کد مطلب: ۷۴۱۰۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت خودرو همچنان افزایش می‌یابد؟/ ۴ سناریوی پیش روی بازار

قیمت خودرو همچنان افزایش می‌یابد؟/ ۴ سناریوی پیش روی بازار

قیمت خودرو همچنان با نوسانات زیادی به کار خود ادامه می‌دهد؛ در میان هیاهوی موج جدید گرانی خودرو، این مساله مطرح می‌شود که بازار و قیمت‌ها در هفته‌های آینده به چه سمت و سویی می‌روند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آشفتگی و سردرگمی در بازار خودرو همچنان ادامه‌دار است. قیمت خودرو از آبان‌ماه با افزایش چشم‌گیری همراه شد که هنوز هم ادامه دارد.

البته باید اشاره کرد که سرعت افزایش قیمت برخی از خودروها بیشتر بود. اما در نهایت همه خودروها، چه در بازار خودروهای داخلی و چه در بازار خودروهای خارجی، جهش قیمت را تجربه کردند.

در میان هیاهوی نوسانات موجود در بازار خودرو، این مساله مطرح می‌شود که بازار و قیمت‌ها در هفته‌های آینده به چه سمت و سویی می‌روند؟

عرضه قطره‌چکانی، بلای جان بازار خودرو

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر هیچ عاملی برای کاهش قیمت خودرو در بازار وجود ندارد.

او افزود: این روزها حتی میزان تقاضا در بازار نیز کاهش یافته است. اما نکته قابل توجه این است که فروشنده‌ها نیز برای فروش خودروهایشان دست نگه داشته‌اند و عملا در بازار خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: گرچه خودروسازان به صورت ماهانه آمارهایی مبنی بر افزایش تولید محصولات خود منتشر می‌کنند، اما عرضه خودرو همچنان قطره‌چکانی است و به همین دلیل قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. با این روندی که بازار خودرو در کشور طی می‌کند، به نظر می‌رسد قیمت خودروهای خارجی نیز پس از ورود به بازار ایران با جهش زیادی همراه شود.

پیش بینی قیمت خودرو

همچنین سعید موتمنی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بازار مناسب نیست و ثبات ندارد. قیمت‌ها به صورت روزانه با افزایش قابل توجهی همراه می‌شوند.

او افزود: بازار خودروهای خارجی نیز در همین وضعیت قرار دارد و خودروها بدون توجه به اخبار واردات با افزایش قیمت همراه می‌شوند.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: تا زمانی که عرضه خودرو به بازار به صورت قطره‌چکانی انجام بگیرد و دلار به جهش قیمتی خود ادامه دهد، بازار خودرو به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

بازار خودرو دلاری است

کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس صنعت خودرو، به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر همه بازارهای کشور متاثر از نوسانات قیمتی دلار هستند و هم‌گام با افزایش نرخ ارز، خودرو و دیگر بازارها نیز با افزایش قیمت همراه می‌شوند. این پدیده موجب شده تا خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شود و مردم برای سرمایه‌گذاری به بازار خودرو مراجعه کنند. البته باید یادآور شد که سایه سنگین رکود بر سر بازار خودرو است و به نظر می‌رسد شرایط رکودی نیز ادامه داشته باشد.

او افزود: در شرایط فعلی هیچ عاملی در بازار خودرو وجود ندارد که باعث کاهش قیمت شود. به نظر می‌رسد بازار به روند افزایش قیمت خود ادامه بدهد.

سایه سنگین تورم بر سر بازار

در این میان، امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: این اتفاقات ناگهانی که خودرو با جهش قیمت قابل‌ توجهی همراه شد، به دلیل مسائل کلان اقتصادی در کشور است و ارتباطی با عرضه و تولید خودرو ندارد.کاکایی ادامه داد: اقتصاددانان در ابتدای سال پیش‌بینی تورم بین 40 تا 60 درصدی را داشتند؛ اکنون که در نهمین ماه سال هستیم، شاهد تورم 40 درصدی در صنعت و بازار خودرو بودیم. اگر اقتصاددانان درست پیش‌بینی کرده باشند، تا پایان سال قیمت خودرو مجددا با افزایش بیشتری همراه می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: اگر ادعای دولت در رابطه با تورم درست باشد، تورم 40 درصدی تا پایان سال بیشتر نمی‌شود و روند بازار در همین نقطه متوقف می‌شود. به نظر می‌رسد پیش‌بینی اقتصاددانان درست باشد و بازار افزایش قیمت بیشتر را تجربه کند. مگر اینکه اتفاق خاصی در بحث اقتصاد کلان پدید آید. در شرایط فعلی حجم نقدینگی در کشور بالا رفته و کارشناسان معتقدند افزایش حجم نقدینگی موجب تورم بیشتر می‌شود.

برای مطالعه بیشتر، خبر فاطمی امین: خودرو ارزان می‌شود! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    معمولا خود كارشناسان زماني كه در بازاري دينفع باشند تنور آنرا گرم تر مي كنند
    كافيست كور سوي از سرگيري مذاكرات برجام در هفته هاي پيش رو مشاهد شود خواهيد ديد چگونه بازار هاي مالي سكه و دلار و الخصوص خودرو پر عرضه گرديده و در فروش و سقوط قيمتها از هم سبقت ميگيرند هرچند دلال هاي قدرتمند و رانت دار سود گيري خود را نموده اند و بلعكس بر طرف تقاضا با كارشناسي معكوس
    سايه ترس را خواهند گسترد

    • علی

      آخه کاری داره اول صندوق امانات را تعطیل کنید بعدا ما برای سارقان در زندان جا نداریم همه را آزاد کنید ببینم کسی جرات داره تو خونه طلا دلار نگه داره سوم بنزین لیتری 30 هزار ببینم کسی ماشین میخره آخه کاری داره سهمیه مصالح ساختمانی به هر فرد بدهید به صورت سالانه مثلا نفری 5۰ کیسه سیمان یا 5۰ شاخه میلگرد یا 1۰۰ کیسه گچ یا 3۰ شاخه تیر آهن طرف جمع میشه تو حسابش خواست خونه میسازه نخواست میفروشه

  • علی

    قیمت خودرو افزایش میابد بورس در حال افزایش است چون؟؟؟ دلار در حال افزایش است.
    افزایش دلار یعنی افزایش فقر.