کد مطلب: ۷۸۸۳۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت دلار امروز ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ / چرا اسکناس آمریکایی افزایشی شد؟

قیمت دلار امروز 24 اسفند 1401 / چرا اسکناس آمریکایی افزایشی شد؟

قیمت دلار که بعد از اخبار سیاسی مثبت از توافق میان ایران و عربستان و همچنین سفر گروسی به ایران، مسیری کاهشی را پشت سر می‌گذاشت از روز گذشته دوباره تمایلاتی افزایشی نشان می‌دهد. این اسکناس آمریکایی امروز در مرز کانال 47 هزار تومانی معامله می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار که روزهای گذشته تحت تاثیر اخبار سیاسی کاهش پیدا کرد و از کانال 60 هزار تومان مسیری نزولی را در پیش گرفت، از روز گذشته وارد فاز نوسانی شده و به نظر می‌آید تمایلاتی افزایشی دارد. این در حالی است که دست کم سه روز است قیمت دلار صرافی ملی و مرکز مبادله ارز و طلا ثابت مانده است!

قیمت دلار امروز 24 اسفند 1401

قیمت دلار در نرخ‌های مختلف

قیمت دلار نقدی مرکز مبادله از صبح امروز در سایت بازار متشکل ارزی روی عدد 40 هزار و 300 تومان ثبت شده و نسبت به روز گذشته تغییری نداشته است. قیمت دلار حواله مرکز مبادله هم از صبح امروز رقم 36 هزار و 700 تومان را نشان می‌دهد.

قیمت دلار نیمایی هم امروز مانند هفته‌های گذشته روی رقم 28 هزار و 500 تومان ثابت بوده است. در همین حال از ابتدای روز تا کنون قیمت دلار صرافی ملی نیز در بخش خرید روی عدد 42 هزار و 75 تومان و در بخش فروش روی عدد 42 هزار و 500 تومان ثابت مانده که نسبت به دو روز گذشته تغییری نداشته است.

به این ترتیب سایت‌های رسمی قیمت دلار، قیمت‌ها را ثابت نگه داشته‌اند در حالی که قیمت در بازار آزاد نوسانات افزایشی دارد.

قیمت دلار در بازارهای همسایه

قیمت دلار در بازار هرات و سلیمانیه در این مدت تحت تاثیر قمیت دلار در بازار آزاد نوسانات زیادی پشت سر گذاشته‌اند و همچنین مدتی است نرخ‌های یکسانی دارند. در حال حاضر قیمت دلار هرات و سلیمانیه هر دو بر روی قیمت 46 هزار و 640 تومان قرار دارند.

قیمت ارزهای موثر

امروز قیمت اسکناس یورو هم در مرکز مبادله ارز و طلا 43 هزار و 212 تومان و یوروی حواله 39 هزار و 352 تومان اعلام شده است. این در حالی است که قیمت یورو در بازار آزاد به 50 هزار و 150 تومان رسیده است.

قیمت اسکناس درهم امارات هم در مرکز مبادله ارز و طلا 10 هزار و 973 تومان و قیمت حواله درهم 9 هزار و 993 تومان اعلام شده است. قیمت درهم امارات در بازار آزاد امروز 12 هزار و 700 تومان است.

چرا قیمت دلار دوباره صعودی شد؟

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی در خصوص روند افزایشی دلار از روز گذشته به تجارت‌نیوز گفت: با وجود تورم 50 درصدی طبیعی است که نرخ دلار دوباره رشد کند. باز شدن سفارت عربستان در ایران نیز نمی‌تواند دلیلی محکم برای کنترل قیمت ارز باشد.

او ادامه داد: خبر توافق ایران و عربستان خبر خوب و خاصی بود؛ بعد از مدت‌ها با عربستان مذاکراتی انجام شد، ولی مسئله اساسی این بود که حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین توئیتی در خصوص واردات ارز منتشر کرد و حتی از مردم خواست تا اسکناس‌های خود را بفروشند. این حرف از ابتدا عملی نبود.

رادپور همچنین در این مورد توضیح داد: ایران مشکل حواله پول دارد و با وجود این مورد مگر تا چه اندازه می‌توان پول نقد و اسکناس وارد کرد؟ امارات هم تا چه اندازه می‌تواند به ایران درهم بدهد و اصلا چقدر پول نقد در اختیار دارد؟ باید کشوری به دلیل خاصی این کار را برای ایران انجام دهد که آن هم به شدت هزینه‌هایی دارد. اسکناس به طور کلی سهم کوچکی در نقدینگی دارد.

نرخ بازار متشکل قیمت دلار نقدی را افزایش می‌دهد

این کارشناس بازارهای مالی همچنین در مورد نرخ دلار در بازارهای دیگر بیان کرد: ما سه تابلو در بازار دلار داریم و اخیرا هم یک تابلوی جدید به آن اضافه شده است که می‌توان گفت همه ظاهری است. نرخ نیما که جعلی است، سنا نیز مشخص نیست دقیقا چه کارایی برای دارد!

او ادامه داد: به عددی که روی آن می‌توان معامله کرد قیمت می‌گویند،؛ عددی که نمی‌توان روی آن معامله کرد نامی ندارد. در حال حاضر نرخ بازار متشکل ارزی چه فایده‌ای دارد؟ من متوجه نمی‌شوم چرا راه‌اندازی شده است. من معتقدم بازار متشکل ارزی اگر هم کارایی هم داشته باشد نرخ دلار نقدی را افزایش می‌دهد چون یک سری هزینه تحمیل می‌کند.

به نظر می‌آید با فروکش شوک خبرهای رسیده از توافق ایران و عربستان و واردات ارز دوباره نرخ دلار مسیری افزایشی را در پیش گرفته است. پیش از این هم کارشناسان بیان کرده بودند خبردرمانی بدون پشتوانه محکم برای کنترل بازار دلار کافی نیست.

با این حال امروز خبر رسید شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی قرار است به امارات سفر کند؛ آیا این سفر گره درهم و به تبع آن گره دلار را در بازار آزاد ارز ایران می‌گشاید؟

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • pouya

    اقتصاد باید از داخل قوی بشه و مشکلات داخلیه وگرنه نه امریکا نه چین نه عرب ها نمیتونن کاری کنن

  • ناشناس

    باسلام وخسته نباشید خدمت عوامل تجارت نیوز ایا به نظر کارشناسان اقتصاد بازار ایران با این توارم باعث نمیشود که فاصله طبقه اجتمای زیاد شود وراه حل اساسی این مشکل چیست که طبقه کارگر بتواند از عهد خرج زندگی ساده بر بیاید واز گشنگی نمیرد

  • ناشناس

    ازطریق رسانه ها بزرگ‌نمایی کردین عربستان کیه که رودلار اثر بزاره