کد مطلب: ۶۱۵۶۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پشت پرده دلار ۳۰ هزار تومانی/ چه کسی دلار را گران کرد؟

پشت پرده دلار ۳۰ هزار تومانی/ چه کسی دلار را گران کرد؟

قیمت دلار در شهریور و مهر ماه ۱۴۰۰ رکورد افزایشی جدیدی داشت. همان دو ماهی که وزیر اقتصاد اعلام کرده بود کسری بودجه را بدون استقراض از بانک مرکزی و انتشار اوراق تامین کرده است. آیا دلار ۳۰ هزار تومانی کار دولت رئیسی بود تا کسری بودجه را جبران کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابراهیم رئیسی، اقتصاد ایران را با دلار ۲۵ هزار تومانی تحویل گرفت و ظرف چهار ماه قیمت دلار مرز ۳۰ هزار تومان را رد. همان زمان این گمانه مطرح شد که احتمالا گرانی دلار کار خود دولت است تا بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند. اما آیا چنین است؟

مشاهده روند قیمت دلار از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون هم نشان می‌دهد که کمترین قیمت دلار مربوط به اردیبهشت ۱۴۰۰ است که قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان رسید.

اما روند نزولی قیمت دلار به زودی متوقف شد و قیمت دلار در شهریور و مهر به بالاترین حد خود رسید. یعنی ۳۰ هزار تومان. بررسی برخی از اظهارات اعضای کابینه این سوال را ایجاد می‌کند که آیا گرانی دلار کار خود دولت بود تا کسری بودجه را تامین کند؟

روند قیمت دلار از مهر 99 تا مهر 1400

ارتباط توییت خاندوزی با قیمت دلار!

وزیر اقتصاد در شهریور و مهر سال جاری، دو توییت منتشر کرد که در آن اعلام کرده بود «دولت بدون استقراض از بانک مرکزی» و « بدون هیچ انتشار اوراق بدهی جدی»، مخارج دولت را تامین کرده و حقوق کارمندان را داده؛ حتی زودتر از موعد مقرر!

دو ماه مورد ادعای خاندوزی همان دو ماهی است که قیمت دلار روند افزایشی داشت. این مساله نشان می‌داد که دولت احتمالا در افزایش قیمت دلار نقش داشته است.

به خصوص که روند مذاکرات در حال انجام بود و احتمالا دولت چون از قبل نتیجه را می‌دانست، اجازه داد تا قیمت دلار به آرامی بالا برود و دولت بتواند کسری بودجه خود را از محلی دیگر تامین کند؛ از طریق بازار ارز و نوسانات آن.

HH

ارتباط ۲۸ هزار تومانی با بانک مرکزی

دهم مهرماه هم مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی به نقش بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز اشاره کرد و گفت: اگر قیمت ارز در مقطعی افزایش پیدا کند، بانک مرکزی با قدرت وارد می‌شود و این موضوع را مدیریت می‌کند.

این اظهارات مربوط به زمانی بود که قیمت دلار ۲۸ هزار تومان را رد کرده و بسیاری، نگران رسیدن دلار به کانال‌های بالاتر بودند. اما ناگهان ظرف چند روز قیمت دلار کاهش پیدا کرد. آن هم بدون هیچ رویداد سیاسی خاصی.

همان زمان این سوال مطرح شد که اگر دولت می‌تواند قیمت دلار را کنترل کند، چرا قبل از افزایش قیمت و رسیدن آن به کانال ۲۸ هزار تومانی، چنین کاری نکرده است؟

سوال دومی که مطرح شد این بود که آیا دولت و بانک مرکزی از افزایش قیمت دلار نفع می‌برند و این افزایش به نفع دولت است؟ اقتصادنیوز در جواب این سوال نوشت: دست پر بازارساز برای اثرگذاری بر نرخ ارز باز است و احتمالا بانک مرکزی در تلاش است از طریق ایجاد شوک در بازار، ارزهای خود را در قیمت بالا بفروشد.

این گزارش نشان می‌داد که پاسخ سوال بالا مثبت است. به خصوص برای دولت رئیسی که هم با کسری بودجه مواجه بود و هم با خطر افزایش تورم از طریق افزایش بیشتر پایه پولی.

تکرار تجربه دلاری احمدی‌نژاد

به عبارتی به نظر می‌رسد که دولت برای تامین کسری بودجه خود سه راه داشت؛ یا انتشار پول که تورم‌زا بود. یا انتشار اوراق بدهی که روی بورس اثر منفی می‌گذاشت و فضا را برای دولت سخت‌تر می‌کرد.

یا افزایش قیمت دلار. اگرچه به نظر می‌رسد دولت رئیسی به همه این راه‌ها متوسل شده، اما می‌توان گفت راهکار سوم برای دولت بهتر بوده. چون هم انحصار بازار ارز را در دست دارد و هم می‌داند مذاکراتی در پیش است که احتمالا اخبار آن می‌تواند خود به خود قیمت دلار را کاهش دهد.

این تجربه در دولت احمدی‌نژاد هم تکرار شده بود. اوایل دهه ۹۰ دیوان محاسبات گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد دولت احمدی‌نژاد بخشی از یارانه‌های نقدی را از محل نوسان قیمت ارز در بازار آزاد تامین می‌کرد.

به این ترتیب که در مقاطعی قیمت دلار را بالا می‌برد و منابع لازم را از بازار جمع می‌کرد و سپس با عرضه ارز، قیمت را کاهش می‌داد. حالا به نظر می‌رسد دولت رئیسی هم با همین شیوه هزینه‌های دولتش را تامین کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Mehdi

    چنین دولتی با این عملکرد تا ابد نمی‌تواند پیش برود

    • ناشناس

      یه راه حل برای دولت بگین

  • حسن

    همه چیز دست خودشون هست ارزش پول ملی رو 10 برابر دلار کاهش دادند وهمه مردم را فقیر کردند و ودرامد خودشون رو 10 برابر کردند وبازارها را نوسانی کردند اعم از دلار وطلا واهن وبورس بعدش هم هی نوسان گرفتند خوردو ها را با چند برابر قیمت واقعیش به مردم فروختندو….

  • ناشناس

    بله شاید دولت در گرون شدن دلار مقصر باشه؟
    ولی شما از دولت رئیسی و احمدی نژاد گفتی ولی از استاد بزرگ این مدل کارها دولت روحانی چیزی نگفتی!!!

    • ناشناس

      ??????

  • ناشناس

    واقعا که این دولت ودولتهای قبلی مردم را ابزار وبازیچه بی عرضگی وناتوانی خود در اداره مدبرانه ومسیولانه کشور قرار دادند یک روز با بورس زمانی بسکه ودلار این رشته سر دراز دارد!!؟؟

  • ناشناس

    بهترین راه اینه که پول ملی جمع اوری ونابود شه وبه جای اون در معاملات وپرداخت حقوق ودستمزد از دلار استفاده بشه که به نفع مردم هم هست

  • ناشناس

    تیر ماه 1400 هم دلار 30 تومن شد

    • ناشناس

      دلار تیر زیر 25 تومن بود نه 30

  • ناشناس

    پشت پرده خیلی خبرهاست که من وشما از ان بی اطلاع هستیم فقط چیزی که روشن هست مسولیین دیگه خیلی رو مردم حساب نکنند حالا نوبت دولت که دلار رو کاهش بدهد دیگه هیچی مردم نمی خواهند فقط دلار رو جوری کاهش بدهید که بشود گوشی خرید ماشین خرید لوازم منزل وخانه وبقیه امور ارزان شود تا مردم نفسی بکشند

  • ف

    تا این دولت دلال و دلال پرور که از راه دلار (مرگ بر آمریکا)
    ارتزاق میکنه وضعیت همینه تا کم میاره دلار بالا تا اوضاع درسته
    میکشه پایین.میره بالا سریع کالاها قیمت بالا ولی میره پایین
    قیمت پایین نمیاد.چون دیگه بلا و بدبختی گرفتار شده.
    رحم و مروت معنی ندارد.دولت بی رحم است.اصلا به فکر مردم
    رای بده نیست.همه شعار میدهند.از اسم و نام شهدا تبلیغ به
    جیب خود و بزرگان و قدرتمندان میکنند.زهی خیال باطل دیگر
    حنای شما رنگی ندارد مردم میدانند ولی چاره ای ندارند.
    اختلاس و اختلاف طبقاتی غوغا میکند.احسنت به دین اسلام
    ناب محمدی.دیدار ما به قیامت.خسته نباشید

  • ناشناس

    متاسفم که اینگونه با سرمایه مردم بدبخت بازی میشه خود من از ترس بی ارزش شن طلا خریدم و تمام پساندازم رفت تو ضرر

  • ناشناس

    هرچی سرمون بیاد لایقشیم .چون خودمون کردیم که لعنت بر خودمون باد