کد مطلب: ۷۷۷۲۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

موج جدید ریزش قیمت دلار در راه است؟ / اثرگذاری توافق ایران و عربستان بر بازار ارز

موج جدید ریزش قیمت دلار در راه است؟ / اثرگذاری توافق ایران و عربستان بر بازار ارز

پس از اعلام خبر توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دو جانبه، قیمت دلار در بازار آزاد و معاملات غیررسمی این ارز، با کاهش جدی مواجه شد. به این ترتیب این روزها دلار با سیگنال بهبود روابط خارجی ایران، مسیر نزولی را در پیش گرفته است. اما آیا موج ریزشی دیگری در راه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار امروز روی سطح 49 هزار و 600 تومان معاملات غیررسمی خود را آغاز کرده بود. از ابتدای صبح، انتشار خبری مهم، معامله‌گران دلار را در حالت انتظار قرار داده بود.

صبح امروز، نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی از مذاکرات مهم دبیر شورای عالی امنیت ملی در یک کشور خارجی خبر داده بود. بر اساس این گزارش دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران طی چند روز گذشته در یک کشور خارجی مشغول مذاکرات بسیار مهمی بوده است. نورنیوز عنوان کرده بود که به زودی نتایج این مذاکرات منتشر خواهد شد.

انتشار این خبر معامله‌گران را در حالت احتیاط قرار داد و روند قیمت دلار در معاملات غیررسمی را تا به شدت نوسانی کرد. بعد از ظهر امروز اما مشخص شد این مذاکرات میان ایران و عربستان در چین انجام گرفته و منجر به توافقی دوجانبه میان ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دوجانبه شده است.

پس از اعلام رسمی احیای روابط ایران و عربستان، قیمت دلار در سراشیبی افتاد و کاهشی محسوس را تجربه کرد. به نحوی که به سرعت در سطح 48 هزار تومانی قرار گرفت و توانست برای ساعاتی در این سطح پایداری کند.

با این حال اما فروشندگان هم بیکار ننشستند و توانستند قیمت معاملات غیررسمی را به سطح 49 هزار تومان بازگردانند. در این بین اما نتیجه همین تلاش هم چندان پایدار نبود و سمت خریداران پرقدرت‌تر ظاهر شدند تا در نهایت تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت دلار در معاملات غیررسمی، به 47 هزار و 700 تومان رسیده باشد.

باید اشاره داشت که دلار مسیر کاهشی خود را از هفته گذشته و در نتیجه سفر رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران آغاز کرده و تا پایان هفته از سطح 60 هزار تومانی به سطح 49 هزار تومان سقوط کرده بود. با این حال روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد اندکی افزایش یافته و به سطح 50 هزار تومانی بازگشته بود اما خبر توافق امروز، دلار را دوباره به کانال 40 هزار تومان بازگرداند.

دلار در سراشیبی قرار گرفته است؟

اما آیا با گشایش بازارها در روز شنبه، قیمت دلار باز هم کاهش دوباره‌ای را تجربه خواهد کرد و معاملات نقدی قیمت دلار را در سراشیبی قرار خواهند داد؟

هنوز از جزئیات توافق ایران و عربستان خبری منتشر نشده است اما مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در توئیتی تصریح کرده است که یکی از موارد مورد توافق میان ایران و عربستان، سرازیرشدن درهم به بازار ارز ایران است. او در همین ارتباط توصیه کرده است که دارندگان دلار زودتر ارز خود را بفروشند.

توییت حریری درباره دلار

گفتنی است قیمت درهم امارات اثر بسزایی در تعیین قیمت دلارآزاد ایران دارد و کاهش قیمت آن در بازار ایران در نتیجه وفور عرضه، می‌تواند ریزش دوباره‌ای را برای قیمت دلار رقم بزند.

حریری همچنین در گفت‌گو با ایرنا عنوان کرد: بزرگ‌ترین مانع برای کنترل نرخ دلار، درهم بود که مسیر آن مسدود شده بود و با گشایش‌های انجام شده نرخ دلار کاهشی خواهد شد.
وی افزود: طی یک ساعت گذشته نرخ دلار ۲ هزار تومان کاهش پیدا کرده است
حریری گفت: از روز یکشنبه تبادلات درهم از سوی صرافی‌ها تسهیل می‌شود و در نتیجه نرخ دلار نیز روند کاهش را طی خواهد کرد.
رئیس اتاق ایران و چین تاکید کرد: بخشی از افزایش نرخ دلار به دلیل جو روانی بوده است که با دسترسی به درهم، تاثیر روانی کاهش و نرخ آن نزولی خواهد شد.

ایبنا، رسانه بانک مرکزی هم در این باره نوشت: شنیده‌ها از منابع موثق حاکی از آن است که گشایش در روابط بین بانکی با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و تسهیل عرضه منابع وسیع درهم از طریق امارات بخشی از نتایج از سر گیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان خواهد بود؛ به نظر می‌رسد سفر رییس کل بانک مرکزی در آینده نزدیک به یکی از کشور‌های منطقه در همین راستاست.

آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق

گفتنی است امروز دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم از آزادسازی 500 میلیون دلار پول ایران در عراق خبر داده است که می‌تواند به معنای بازتر شدن دست بازارساز برای مدیریت منابع ارزی کشور باشد؛ به شرط آنکه پول‌های آزادشده به صورت اسکناس و نه در معنای تهاتر کالا و معادل‌سازی به دست ایران برسد.

حمید حسینی در گفتگو با تسنیم در ارتباط با پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشور عراق اظهار داشت: عراق پول برق و گاز ایران را در حساب بانکی به نام شرکت ملی گاز و توانیز واریز می‌کند اما این به‌ معنی دسترسی ایران به این پول‌ها نیست.

وی افزود: پول‌های ایران در بانکی است که تحت نظارت آمریکا است و تنها اجازه واردات کالاهایی داده می‌شود که تحریم نیست، به‌طوری که سال گذشته در اسفند ماه یک میلیارد دلار کالا از این مسیر به ایران وارد شد و بدهی ایران به ترکمنستان نیز از این محل پرداخت شد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: در سفر اخیر وزیر امور خارجه عراق، اجازه پرداخت 500 میلیون دلار از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی داده شده است.

وی تصریح کرد: وزارت خارجه عراق به آمریکا اعلام کرده است که «حدود 18 میلیارد دلار به ایران بدهکار هستیم». حسینی در ادامه عنوان کرده است که بانک مرکزی ایران میزان بدهی عراق به ایران را بیش از 10 میلیارد دلار اعلام کرده است.

ایسنا هم در این باره نوشته است: بر اساس اطلاعات به دست آمده، ایران بیش از چهار میلیارد دلار منابع مسدودشده ارزی در عراق دارد که بیش از 800 میلیون دلار آن در مراحل مختلف طی دو ماه گذشته آزاد شده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مج

    خود عراق میگه ۱۸میلیارد دلار بدهکاره .
    ایران میگه بالاتر از ۱۰میلیاد دلار بدهکاره.بازم معلومه این فاصله وسطش یه خبرایی هست

  • سروته کرباس

    قیمت دلار با فاند منفی پایین کشیدن فقط وصله کردن، کوتاه مدته، دوامی. نداره این چیزا، به زودی معلوم میشه همه چی

  • ناشناس

    نفروشید

  • ناشناس

    اگه قرار بود پایین بیاد این اقا این حرف رو نمیزد منطق ساده ای داره

  • مجید محاوی

    هیچی نمیشه یک عده تصمیم گرفتن ما ملت روز خوش نبینیم

  • ناشناس

    سقوط آزاد دلار 😂😂

  • ناشناس

    آقا مگه یکشنبه ها دبی تعطیل نیست

  • فرهاد

    چه فایده زمین و مسکن حداقل در شهرستان ۵۰۰ میلیون تو یه قطعه فرق کرده پایین هم نمیاد

  • بلوچ

    با دنیای دموکراتیک ارتباط برقرار کنید وبفکر رفا مردم باشید،که تنها راه پیشرفت کشور در سیاست درست خارجی وداخلی واجرای عدالت است با تبعیض ورانت و فساد مبارزه کنید.

  • ناشناس

    دلار بشه 60000 تومن , یا بشه 15000 تومن ,, یا اصلا یه دفعه برگرده به همون نرخ 75 ریال در سال ۱۳۵۶ ,,,,, یگانه اصل اساسی و مهم اینه که برای سالیان متمادی , همونجا که رسیده یا بوده ثابت باقی بمونه .
    نه اینکه مثل سیل بنیان کن یه دفعه بره آسمان و مدتی بعد با سر بیاد پایین .
    چیزی که اقتصاد رو ویران میکنه , همین اوج و فروده ,,
    بعبارت بهتر : اگر نرخ دلار برای مدتهای مدید ثابت نباشه ,, نه پایین آمدنش , جای شعف و خوشحالی داره و نه بالا رفتن مجددش از زاویه دارندگانش ,,,,