقلام خوراکی ) هیچ توجیهی بجز سودجویی و احتکار توسط مشتی از خدا بی خبر که سفره مردم را نشانه گرفته اند چیز دیگری نیست .
    برنجهای کشت فبل مگر افزایش دستمزد کارگر و آب و برق را داشته که آنرا گران کرده اند.
    قدری هم به خودمان بیاییم

  • ناشناس

    وعده های رئیسی برای ارزانی تو خالی از آب درامد

  • ناشناس

    سلام بزرگواران برنج پاکستانی و هندی از پارسال تا الان هیچ افزایش قیمتی نداشته پاکستانی اعلا همون ۲۵۰تومنه و هندی هم از ۱۸۵تا ۲۴۰چرا فکر میکنید گران شده فقط برنج ایرانی بالا رفته اون هم بخاطر خشکسالی و هزینه های کارگر و کود و سم وغیره پس جو سازی نکنید