کد مطلب: ۴۸۴۱۶۹

کاهش دامنه نوسان در بازار دلا‌ر / آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز ۲۳ مهر

کاهش دامنه نوسان در بازار دلا‌ر / آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز 23 مهر

روز سه‌شنبه زمانی برای کوتاه شدن بازه نوسان دلار بود. دیروز دلار در دامنه‌ای ۲۰۰ تومانی تغییرات محدودی را به ثبت رسان. اما آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز چقدر بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دیروز دلار در دامنه‌ای 200 تومانی تغییرات محدودی را به ثبت رساند. اما آخرین قیمت دلار تا پیش از شروع بازار امروز چهارشنبه 23 مهر 99 چقدر بوده و چه سیگنال‌هایی از اخبار رسمی برای این بازار قابل مشاهده است؟

در این مورد دنیای اقتصاد نوشت: روز سه‌شنبه زمانی برای کوتاه شدن بازه نوسان دلار بود. اسکناس آمریکایی در این روز در دامنه‌ای ۲۰۰ تومانی تغییرات محدودی را به ثبت رساند؛ حال آنکه روز دوشنبه دامنه نوسان بازار بیش از هزار تومان بود. بازگشت آرامش به بازار در کانال ۳۱ هزار تومان، تا حد زیادی ناشی از نوع قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی بود که قیمت فروش دلار خود را به بازار آزاد نزدیک کردند. این امر موجب شد انگیزه بازیگران رسمی برای عرضه ارز بیشتر شود. همچنین دیروز بازارساز اقدام به عرضه ۷۸ میلیون دلار کرد که چندان مورد استقبال متقاضیان قرار نگرفت.

در چهارمین روز هفته، روند بازار ارز آرام‌تر شد؛ دلار در دامنه بسیار محدود ۳۱ هزار و ۶۰۰ تا ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان کرد و در نهایت حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت. این قیمت ۱۰۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. دلار در روز چهارم هفته توانست به روند افزایشی خود ادامه دهد. با این حال، کاهش سرعت رشد قیمتی این ارز موجب شد که کمی انتظارات صعودی بازار تعدیل ‌شود.

برخی از فعالان عنوان می‌کردند عامل کاهش سرعت رشد اسکناس آمریکایی، ورود ارزهای عرضه شده توسط بانک مرکزی به بازار آزاد بوده است. بانک مرکزی روز دوشنبه اعلام کرد ۸۵ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی عرضه صورت داده است. برای بسیاری از فعالان عجیب بود که با وجود این سطح از عرضه ارز، در سومین روز هفته، قیمت دلار نوسانات افزایشی زیادی را به ثبت رساند. عده‌ای از فعالان در آن مقطع زمانی عنوان می‌کردند بسیاری از خریداران حاضر نشده‌اند اقدام به فروش ارز خریداری شده در بازار آزاد کنند. روز سه‌شنبه عقیده متفاوتی وجود داشت و برخی از فعالان عنوان کردند که صرافی‌ها اقدام به فروش ارز خریداری‌شده در بازار کردند.

در واقع ارز عرضه شده در روز دوشنبه، در همان روز اثر خاصی بر قیمت دلار نگذاشت، ولی یک روز بعد موجب شد دامنه نوسانات کاهش پیدا کند، چرا که این ارز با تاخیر به بازار آزاد رسید. به گفته برخی فعالان، بازیگران رسمی قصد داشتند با قیمت‌های بالاتری نسبت به روز دوشنبه ارز خریداری شده از بانک مرکزی را در بازار به فروش برسانند و این امر در روز سه‌شنبه صورت گرفت.

قیمت صرافی‌های بانکی به بازار نزدیک شد

از نگاه برخی فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد نوسانات بازار ارز در روز سه‌شنبه به اندازه کمتری برسد، بازی‌خوانی بازارساز و عرضه ارز با قیمت‌هایی نزدیک به نرخ بازار بود. دیروز صرافی ملی در کمترین حالت قیمت ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومانی را برای دلار ثبت کرد. در بالاترین حالت هم صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار خود را بسیار نزدیک به بازار آزاد و روی عدد ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان قرار دادند. این ارقام بسیار بالاتر از نرخ فروش روز دوشنبه در صرافی‌های بانکی بودند. به‌عنوان مثال، ساعت ۴ بعدازظهر عدد ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومانی بر تابلوی صرافی‌ها ثبت شده بود که هزار و ۱۰۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود.گروهی از فعالان تصور می‌کردند افزایش ۶/ ۳ درصدی دلار بر روی تابلوی صرافی‌های بانکی موجب شود قیمت دلار در بازار آزاد رشد زیادی را تجربه کند. با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد و حتی بازار ارز آرام‌تر شد.

به‌نظر می‌رسد،‌ انگیزه عرضه ارز در نرخ‌های نزدیک به بازار برای صرافی‌ها بیشتر شده بود. از طرف دیگر، متقاضیان کمتری برای خرید ارز ارزان روز سه‌شنبه به خیایان فردوسی مراجعه کردند. به این ترتیب، می‌توان گفت یکی از دلایل افت نوسان در روز چهارم هفته، بالا رفتن قیمت دلار در صرافی‌های بانکی بود. روز دوشنبه بازارساز نرخ دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی را کاهش داد ولی در بازار آزاد قیمت‌ها با سرعت زیادی سیر صعودی گرفتند.

دو فرضیه در بازار ارز

بسیاری از معامله‌گران شگفت‌زده شدند که چرا عرضه ۸۵ میلیونی دلار در روز دوشنبه نه تنها منجر به تعدیل قیمت‌ها نشد، بلکه با افزایش قیمت‌ها در بازار ارز همراه بود. فعالان ارزی دو فرضیه را مطرح کردند. گروهی باور داشتند،‌ متقاضیان زیادی در بازار وجود داشتند که عرضه ارز توسط بازارساز را بلعیدند. با این حال، گروهی هم باور داشتند عرضه ارز توسط صرافی‌ها جذب شده است ولی آنها تصمیم گرفتند اقدام به فروش نکنند. ممکن است مسائل اداری یا تصمیم برای فروش در قیمت‌های بالاتر مانع از عرضه این ارز به بازار در روز دوشنبه شده باشد.

گروهی از معامله‌گران اعتقاد داشتند، دلار‌های عرضه‌شده توسط بانک مرکزی در روز دوشنبه، روز سه‌شنبه توسط صرافی‌ها روانه بازار آزاد شدند و همین مساله منجر به آرام گرفتن قیمت‌ها شد. این در حالی بود که عده‌ای هم اعتقاد داشتند، پس از چند روز افزایش قیمت، طبیعی بود که بازار یک روز را برای استراحت و سوخت‌گیری دوباره انتخاب کند. روز سه‌شنبه «اقتصاد نیوز» هم خبر داد که ممکن است صرافی‌ها ارز خریداری شده در بازار متشکل را به فروش نرسانده باشند.

ممکن است آنها به دلیل نیازهای ارزی خود اقدام به نگهداری ارز خریداری شده کرده باشند یا اینکه به‌دلیل اینکه حدس می‌زنند قیمت‌ها ممکن است طی روزهای آتی رشد بیشتری را تجربه کند، ترجیح داده باشند با تاخیر، اقدام به فروش کنند. اگر چنین اتفاقی واقعا در بازار رخ داده باشد، باید انتظار افت قیمت دلار و افزایش عرضه ارز از اواخر هفته جاری را داشت. چراکه گفته می‌شود صرافی‌ها تنها تا سه روز می‌توانند ارز خریداری شده را به فروش برسانند.در این میان، رئیس کانون صرافان هم از احتمال افت قیمت‌ها خبر داد. به گزارش افکار نیوز، کامران سلطانی‌زاده، رئیس کانون صرافان با بیان اینکه توافق رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بانک مرکزی و بانک تجارت عراق، سیگنال خوبی را به فعالان بازار ارز مخابره کرد، گفت: هر فعالیتی در مورد آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در نقاط مختلف دنیا، به عمق‌بخشی به بازار ارز کمک خواهد کرد؛ این در حالی است که این منابع آزاد شده در اختیار چرخه تأمین ارز قرار خواهد گرفت.

رئیس کانون صرافان افزود: از سوی دیگر، آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران کمک شایانی به تامین منابع مالی بانک مرکزی جهت تامین نیازهای ارزی کشور در بخش‌های مختلف خواهد کرد و بر همین اساس، آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در عراق، خبر مساعد و خوبی است و می‌توان امیدوار بود که دسترسی به منابعی که آزاد شده می‌تواند در تعدیل نرخ ارز و افزایش اعتماد فعالان و خریداران در بازار ارز کمک کند.

اخبار مرتبط با دلار را در صفحه اختصاصی طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.