کد مطلب: ۶۰۲۲۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بی‌تفاوتی قیمت دلار به مذاکرات وین/ خریداران کدام سیگنال را دنبال می‌کنند؟

بی‌تفاوتی قیمت دلار به مذاکرات وین/ خریداران کدام سیگنال را دنبال می‌کنند؟

دلار به اخبار سیاسی بی تفاوت شده است. نه وعده آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده قیمت دلار را کاهش داد و نه آغاز مذاکرات هسته‌ای در وین. مذاکراتی که ایران می‌گوید خوب پیش رفته و قدم بعدی صحبت بر سر رفع تحریم‌هاست. به نظر می‌رسد معامله‌گران سیگنالی جز اخبار سیاسی را دنبال می‌کنند. این سیگنال چیست؟ 

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار امروز نهم آذرماه نه در صرافی ملی کاهشی بود و نه در بازار آزاد. قیمت دلار در بازار آزاد همچنان در محدوده ۲۹ هزار تومان است. آن هم در حالی که بسیاری امیدوار بودند دلار با آغاز مذاکرات ارزان شود. اما نشد.

برخی از تحلیلگران و کارشناسان بازار می‌گویند سیگنال موثر بر قیمت دلار دیگر سیاسی نیست و دلار برای حرکت خود چشم به شاخص‌های اقتصادی دارد. از جمله تورم.

این عده معتقدند افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته تحت تاثیر اخبار سیاسی و به خصوص مساله مذاکرات هسته‌ای نبوده. بلکه قیمت دلار در حال هماهنگ کردن خود با نرخ تورم است.

سیگنال تورم به نرخ دلار

قیمت دلار از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۷ درصد بیشتر شده است. اما در همین مدت تورم مصرف‌کننده بیش از ۲۲ درصد بوده. این یعنی رشد قیمت دلار از رشد تورم جا مانده و حالا دلار در حال هماهنگی با نرخ تورم است.

برای همین اخبار سیاسی وین نتوانست بر قیمت دلار اثر کاهشی بگذارد و اگرچه انتظار می‌رفت دلار ارزان شود، اما قیمت دلار بالا رفت و رکورد جدید زد.

به عبارتی اگرچه دولت در تلاش است که بگوید آزادسازی منابع ارزی و مذاکرات وین به زودی می‌تواند دلارهای جدید وارد ایران کند، اما معامله‌گران می‎‌دانند چنین ادعایی زمانی صحت دارد که روند صعودی نرخ تورم متوقف شود. آن زمان است که اقتصاد سیگنال کاهشی به قیمت دلار می‌دهد.

از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند انتظار کاهش قیمت دلار در اثر مذاکرات هسته‌ای پیش‌خور شده است. دولت از ابتدای سال جاری با انتشار مدوام اخبار هسته‌ای و وعده بهبود شرایط، قیمت دلار را مهار کرد و حتی کاهش داد.

اما درست در همان شرایط، نرخ تورم و کسری بودجه دولت مدام در حال افزایش بود و این حرکت صعودی تورم، نشان می‌داد که قیمت دلار نمی‌تواند در محدوده موردنظر دلار بماند.

بی‌تفاوتی بازار به سیگنال دولتی

از ابتدای هفته جاری هم دولت سعی کرد با کاهش قیمت دلار در صرافی ملی، به بازار سیگنال کاهش قیمت بدهد. به شکلی که قیمت دلار در صرافی ملی یک روزه هزار تومان کاهش یافت و از ۲۷ به کانال ۲۶ هزار تومان وارد شد.

اما بازار آزاد کوچکترین واکنشی به این سیگنال دولتی نشان نداد. قیمت دلار یکشنه شب، در معاملات پشت خطی گران شد و قیمت دلار روز گذشته به ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. نکته قابل توجه اینکه امروز نهم آذر ماه روند نزولی قیمت دلار در صرافی ملی هم متوقف شد و قیمت دلار بدون هیچ تغییری نسبت به روز گذشته ۲۶ هزار و ۵۳۰ تومان ماند.

به نظر می‌رسد این سگینال به جز معامله‌گران حرفه‌ای به مردم عادی هم رسیده است و آنها انتظار کاهش قیمت دلار را ندارند. صف شلوغ مقابل صرافی ملی برای خرید سهمیه دلار دولتی گویای همین نگاه است. مردم یا به برجام و احیای آن امید ندارند یا گمان می‌کنند تحولات سیاسی به زودی رخ نمی‌دهد و قیمت دلار به این زودی نزولی نمی‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    همه ما میدونیم کسی دلش به حال مردم نمیسوزه..توافقی در کار نیست

  • ناشناس

    کسری بودجه 50 درصدی یعنی افزایش قیمت دلار . این تیم هسته ای جدید همان تیم جلیلی هست که کلا به جز بیانه دادن کار دیگه ای انجام نداد . زیادی بعضی ها خوش خیالند .

  • ناشناس

    این تحلیل کاملا غلطه.مذاکرات میتونه دلار رو به ۲۰هزار تومن برسونه ولی الان فعالان بازار احتمال موفقیت رو بسیار ضعیف ارزیابی میکنن و دلار تکون نخورده.

  • ناشناس

    بایدن همون اوباما هست و تیم مذاکره کننده هم همون تیم جلیلی
    پس
    توقع همون توافق نیم بند زمان اوباما رو حداکثر داشته باشید.( غنی سازی علی الحساب محدود و در ازایش چند تا چمدون دلار با هواپیما یا آزاد سازی بخشی از دلارهای بلوکه شده ب ای خرید کالاهای بشر دوستانه)
    این خوشبینانه بود وگرنه توهم بیش از این مرغ پخته رو به خنده میاره.
    دنیا به نفعشه که تحریم ها سرجاش باشه و توافق از بین نره ولی به مو بند باشه و هی مذاکره پشت مذاکره تا جتیی که دیگه ایران ویران شده باشه ادامه پیدا میکنه.

    • ناشناس

      هموطن عزیز اگه تیم ها وموضوع تکراریند دوتاتفاوت هست یک ایران اورانیوم غنی شده 60 درصد داره وامریکا واسراییل خیلی میترسند چون ایران برسه به 90 درصد دیگه عملا عضو باشگاه هسته ایی ها شده ودیگه هیچ کاری از دنیا برنمیاد برای کنترل ایران ودوم تفاوت دیگه برادر من جرات وجسارت این دفعه تیم مذاکره کننده ماست اوندفعه ظریف وتیم از تهدیدات امریکا وحشت میکردن

    • ناشناس

      ظریف جونتون مذاکره کرد خودش هم تحریم شد و دلار ۳۳ هزار شد

    • ناشناس

      منطقی بود واقعا. 😐

  • ناشناس

    این آمریکا واروپاخیمه شب بازی راه انداختن وملت روسرکارگذاشتن ودنیا رودارن چپاول وغارت میکنن باقیمت دلار داستان رفع تحریم وباقی ماجرافقط این مردم هستن که بااتحاد وهمدلی میتونن به همدیگه کمک کنن وخودشون رو نجات بدن وئلا نه این دولت نه هیچ کس دیگه نه تحریم رفع میشه نه دلارارزان بااین مسخره بازیها حق حیات و عمروجون ومال مردم هست که به غارت میره ومتاسفانه تابجنبیم همه چی ازدست خواهدرفت پس دلخوش به این مقدار نباشید