کد مطلب: ۵۸۰۲۴۲

قیمت دلار امروز ۲۴ شهریور چقدر شد؟

قیمت دلار امروز ۲۴ شهریور چقدر شد؟

قیمت دلار در بازار آزاد امروز تغییرات زیادی را نداشت و در نرخ ۲۷هزار و ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد. نرخ ارز در صرافی ملی امروز با کمی کاهش ۲۶۷۶۱ تومان ثبت شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار در بازار آزاد امروز با کمی کاهش همراه بود اما در کانال ۲۷ هزار تومان باقی ماند. دلار در بازار آزاد در نرخ ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود.

قیمت دلار در صرافی ملی امروز چهارشنبه با ۵۰ تومان کاهش همراه بود و به نرخ ۲۶۷۶۱ تومان رسید.

نرخ ارز در بازار متشکل ارزی به ۲۶ هزار و ۳۴۹ تومان کاهش یافت.

دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود

با اظهارات ۲نماینده مجلس و حمایت برخی دیگر از نمایندگان و همینطور تشکیل یک کمیته سه‌جانبه، بحث حذف ارز فسادزای ۴۲۰۰تومانی جدی‌تر شد.

آنطور که از خبر‌ها بر می‌آید درصورتی که دولت اراده جدی برای این کار داشته باشد ارز ۴۲۰۰تومانی که منجر به تشدید تورم و همینطور توزیع رانت شده است تا پایان سال حذف می‌شود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: دولت با مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم‌نظر است.

اقتصاددانان و فعالان اقتصادی از دولت سید ابراهیم رئیسی انتظار دارند هرچه سریع‌تر بساط ارز ۴۲۰۰تومانی که برای واردات برخی کالا‌ها اختصاص می‌یابد را برچیند تا از این طریق مانع توزیع رانت گسترده شود.آن‌طور که تحلیلگران و مراکز پژوهشی می‌گویند تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی به واردات کالا‌های اساسی نه فقط مانع رشد قیمت این محصولات نشده است بلکه خود به یکی از عوامل رشد تورم هم تبدیل شده است.

سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی به کالاهای اساسی درست یک‌ماه قبل از خروج آمریکا از برجام در فروردین‌ماه ۱۳۹۷آغاز شد و دولت از این طریق قصد داشت نسبت به سیاست‌های تحریمی دونالد ترامپ پیش‌دستی کند چراکه تحریم‌های مالی ورود ارز به کشور را نشانه رفته بود و مانع از ورود ارز به کشور، حتی از سوی کشور‌های همسایه می‌شد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی اردیبهشت امسال در کلاب هاوس درباره تخصیص این ارز توضیح داد: اتفاقاتی در کشورهای همسایه به‌خصوص آنهایی که ارز وارد می‌کردیم، رخ داده بود و گزارش‌های امنیتی‌ای بود که آنها مانع ورود اسکناس ارز به داخل کشور شده بودند.

به‌گفته جهانگیری، موجودی ارز در ابتدای ۹۷ کمتر از یک روز عرضه در سال ۹۶ بود. از آن سو، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده بود تصمیم جدیدی خواهد گرفت برهمین اساس دولت سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی را در پیش گرفت.

حذف ارز ترجیحی

ن‌طور که خبر‌ها نشان می‌دهد به‌نظر می‌رسد تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی به روز‌های پایانی خود نزدیک شده به‌ویژه آنکه آغاز به‌کار دولت سیزدهم انتظار‌ها را برای حذف ارز ترجیحی افزایش داده است.

بر همین اساس هفته گذشته یک کمیته سه‌جانبه از سوی دولت، ‌مجلس و بانک مرکزی برای بررسی حذف ۴۲۰۰ تومانی و بازنگری در نظام توزیع یارانه‌ها تشکیل شد و قرار است هرچه سریع‌تر نظام توزیع یارانه و تخصیص ارز ترجیحی در این کمیته تعیین تکلیف شود. هنوز از تصمیم‌های گرفته شده در این کمیته اطلاعی در دست نیست اما آنطور که نماینده‌های مجلس می‌گویند به‌نظر می‌رسد نظر دولت و مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی مساعد است و هر ۲ نهاد در این‌باره هم‌نظرند.(روزنامه همشهری)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.