کد مطلب: ۶۲۰۲۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرنوشت مبهم دلار/ اقدام جدید بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار/ دلار ۲۶ هزار تومان می‌شود؟

سرنوشت مبهم دلار/ اقدام جدید بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار/ دلار ۲۶ هزار تومان می‌شود؟

قیمت دلار امروز چهارم بهمن ماه با روند نزولی اغاز شد اما بلافاصله گران شد. برخی از معامله‌گران معتقدند قیمت دلار به زودی به کانال ۲۶ هزار تومان می‌رسد. این گمانه از دو جهت تقویت شده است؛ یکی اظهارات روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای و دیگری اقدام جدید بانک مرکزی.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار امروز چهارم بهمن ماه دوباره وارد کانال ۲۸ هزار تومان رسید. قیمت دلار در صرافی بانکی‌ ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان بود و ارز صرافی ملی ۲۵ هزار و ۷۶۷ تومان بود.

از هفته گذشته تاکنون قیمت دلار در محدوده معینی در نوسان است. معامله‌گران می‌گویند قیمت دلار نه از مرز ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان بالاتر می‌رود و نه از محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان پایین‌تر می‌آید. چون نه سیگنال کاهش قیمت به بازار می‌رسد و نه سیگنال افزایش قیمت.

اما به نظر می‌رسد که از امروز چهارم بهمن ماه می‌توان منتظر تغییر کانال قیمت دلار بود. دلیل این گفته یکی خیز جدید بانک مرکزی برای تزریق ارز به بازار است و دیگری خبر جدید از مذاکرات وین .

خیز بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار

اولین سیگنال ک اهش قیمت دلار از بانک مرکزی به بازار ارز رسیده است. دو هفته قبل و همزمان با کاهش قیمت دلار و رسیدن آن به مرز ۲۵ هزار تومان، صرافی‌های بانکی اعلام کردند چندین روز است بانک مرکزی تزریق ارز به این صرافی‌ها را متوقف کرده است. بعد از آن بود که قیمت دلار افزایش یافت و تا ۲۸ هزار تومان رسید.

پیگیری‌های امروز تجارت‌نیوز از صرافی‌های بانکی نشان می‌دهد تزریق ارز به صرافی‌های بانکی آغاز شده است.

مدیر یکی از صرافی‌های بانکی به تجارت‌نیوز گفت: بانک مرکزی همچنان قطره‌ چکانی دلار به بازار تزریق می‌کند و روند ورود ارز به بازار کم است. اما در مقایسه با دو هفته گذشته روند تزریق ارز به بازار بیشتر شده است.

این مساله را صرافی بانکی دیگری هم تایید می‌کند و می‌گوید: در مقایسه با چند روز قبل، تزریق دلار به بازار توسط بانک مرکزی بیشتر شده اما همچنان دلار موجود در بازار کم است.

مدیر یکی دیگر از صرافی‌ها هم می‌گوید: دو هفته قبل بانک مرکزی دلار چندانی در اختیار صرافی‌های بانکی قرار نمی‌داد و مشخص بود که قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند. اما ظرف چند روز گذشته دلار بیشتری به صرافی‌های بانکی رسیده و احتمال دارد که این مساله بتواند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد.

با توجه به تزریق دلار به بازار، هرچند در ابعاد محدود، نشان می‌دهد که احتمالا دولت مجددا به سمت کاهش قیمت دلار رفته و احتمالا می‌توان انتظار داشت که ظرف چند روز آینده قیمت دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان بشود.

تاثیر روسیه بر قیمت دلار آزاد

دومین خبر تاثیرگذار از مذاکرات وین به بازار ارز رسید. شب گذشته رئیس تیم مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات وین در توییتی از روند مثبت مذاکرات هسته‌ای خبر داد و نوشت: «ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و فردا به بحث و تدوین پیش‌نویس ادامه می‌دهیم.»

این توییت از جانب روسیه قابل تامل بود. چراکه تا پیش از این، روسیه از روند مذاکرات ابراز نارضایتی می‌کرد اما شب گذشته از پیشرفت در مذاکرات خبر داد. این توییت قیمت طلا و ارز در معاملات پشت خطی را کاهشی کرد.

این گمانه را برخی از کارشناسان بازار ارز هم تایید می‌کنند. قیمت دلار ظرف دو هفته گذشته در محدوده معین ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان در نوسان بوده است. آنها می‌گویند روند معاملات فرسایشی و کند است، اما با وجود این، قیمت دلار به سمت قیمت‌های بالاتر خیز برنداشت. همین مساله نشان می‌دهد انتظارات عمومی به سمت کاهش قیمت دلار است.

به گفته این کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز، پیش از این سکوت خبری درباره مذاکرات، قیمت دلار را افزایش می‌داد. اما در دو هفته گذشته دلار در یک محدوده مشخص در نوسان بوده است.

ثبات قیمت دلار نشان می‌دهد که انتظارات جامعه کاهشی است و مردم بیشتر منتظر کاهش قیمت دلار و ارز هستند. اما برخی دیگر می‌گویند بازار ارز کف قیمتی خود را پیدا کرده و بعید است نرخ دلار از محدوده ۲۷ یا ۲۶ هزار تومان پایین‌تر بیاید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کاهش؟؟ الان که میتویسم دلار به ۲۸۱۰۰ رسیده . امروز اتفاقا افزایشی بود

    • ناشناس

      دلار زیر 25 نه به نفع دولت هست و نه به نفع صادرکننده.

  • ناشناس

    دلار رابه صورت دستوری پایین نمی اید باید درداخل کشور تولید ناخالص بره بالا رشداقتصادی ایجادبشه داخل اقتصاد رشد کنه قدرت خرید مردم به تولید داخل بره بالا اون موقع است دلار به معنایواقعی می اید پایین باچشم وابرو اقایان اقازاده دلار تکان نمی خوره اگر بیاد پایین فایده نداره باید داخل ارزش افروزده ایچادبشه

    • فروزان

      اگه اینطوری باشه پس چرا پول عراق افغانستان و کشورهای فقیر آفریقای از پول ایران باارزشتره یعنی اونا تولید داخلشون از ایران بهتره

    • ناشناس

      نه اونجا فساد مالی کمتره

  • بهروز تهرانی

    این گزارش خیلی دقیق نیست. امروز (دوشنبه) هیچ کس دلار را زیر ۲۸۲۰۰ نمی‌فروخت.

  • فروزان

    پول ایران حتی از پول فقیرترین کشورهای دنیا هم بی ارزشتره??

  • مرتضی

    ارزش دلار، با حساب و کتاب مشخص ۱۸۰۰۰ است.والسلام

    • ناشناس

      وقتی هم دلار میخواهد بیاد پایین دولت نمیگذاره.

    • ناشناس

      گوشت قرمز در تمام دنیا کیلویی 4 دلار است با 18 تومن شما گوشت قرمز باید کیلویی 80 هزار تومان باشد دلار از 25 هزار تومان پایین تر نخواهد آمد

    • ناشناس

      نرخ واقعی دلار الان 40 هزارتومان است. چاپ پول از زمان رئیسی قدرت گرفته و انتشار هر اوراق سالیانه 25 تا 30 درقد بدهی با اصل پول را برای دولت دارد.
      ضمن اینکه بایدن دیگر رئیس جمهور نمی سود و برجام ایران و امریکا در هر صورت موقت است. چون نفر بعدی مشخص نیست. الان هم قدرت کاخ سفید کاملاهریس است نه بایدن.

    • ناشناس

      بخاطر چسبندگی قیمت در اقتصاد تورمی هر افت نرخ دلار یعنی خروج ارز از کشور. بسیاری منتظر افت ارز هستند تا با تبدیل دارایی از ایران بروند. خصوصا افراد محصل و رزومه دار.
      این مردم وقتی می بینند حقوق کارگر اروپایی روزانه 100 تا 200 یوروست و حقوق یک کارگر در ایران ماهی 200 یورو. حتی مردم عادی هم دیگر دوست ندارند بمانند.دلار زیر 20 بیاید سریع مردم ارزها را از کشور خارج خواهند کرد.

  • ناشناس

    معلومه که دولت میخواهد جیب مردم رو با بالا و پایین کردن نرخ ارز خالی کنه.

  • ناشناس

    چه دلار کاهشی باشد چه افزایشی درمعیشت مردم هیگ تاثیری ندارد چون هرروز اجناس چه خوراکی چه لوازم خانگی چه صنعتی چه ساختمانی روز به روز گرانتر میشوند اما دیگر معتضی صدایش به جایی نمی رسد گون اصولگرایان بودند که هشت سال به خاطر پست ومنصبشان مرتب دولت قبلی را میکوبیدند